Eric Church - Mr. Misunderstood (2015)

Country
Label: EMI

1. Mr. Misunderstood (5:18)
  2. Mistress Named Music (5:22)
  3. Chattanooga Lucy (3:23)
  4. Mixed Drinks About Feelings (2:59)
  5. Knives of New Orleans (4:02)
  6. Round Here Buzz (3:34)
  7. Kill a Word (3:19)
  8. Holdin' My Own (3:56)
  9. Record Year (2:59)
  10. Three Year Old (3:44)
avatar van LuukRamaker
"It always takes me time to look for inspiration to make a new album. This time, inspiration found me."

Zeer aangename verrassing, zo ineens uit het niets, deze verzameling van tien nieuwe nummers die afgelopen zomer zijn opgenomen. Meteen maar op vinyl aangeschaft. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit gaat tegenvallen.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Eric Church - Mr. Misunderstood - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Eric Church dook met het pas in november als verrassing uitgebrachte Mr. Misunderstood op in heel wat Amerikaanse jaarlijstjes. Bij beluistering van de plaat begreep ik onmiddellijk waarom.

Mr. Misunderstood is immers een plaat die het goed zal doen bij liefhebbers van radiovriendelijke Amerikaanse countrymuziek, maar het is een plaat die ook bij liefhebbers van alternatieve country of redelijk groots aangezette rockmuziek zeer in de smaak zal vallen en dat is bijzonder.

Ik had eerlijk gezegd nog nooit van Eric Church gehoord, maar de oorspronkelijk uit Granite Falls, North Carolina, afkomstige, maar inmiddels al weer geruime tijd vanuit Nashville, Tennessee, opererende Amerikaanse muzikant, is zeker geen nieuweling. Eric Church maakt inmiddels al een jaar of tien platen en het zijn platen die door de Amerikaanse critici zeer positief zijn gewaardeerd.

Ik ken vooralsnog alleen Mr. Misunderstood en dit is echt een hele goede plaat. Eric Church is opgegroeid met country en dat hoor je nadrukkelijk op deze plaat, maar de Amerikaan is ook niet bang om zijn vleugels uit te slaan naar omliggende genres. In een aantal tracks schuift hij op richting de muziek van Bruce Springsteen, maar Mr. Misunderstood bevat ook een aantal inventieve rocksongs die je niet verwacht van een muzikant die vooral opduikt in de country charts.

Mr. Misunderstood is hierdoor een lekker afwisselende plaat vol verrassingen. Wanneer de Amerikaan vrouwenstemmen laat opduiken kiest hij voor vocale hoogvliegers als Susan Tedeschi en Rhiannon Giddens (de minder bekende Andrea Davidson en Joanna Cotten maken overigens minstens net zoveel indruk), maar in vocaal opzicht staat Eric Church ook zelf zijn mannetje.

De Amerikaan beschikt over een zowel warme als doorleefde stem die zowel stevig kan rocken als ingetogen kan fluisteren en in beide uitersten overtuigt Eric Church met gemak. Hetzelfde doet hij in de met net wat meer emotie gevulde country songs.

Mr. Misunderstood staat ook nog eens vol met geweldige songs, waardoor de plaat onmiddellijk blijft hangen en vervolgens nog even doorgroeit. De platen van Eric Church doen vooralsnog niet al teveel in Nederland en dat is zonde. Net als bijvoorbeeld Chris Stapleton maakt hij immers muziek die ook ver buiten de traditionele Amerikaanse country kringen gehoord mag, nee moet worden. Erwin Zijleman

avatar van frolunda
Vind deze toch wat minder dan Chief.Iets te veel zijpaden (soul koortjes,gladde pop invloeden) en in zijn totaliteit wat mindere nummers.Het titelnummer,Knives of New Orleans en Round Here Buzz zijn nog het best.

avatar van wvv89
April komen er drie nieuwe albums uit. Heart (1) & (2) Soul (3). Totaal 25 nummers. De al eerder uitgebrachte zes singles zijn stuk voor stuk pareltjes en behoren misschien wel tot Church zijn beste werk. Dit kan gewoon niet meer verkeerd gaan. Tot die tijd zet ik Mr. Misunderstood op wat ik zijn beste plaat vind.

avatar van Mr. B
wvv89 schreef:

Wow drie, tof zeg, ik zou hem wel een keer live willen zien, destijds gemist in Amsterdam.
Als het eindelijk weer een keer mag uiteraard