The Cult - Hidden City (2016)

Label: Cooking Vinyl

1. Dark Energy (4:28)
  2. No Love Lost (3:13)
  3. Dance the Night (4:15)
  4. In Blood (4:48)
  5. Birds of Paradise (6:26)
  6. Hinterland (5:06)
  7. G O a T (3:18)
  8. Deeply Ordered Chaos (4:32)
  9. Avalanche of Light (4:31)
  10. Lilies (4:16)
  11. Heathens (3:39)
  12. Sound & Fury (3:54)
avatar van Lontanovicolo
Vandaag weer eens Hidden City geluisterd van The Cult deze was vorig jaar uitgekomen en een beetje langs me heen gegaan. Ben altijd een fan geweest van Duffy/Astbury.

De opening met Dark Energy is echt des Cult net zo als Dark Energy, Deeply Ordered Chaos en Hinterland. De mooiste nummers vind ik echter Avalanche of Light en de ballad Sound & Fury.

De laatste vind ik echt een prachtig nummer, zet 'em voorlopig weg met 3 sterren maar dat zou zo maar hoger kunnen worden de komende tijd

avatar van gigage
Prachtige orkestratie bij Deeply Ordered Chaos, hoogtepunt van een prima The Cult album. De "singles" steken er wel wat bovenuit zoals het gitaarwerk in Goat , de energie van Dark Energy en het typische the Cult track Hinterland. Enig minpuntje is de wat lange speelduur misschien en dat de singles niet wat meer vooraan op het album staan, maar als je de band een warm hart toedraagt kan het eigenlijk niet missen met deze Hidden City.
Dit jaar wel op tour in Europa maar niet in de buurt zo te zien.

avatar van RuudC
Zou dit de zwanenzang van The Cult zijn? Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben, want mijn band is het niet, zo is wel gebleken. Waar het vaak wel heel degelijk was, stijgde het in mijn opzicht zelden boven de middelmaat uit en maakte het wat meer negatieve uitschieters. Het laatste album vind ik ook een van de mindere. Bij vlagen wel ok gespeeld, maar als het gaat om inspiratie en originaliteit, scoren de heren wel een dikke onvoldoende. Echt warm word ik van de hier veel aangehaalde songs als Hinterland ook echt niet. Astbury is versleten. Speltechnisch is het wel netjes, maar vooral veilig. Er valt hier te weinig te beleven en eerlijk gezegd verwacht ik dat verder iedereen, fans incluis, dit album vergeten is.

Eindstand:
8. Hidden City
9. The Cult
10. Born Into This

avatar van Aazhyd
Ik vind dat ook vreemd. Ze begonnen als een redelijk originele band met goeie songs en goed gitaarspel, maar zijn op een gegeven moment volledig voor de voorspelbaarheid gegaan. En daar niet meer vanaf gestapt. Da's heel jammer, want hun albums uit de jaren 80 staan wat mij betreft nog steeds als een huis.

avatar van steve harris
The Cult heeft naast voortreffelijke albums, ook nog een paar zeer goede platen, de zeer goede platen krijgen 5,0, de rest moet eigenlijk hoger krijgen maar dat gaat nu eenmaal niet .
Als je een "Love" hebt gemaakt wordt het lastig om hierboven uit te komen.