Villagers - Where Have You Been All My Life? (2016)

Ierland
Pop / Folk
Label: Domino

1. Set the Tigers Free (4:32)
  2. Everything I am Is Yours (4:20)
  3. My Lighthouse (2:45)
  4. Courage (4:34)
  5. That Day (4:56)
  6. The Soul Serene (4:49)
  7. Memoir (3:27)
  8. Hot Scary Summer (4:22)
  9. The Waves (7:06)
  10. Darling Arithmetic (3:53)
  11. So Naïve (6:00)
  12. Wichita Lineman (4:01)
  13. Pieces * (3:37)
  14. No-One to Blame * (3:50)
avatar van jellecomicgek72
He? Wat word dit voor een album? Deze nummers stonden al op de vorige...

jellecomicgek72 schreef:
He? Wat word dit voor een album? Deze nummers stonden al op de vorige...

Dit schrijft ie op z'n FB pagina: Recorded in one day at RAK Studios, London, it distils five years of songwriting into one flowing narrative, re-imagining older material as well as present tunes from the most recent studio album 'Darling Arithmetic'.

avatar van VladTheImpaler
Verrassende release, ben wel benieuwd naar de nog niet bekende nummers.

avatar van AOVV
De beste songs van 'Darling Arithmetic' lijken er wel op te staan, dus da 's goed.
Hoewel ik zijn debuut gelijk z'n beste vind tot nu toe.

avatar van Arrie
Herinterpretaties, zitten we daar op te wachten?mde uitvoeringen waren toch al prima? En afsluiten met een covertje, zo te zien. Nouja, we wachten het af. De single Memoir, wel een nieuw nummer, klinkt in ieder geval prima.

avatar van JoostBo
Opvallend dat Domino het nummer Memoir aanprijst als nieuw; dat is het helemaal niet.
Memoir verscheen voor het eerst op een splitsingle waarin het werd uitgevoerd door Charlotte Gainsbourg.
Villagers zelf hebben het uitgebracht als b-kant van hun single The Waves. Verder spelen ze het nummer ook al jaren live.

avatar van Arrie
Ah, dat wist ik niet. Heb ze wel tweemaal live gezien, maar dat is me niet bijgebleven.

avatar van thetinderstick
Ik heb Villagers twee keer gezien tijdens de afgelopen tour. That Day en Set the Tigers Free klonken compleet anders dan de studioversies. En Memoir is een topnummer, fijn dat die op een album verschijnt. Januari wordt een mooie maand!

avatar van Ducoz
Tja een semi live album...
Prima uitgevoerd hoor, maar nergens echt heel anders dan de originele. Oudere nummers worden wel meer gespeeld in de lijn van 'Darling Arithmetic'.

avatar van blur8
Was bij de concerten dit jaar zeer onder de indruk van de nieuwe arrangementen van de oude nummers. En die zijn dan nu perfect opgenomen. ik ben verrukt over dit muzikale kado.
Fijne start van 2016. ook al is het met bekend werk.
Op 16 februari naar de Tolhuistuin ( Paradiso Noord) !

avatar van PUbu
Een compilatie voor de amerikaanse markt?

(verwijderd)
PUbu, zie bovenstaande post van aERo.
aERodynamIC schreef:

Gewoon weer een erg mooi album geworden op deze manier. Bijzonder? Nee, niet echt. Maar puur in zijn eenvoud en dan komt ie er bij mij goed mee weg.

avatar van thetinderstick
Tja, een album als dit is altijd wat moeilijk te beoordelen. Een tijdje terug brachten de Tindersticks een zelfde soort album uit ('Across Six Leap Years'); opgenomen als een soort live in de studio zonder publiek, met herinterpretaties van oudere nummers. In het geval van Tindersticks leverde het een mooie plaat op, maar waren de verschillen met de originele versies zo klein, dat je je af kunt vragen wat het eigenlijk toevoegt.

Bij Villagers is dit minder het geval. De meeste nummers hebben interessante nieuwe arrangementen gekregen. Soms wijkt het behoorlijk af van het origineel (vooral bij de oudere nummers als 'Set the Tigers Free', 'That Day' en 'The Waves' is dat geval) en soms zijn de verschillen wat subtieler (zo 'Everything I Am Is Yours' naar het einde toe wat steviger dan in de originele versie en krijgt 'So Naive' fraaie blazers). De nadruk ligt op de nummers van de laatste plaat 'Darling Arithmetic'. Hoogtepunten van die plaat 'Hot Scary Summer' en 'The Soul Serene' staan er gelukkig ook op. De plaat heeft een rustige, bijna nachtclubachtige sfeer.

B-kantje 'Memoir' krijgt eindelijk een plekje op een album, al lijkt op het eerste gehoor de originele versie beter. de Jimmy Webb cover 'Whichita Lineman' is prachtig (mooie blazers weer) en een van de hoogtepunten.

Dus tja, dan blijft de vraag: zijn deze versies nou beter dan de originele of niet? Nou, die vraag is moeilijk te beantwoorden en is per nummer verschillend. Ik neig er toch naar een voorkeur te hebben voor de originele versies, zoals ze ooit voor het eerst op plaat zijn verschenen. Maar vooral waar voor een andere invalshoek is gekozen, voegt het naar mijn idee wel iets toe. 'The Waves', 'Set the Tigers Free' en 'Whichita Lineman' zijn dan ook mijn favoriete nummers. Ook 'Everything I Am Is Yours' en 'So Naive' zijn fraai.

Het eerste album dat ik in dit veelbelovende muziekjaar heb gekocht mag er zeker wezen.

avatar van PUbu
(verwijderd) schreef:
PUbu, zie bovenstaande post van aERo.

Net zoiets als bv Hatful of Hollow van the Smiths.
Is niet minder aantrekkelijk.

avatar van Mark17
Voor het eerst even af kunnen stappen van Bowie en nu deze draaiende. Ook al zo mooi! Perfect op elkaar ingespeelde muzikanten, prachtige melodieën en een stem die je raakt. Ik word er alleen niet vrolijker van, maar dat had Bowie al voor elkaar gekregen.

avatar van Norrage
Nooit fan geweest van Villagers, maar deze plaat trekt me hard over de streep. Wat een geweldige muziek en ineens geloof ik Conor

Nu de rest aan het herluisteren en vind het ineens allemaal veel beter. Maar deze live-plaat echt fantastisch.

avatar van Cor
Cor
Ik vind het wel mooi allemaal, maar zie niet helemaal wat de noodzaak van dit album is. Alhoewel, 'The Waves' in het nieuwe jasje is wel heel fraai.

avatar van Movieboy70
Voor mij is dit mijn eerste kennismaking met deze band. Prachtige arrangementen van harp en blaasinstrumenten. Klinkt fantastisch op vinyl.

Movieboy70 schreef:

Hey Movieboy,

Heb jij de groene of zwarte vinylversie?

Thx