The 1975 - I Like It When You Sleep, for You Are So Beautiful Yet So Unaware of It (2016)

Label: Dirty Hit

1. Intro (The 1975) (1:23)
  2. Love Me (3:42)
  3. Ugh! (3:00)
  4. A Change of Heart (4:43)
  5. She's American (4:30)
  6. If I Believe You (6:20)
  7. Please Be Naked (4:25)
  8. Lostmyhead (5:19)
  9. The Ballad of Me and My Brain (2:51)
  10. Somebody Else (5:47)
  11. Loving Someone (4:20)
  12. I Like It When You Sleep, for You Are So Beautiful Yet So Unaware of It (6:26)
  13. The Sound (4:08)
  14. This Must Be My Dream (4:12)
  15. Paris (4:53)
  16. Nana (3:58)
  17. She Lays Down (3:58)
Ozric Spacefolk
De singles Love Me en Ugh! zijn al te beluisteren.
Heerlijke 80's disco/synthpop wat sterk doet denken aan Duran Duran. Prima dus!

avatar van coldwarkids
Een kleine teleurstelling na het horen van Love Me. Ugh! is beter! Het zal niet veel sterker zijn als het debuut en al helemaal niet als de geweldige EP's die bij de deluxe editie zat.

Eerste luisterbeurt achter de rug. Het is een flinke zit en ik ben gematigd positief. De eerste nummers zijn zoals we The 1975 kennen. Van nummer 6 tot 9 zakt het een beetje weg, waarna het naar het einde toe weer sterk wordt. Uitschieters tot nu toe zijn She's American, This Must Be My Dream en het titelnummer. Dit zal de komende dagen nog wel op repeat staan.

avatar van hoi123
Wat een kotstitel.

avatar van Jessensei
Te lange titel, meisjesidolen,... Ik zou het niet leuk mogen vinden en toch! Ik weet nog niet goed wat ik vind van de vreemde instrumentale ambient tracks middenin en de twee akoestische tracks op het einde, maar de ruk richting eighties pop - ik hoor de glam van Bowie, de "foute" saxofoonsolo's van Spandau Ballet, de chimy pianotoetsen die je op ballads van Janet of Whitney kon horen - op de rest van de plaat kan ik enkel toejuichen. Stuk voor stuk pop-pareltjes

avatar van coldwarkids
Vind het zo kinderachtig om elke keer een lange titel af te kraken. Waarom is nou weer een lange titel meisjesachtig of voor pubers? Gelukkig kan ik daar niet bij komen.

Lostmyhead, The Ballad Of Me And My Brain, She's American etc. Jezus wat zijn dat kippenvel achtige nummers.

Als M83 ooit weer eens terug naar z'n roots zou gaan en een nummer als Lostmyhead zou maken ben ik weer blij met M83. Het zou zo een nummer op Before The Dawn Heals Us passen.

coldwarkids schreef:

De titel is echt super Panic! at the Disco. En dat is op geen enkele manier goed.

Slowgaze schreef:

Je bedoelt, echt Fiona Apple?

coldwarkids schreef:
Je bedoelt, echt Fiona Apple?

Geen kwaad woord over mijn Fiona. En Fiona is te cool voor Panic! at the Disco, je weet dat het zo is, zij weten dat het zo is.

avatar van Slowgaze
Pitchfork spreekt de waarheid. Vraag het GrafGantz of zo.

avatar van GrafGantz
Eensch.

avatar van Tony
Pikey schreef:
... waarna het naar het einde toe weer sterk wordt. ...

Dat is heel vaak zo bij matige albums; de songs worden niet echt beter, maar je weet dat het album er bijna op zit, dat je nog maar een paar nummers hoeft uit te zitten en daar word je, in dit geval, dus blij van.

avatar van Gloeilamp
Tony schreef:

Of de laatste paar nummers zijn gewoon stukken beter. Daar word ik, in dit geval, dus blij van.

avatar van Monsieur'
Ik vond de titel van het album juist erg mooi. Ik hou wel van titels die je onthoudt, niet het zoveelste album met één woord als titel. Ik ben wel een sucker voor intrigerende (mier)zoete titeltjes. Heb de plaat nog niet gehoord maar hoor Bowieglam en foute sax van Spandau Ballet, beide kan ik waarderen bij vlagen dus we gaan het zien.

avatar van Slowgaze
Leuke A Clockwork Orange-videoclip trouwens.

Love Me is best wel een radiohitje momenteel, maar toen ik het de eerste keer hoorde, dacht ik dat Michael Hutchence uit zijn dood was herrezen

Verder heeft deze band de twijfelachtige eer om het slechtste optreden dat ik de afgelopen jaren heb gezien te hebben afgeleverd, op Best Kept Secret 2014.

avatar van Tony
Love Me is Sledgehammer (van Peter Gabriel...) met Simon le Bon (van Duran Duran...) op zang. Ze worden slechter gemaakt tegenwoordig.

avatar van lennon
Tony schreef:

Ik vind het meer Big Time van Gabriel, en qua zang neigt het ook heel erg naar Gabriel.

De vergelijking met Duran Duran hoor ik wel meer, die zullen wel te danken zijn aan de synths, maar ik hoor het niet echt.

Het is wel een erg lekker nummer. Ik stond op het punt de lp aan te schaffen n.a.v, deze single, maar vanwege de verdeeldheid over de kwaliteit van dit album hier ben ik toch nog wat terughoudend, en probeer 'm eerst wel ergens te beluisteren.

avatar van joko150
Het is een raadsel waarom dit zo'n laag gemiddelde krijgt.

avatar van Tha)Sven
Mij ook, voortreffelijke plaat. Zal ongetwijfeld te maken hebben met het image van de band, dat was ook de reden dat ik in eerste instantie sceptisch was.

avatar van Martijn Jonkers
Wat is dit toch een heerlijk album. Veel echo's erin van coole jaren 80 pop. Somebody Else vind ik het mooiste nummer.

avatar van Paalhaas
De titel lijkt een foutje te bevatten, omdat de "onwetendheid" conform de zinsbouw niet gebonden zou zijn aan slaap. Niettemin duidt het woordje "for" op een causaal verband. Ik hoop oprecht dat iemand me kan vertellen dat ik iets verkeerd begrijp want ik kan als rechtschapen autist geen album waarderen met stijlfouten in de titel.

Paalhaas schreef:
MAND!