Autechre - We R Are Why (1996)

Electronic
Label: Warp

1. We R Are Why (8:25)
  2. Are Y Are We (6:05)
Twee sterke tracks van Autechre. Het eerste is zeer up-beat, vrolijk zelfs, met een leuk melodietje. De tweede track is dan weer zeer donker, met een stevige industriële beat. Zou zo op Tri Repetae kunnen staan.

avatar van John Doe
Toch een release apart zou ik zeggen. Meer uptempo dan Tri Repetae en iets meer richting conventionelere techno gaand, maar wel wat hydraulisch gesis en percussie die aan Tri Repetae doet denken.

Geweldig sterke nummers allebei. Vooral Are Y Are We is een Autechre favoriet van me. Die verandert zo meesterlijk. Eén van de beste beats die ik ben tegengekomen komt rond het midden in, waarna het nummer doormorpht tot een paradijselijk einde. 4,5*

avatar van Onderhond
Beetje saaiige Autechre release vind ik dit zelf. Trackjes die weinig identiteit hebben, meer filler voor één of ander full length album. Verder wel aardig, maar niet echt iets wat ik veel opzet.

Kleine 3*

DevendraBan
Wederom een sterke plaat van dit duo. Een geweldig eerste nummer dat van begint tot eind geweldig is (zeker die beat) en een leuke tweede track. Van weinig identiteit zou je kunnen spreken, maar het klinkt in elk geval lekker in m'n oren.

avatar van RogerV
Aardige plaat met name om 2.Are Y Are We. Maar ik ken betere van ze.

avatar van UK-Choonz
Ik vind het wat saaiiige landradige tracks maar wel goed geproduceerd, dat wel.

avatar van Supernormal
Vond het eigenlijk ook al wat raar dat op dit topic haast met geen woord gerept werd over dat eerste nummer. Als ik me niet vergis luistert iedereen naar de 45 toeren per minuut versie? Moeilijk in te schatten voor welke snelheid Autechre deze EP heeft gemaakt – ze willen het openlaten aan de luisteraar. Wat mij betreft klinkt de 33 RPM in alle geval stukken relaxter.

“i think our original intention to not write it on the record should be honoured”

Dat lees je hier.

Deze 12” klinkt namelijk behoorlijk anders als je hem draait op verschillende snelheden. De klemtonen gaan hierdoor op andere elementen liggen en ook de flow verschilt enorm. Zo kan ik bijvoorbeeld de 45 RPM versie van ‘We R Are Why’ niet goed uitstaan. Je merkt precies die overdrive. Dat tempo ligt naar mijn gevoel te hoog waardoor de geluiden (m.n. de bliepjes in percussie) kleur beginnen te verliezen.

Luister dat nummer op 33 RPM en je merkt een wereld van verschil! Dat stoffig effect wordt zo overdonderend, net als die bleeps die op 01:00 vrij spel krijgen van die baspartij. Dat fluiten in verschillende toonhoogtes is echt briljant. Zo hobbelt deze meestertrack steeds verder op uitstekende ritmes en prachtige – rustgevende –synthwaves. Aaaah man, dat nummer gaat zo diep. En dat het nummer 2,5 minuten langer duurt is mooi meegenomen. Ben benieuwd wat jij daarvan vindt John Doe.

Zelfde geval voor ‘Are Y Are We’. Weer zo’n prachttrack die op beide snelheden goed werkt. Ook hier verkies ik weer de langzame versie – maar dat is wellicht een kwestie van gewoonte – want vind die uptempo versie zeker zo goed. Meeslepende melodielijn en dan die harde beats die daardoor maaien. Dat ‘tweaken’ van de geluiden komt hier goed tot zijn recht. Er zijn ook wat hiphop invloeden in de beats te ontdekken. Hele album is gemaakt met de ry30 drum computer van Yamaha (met wat fx effecten hier en daar). Daardoor krijg je een heel direct geluid en blijft alles ontzettend puur. Niet ver gezocht of complex, gewoon strak, eenvoudig en perfect in zijn soort.

Ik raad jullie dus allemaal steevast aan om die 33 RPM versies eens op te zoeken en deze een herkansing te geven. Zoals dat altijd gaat, moet je daar even aan wennen, maar de moeite loont des te meer.

Supernormal schreef:
Ben benieuwd wat jij daarvan vindt John Doe.
Ik ben erg gevoelig voor de alternatieve werking van verschillende snelheden. Geluiden kunnen er anders door uitkomen, het gevoel dat geluiden oproepen kan enigzins veranderd worden. Vind het ook leuk met de snelheid van muziek van anderen te klooien op een draaitafel of digitaal. Als ik zelf een track maak zit ik soms afstellingen te zoeken op de duizendsten van een bpm.

De bliepjes in het ritme van de eerste track komen idd beter tot hun recht op 33rpm. Het ritme heeft wat meer een hiphop gevoel erdoor, wat natuurlijk vaker bij hun muziek aanwezig is, zeker als het een lager tempo heeft zoals bij Lowride, Goz Quarter, Cloudline, enzovoorts. De snelle versie vind ik echter lekker zoeen beetje overstuurd en lopend als een tierelier, soort vroege bass music. Heb 'm eens laten horen aan een vriend die van de bass music scene hield (Addison Groove - Footcrab bijv. waar deze track wel bij aansluit), die vond het een heerlijke track ook.

Ik kan je precies volgen wat betreft het directer, minder moeilijk voelende geluid doordat alles van één bron komt. Het is relatief simpele Autechre, maar tegelijk erg bevredigend en met genoeg detail.

avatar van Supernormal
John Doe schreef:
Ik ben erg gevoelig voor de alternatieve werking van verschillende snelheden.

Ben er zelf ook niet echt fan van en vind het ook een beetje kut dat het duo het openlaat. Maar zo gaat dat dikwijls bij kunst, je kan er maar naar gissen. Langs de andere kant vind ik het leuk om een beetje mijn eigen lievelingssnelheid gevonden te hebben zodat ik er maximaal genot van heb.

Op hoge snelheid klinkt het wat meer drill'n'beats (soort voorloper van '777') terwijl op lage snelheid het inderdaad wat hiphop-achtig klinkt. Twee verschillende EP's als je't zo bekijkt. Beide gevallen zijn echter goed volgbaar door de 8/8 structuur. Coole tracktitels ook.

Supernormal schreef:
Ben er zelf ook niet echt fan van en vind het ook een beetje kut dat het duo het openlaat. Maar zo gaat dat dikwijls kunst, je kan er maar naar gissen. Langs de andere kant vind ik het leuk om een beetje mijn eigen lievelingssnelheid gevonden te hebben zodat ik er maximaal genot van heb.
Vind het zelf prima dat het is opengelaten. Met dat ik er 'gevoelig' voor ben bedoel ik in deze context dat ik snel verschil waarneem, niet dat ik slecht er tegen kan.