Latitudes - Old Sunlight (2016)

Label: Debemur Morti

1. Ordalian (9:13)
  2. Body Within a Body (7:56)
  3. Amnio (3:34)
  4. Gyre (6:40)
  5. In Rushes Bound (6:31)
  6. Altarpieces (8:06)
  7. Quandary (2:27)
Body Within A Body

Oeh, dit is heel erg mooi. Stemmige progressief blackmetalriffwerk dat tegelijkertijd zijn Mastodon-trekjes heeft met prachtige zalvende cleane vocalen die in de Katatonia- en Deftones-straat liggen. Ook een hele dynamische compositie, voelt echt als een klein avontuur. Zeer benieuwd naar de rest van de plaat.

avatar van AOVV
Zet deze song dan maar opzij om in het daarvoor bestemde topic in 2016 hiermee kennis te maken.

avatar van AOVV
Net maar eens beluisterd, en ik moet je gelijk geven, Don; dit is erg mooi. Hoewel ik de song nog maar één keertje heb beluisterd, ben ik er meteen weg van. Vooral het rustige middenrif is indrukwekkend; niet omdat het nu zo fantastisch is, maar omdat het functioneel een geniale rol heeft. De uitbarsting komt tweemaal harder aan, net door dat contrast.

In het oog te houden, deze gasten.

avatar van HezzardNL
Zat al een tijdje te wachten op de release van dit album. Onlangs opnieuw kennis gemaakt met de band nadat ik ze een tijdje uit het oog was verloren. Waar Agonist me aantrok door het artwork en dat album best wel oke uit de verf kwam, verraste Individuation me door het instrumentale werk (wel een lelijke hoes).

Dit keer een mooie hoes en een erg fijn eerste nummer, dat belooft al veel goeds. Het harde begin, gevolgd door een haast post-rock achtig middenstuk wat prachtig samengaat met de heldere zachte vocalen wordt weer mooi opgevolgd door een instrumentale uitspatting met een zang waar wanhoop uitstraalt naar het einde toe.

Nieuwe track: Altarpieces

avatar van Don Cappuccino
Nu een aantal keer beluisterd en mijn enthousiasme is zeker niet zo groot als bij de eerste track die ik hoorde van deze plaat. Latitudes is behoorlijk proggy in zijn riffwerk en heeft in zijn dynamiek veel post-rock in het DNA en daar leunt de band net iets te veel op. De riffs zijn veelvuldig hakkelend met drukke drums en de plaat heeft weinig variatie als geheel. Ik vind dat niet zo heel erg, want Old Sunlight luistert erg lekker weg en is constant qua kwaliteit in zijn songs, maar het is geen fenomenale plaat geworden, 4-sterrenmateriaal.