DMA's - Hills End (2016)

2. Lay Down (3:13)
  3. Delete (4:26)
  4. Too Soon (3:23)
  5. In the Moment (3:52)
  6. Step Up the Morphine (2:55)
  7. So We Know (3:25)
  8. Melbourne (3:25)
  9. Straight Dimensions (4:04)
  10. Blown Away (4:43)
  11. The Switch (4:20)
  12. Play It Out (3:24)
avatar van musician
Een veel te simplistische voorstelling van zaken. En dat laatste is echt veel te gemakkelijk gezegd.

Ik vind het altijd knap dat luisteraars van muziek kunnen aangeven wat er werd gedacht door leden van de band tijdens de opnamen en wat hun beweegredenen waren.

In plaats van er gelijk maar namen tegenaan te gooien van bands die zijn opgericht in een ver verleden, zou er misschien niet gewoon sprake kunnen zijn van een jong Australisch bandje dat op basis van inzet en talent gewoon een goed album wilde maken?

Dat ze uiteindelijk gewoon onder de indie-rockers in al hun varianten mogen worden geschaard is evident. Ergo, er zijn meer verschillen dan overeenkomsten met Oasis en bovendien denk ik dat die jonge pikkies nog in hun luiers liepen ten tijde van de hoogtijdagen van Oasis.

Wat mij een beetje tegenviel, was dat ze herhaaldelijk gas terug nemen op momenten dat ik het niet zou aanbevelen. Een beetje gas geven gedurende het hele album is helemaal niet slecht om je te presenteren en misschien aan het einde dan wellicht zoiets als het nummer Delete.

De opening is vrij furieus, met Timeless gelijk één van de betere nummers van de cd. Lay down zet natuurlijk ook prima door. Maar dan wordt er behoorlijk ingehouden en is alle vaart uit het album. Delete is dan een heel nummer maar later wordt het ook op delen van andere tracks gedaan. Dat maakt het voor mij iets minder goed dan zou hebben gekund.

Dat gezegd hebbende, blijft het natuurlijk nog steeds een uitstekend debuut en ze zijn uiteraard ook nog maar net begonnen. Het belooft wel iets voor de toekomst.

avatar van WoNa
Ik blijf op twee gedachten hinken bij Hills End. Van dit heb ik al te vaak gehoord tot lekkere plaat. Van wat een hoogtepunten naar wat een dips. Van wat een energie naar wat een zouteloosheid. Ja, ik heb het allemaal eerder gehoord, maar toch wel een aantal lekkere nummers. Het heeft dan ook even geduurd voordat ik doorpakte en aan een recensie toekwam.

Dat DMA's niet bijster origineel klinken, is voor een debuutalbum niet erg. De energie die in de eerste nummers zit, neemt dat bezwaar weg, evenals de wijze waarop een ballad als 'Delete' uitgroeit tot een sonische storm. Gewoon heel lekker gedaan. Verderop op Hills End staan dan wel een paar bijna draken van nummers. Een deel van het probleem komt mij voor als dat van een zanger die iets zingt waar zijn stem niet voor gemaakt lijkt te zijn.

Alles bij elkaar optellend, kom ik tot een half geslaagd album, met een plusje voor de heerlijke up tempo nummers. Alle tam tam vooraf is qua plaat niet geheel terecht. Live kan dat anders zijn. Dat kan ik niet beoordelen.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

blx
Late reactie, maar wat een plaat is dit. Van tevoren was ik redelijk bezorgd of een klein bandje met een leuke EP ook een goede LP konden maken, maar de plaat heeft al mijn verwachtingen overtroffen. Absolute parels op deze plaat. Ik kan niet wachten op het vervolg in april van dit jaar.