Shania Twain - Up! (2002)

Canada
Label: Mercury

1. Up! (2:52)
  2. I'm Gonna Getcha Good! (4:29)
  3. She's Not Just a Pretty Face (3:49)
  4. Juanita (3:50)
  5. Forever and for Always (4:43)
  6. Ain't No Particular Way (4:24)
  7. It Only Hurts When I'm Breathing (3:19)
  8. Nah! (4:08)
  9. (Wanna Get to Know You) That Good! (4:33)
  10. C'est La Vie (3:42)
  11. I'm Jealous (4:05)
  12. Ka-Ching! (3:20)
  13. Thank You Baby! (For Makin' Someday Come So Soon) (4:00)
  14. Waiter! Bring Me Water! (3:19)
  15. What a Way to Wanna Be! (3:36)
  16. I Ain't Going Down (3:57)
  17. I'm Not in the Mood (To Say No)! (3:25)
  18. In My Car (I'll Be the Driver) (3:16)
  19. When You Kiss Me (4:08)
Een divers album dat toch 1 geheel vormt, Twain weet met haar nachtegalen stem te overtuigen, ze weet geloofwaardigheid te brengen aan de ietwat gezoetvooisde ballads.

Up een beter titel kun je niet bedenken

Fantastisch album, praktisch elk nummer klinkt goed in het gehoor. Het is wat zoetsappig, maar het klinkt allemaal erg goed.

Shania Twain, daar ben ik stiekem toch wel een beetje verliefd op. en vooral als ik die prachtige stem hoor.

Up is opnieuw een juweeltje in de korte discographie van een uitstekende zangeres.

xAnoukx
Geweldig:) Verschillende soorten nummers, die tóch goed bij elkaar passen. Mijn favo nrs: She's Not Just a Pretty Face, (Wanna Get to Know You) That Good! en In My Car (I'll Be The Driver).

Lekker veel nummers trouwens. Shania rules! Ik hoop dat het nieuwe album snel uitkomt!

DutchViking
Soms een beetje zoetsappig inderdaad, maar wat heeft Shania een dijk van een stem. Ik smelt als het ware als ik haar hoor (en zie ) en daarbij is dit album vrij afwisselend. Ik vind niet alles even sterk, maar over de gehele linie leuk en overtuigend: 3,5*

avatar van NewYorkCityLight
Ik vind dit een leuke cd. Over het algemeen is het afwisselend, en omdat er 19 nummers op staan raak je niet zo snel verveeld met deze cd. Toch vind ik dat sommige nummers nergens over gaan zoals In My Car, Up en Not In The Mood. Het gaat over de allerdaagse dingen en misschien dat het tijd werd dat iemand daar over ging zingen maar mij trekt het niet zo. Wel leuk trouwens dat er bij mijn versie ook een Blauwe cd bij zit. En dat je de Groene kon downloaden van haar site. Ik kocht deze cd weer eens veel te laat dus die groene versies heb ik allemaal niet.

1. Up 3*
2. I'm Gonna Getcha Good 5* (ik was zo verliefd op dit nummer 5 jaar geleden)
3. She's Not Just A Pretty Face 4.5*
4. Juanita 5*
5. Forever And For Always 4.5*
6. Ain't No Particular Way 3.5*
7. It Only Hurts When I Breathe 5* (de tekst wow, en ook hoe ze het zingt)
8. Nah! 4*
13. Thank You Baby! 5*
14. Waiter! Bring Me Water! 4.5*
15. What A Way To Wanna Be 5*
16. I Ain't Going Down 5*
17. Not In The Mood 4.5* (leuk nummer ondanks dat hij nergens over gaat)
18. In My Car 3.5*
19. When You Kiss Me 5*

avatar van Winslet_Dylan
Een van mijn favoriete CD's, de mooiste nummers vind ik: Thank you baby, I'm gonna getcha good, It only hurts when i'm breathing en ka-ching! En wanneer komt haar nieuwe CD uit???

avatar van NewYorkCityLight
Ik wil nu ook wel dat er een nieuwe CD uitkomt, ben het wachten een beetje zat. Er wordt gezegd in 2008, dat hoop ik dan ook maar, 6 jaar is lang genoeg. Straks valt ie enorm tegen...

avatar van NewYorkCityLight
Degene die ik als favorieten aan heb geklikt:

- Thank You Baby! (For Makin' Someday Come So Soon)
- It Only Hurts When I'm Breathing
- I'm Jealous
- I'm Not In The Mood (To Say No)!

Ka-Ching valt er jammer genoeg net buiten.
Thank You Baby! is altijd mijn favoriet geweest en is nog steeds mijn absolute favoriet
I'm Jealous begin ik steeds mooier te vinden, wat een prachtige ballad! Hij trok me in het begin helemaal niet.

avatar van Rinus
Ik heb alle drie de edities van dit album, dus de rode, de blauwe en de groene variant. Dit waren de rock/pop, country en de wereld versie. De groene was alleen als download te krijgen. Vooral de wereld versie is erg leuk, met heel andere uitvoeringen en instrumentatie van de nummers. Een totaal ander album dus.

rick*
Een leuk country/pop achtig album, helaas zijn de teksten nergens echt scherp. Ik vind "Ka-Ching" nog wel eens leuk om te luisteren, en dat is dan samen met "I'm Gonna Getcha Good" ook meteen het hoogtepunt qua upbeat nummers. In 2003 ongeveer was ik ongelooflijk enthousiast als (één van beide) op de radio kwam. Toen had ik het album maar meteen voor kerst gevraagd. Het titelnummer is overigens ook wel oké. Inmiddels leven we in 2009 en is het niet zo ver van 2010 en kan ik dat geweldige gevoel bij deze nummers niet meer helemaal terugkrijgen.

De andere nummers dwalen erg af, alhoewel "Forever and for Always" een prachtige ballad is. Shania Twain heeft gewoon een goede stem heeft waar weinig mis mee is. Af en toe een beetje zeurderig alleen, daarom was het misschien verstandiger geweest om het gewoon bij tien tracks te houden in plaats van zo ontzettend veel nummers op deze cd te proppen. Qua teksten is het toch een volwassen vrouw die liedjes schrijft alsof ze een 13 jarig meisje is, ik vind het zelf wel geinig om te beluisteren maar ik kan me voorstellen dat anderen het heel storend vinden. Maar al met al is dit album een (wel veel te lange maar:) toch leuke rit.

avatar van Emile93
Raar dat ik hier nog niet op gestemd had! Jammer dat ze nooit meer een reguliere plaat heeft uitgbracht!

avatar van NewYorkCityLight
Ik heb deze vandaag ook weer opgehad en het was alleen maar meezingen. Tekstueel is het eigenlijk niet zo goed maar ik moet haar toch complimenteren met de positiviteit en veelzijdigheid die deze CD uitstraalt. 'It Only Hurts When I'm Breathing' is het enige 'verdrietige' nummer. Ik moet enigszins lachen om de overdreven tekst. 'I'm not surprised just how well I survived, I'm over the worst and I feel so alive' wordt gevolgd door het refrein 'It only hurts when I'm breathing, my heart only breaks when it's beating'.
Want laten we eerlijk zijn, de rijmpjes op dit album zijn grotendeels nogal afgezaagd ('It must be Monday, what a dumb day' ), maar aan de andere kant heeft het tekstueel tòch wat te bieden. De meeste album zijn vol gestampt met liefdesverhalen. Shania pakt het dan toch wat beter aan, de onderwerpen gaan over normale alledaagse onderwerpen waar iedereen wel eens tegen aanloopt. Ik denk dat daar haar kracht ligt en dat dat een grote reden is van haar succes. 'Up!' is een nummer waar iedereen zich wel in kan herkennen ('Even something as simple as forgetting to fill up on gas. There ain't no explanation why, thing like that can make you cry, just gotta learn to have a laugh). En 'C'est La Vie' dat het met tegenzin naar je werk gaan beschrijft. '(Wanna Get to Know You) That Good!' gaat over het alles willen ontdekken over je lover en op elk moment aanwezig willen zijn om niks te missen. Op 'I'm Jealous' zingt ze dat ze jaloers is op de zon, maan, regen en wind wanneer deze schijnt/valt op haar partner (moet eerlijk zeggen dat dit onderwerp in 'I Envy the Wind' van Lucinda Williams van een jaar eerder ook werd aangesneden op haar album 'Essence' en ik vind het iets te toevallig dat het hier bijna identiek terugkomt - maar goed).
'Waiter! Bring Me Water!' is gewoon goed gevonden. Ze heeft water nodig om haar man mee af te koelen wanneer hij blijft staren naar de serveerster. ('I did my best to block his view but it was like he could see through me'). Probeer het je maar eens voor te stellen - niet dat Shania dit ooit zelf mee zou moeten maken (dachten we althans..). Maar je hoeft bij luchtige onderwerpen dan ook niet per se uit eigen ervaring te schrijven. Bij een nummer als 'I Ain't Goin' Down' merk ik dat echter wel. Het snijdt een nogal serieus onderwerp aan en ondanks dat de tekst niet beroerd is mist het gewoon overtuigingskracht.
Op dit album zijn ook feministische tunes terug te vinden als 'She's Not Just a Pretty Face' en 'In My Car (I'll Be the Driver)'. 'It's alright if you sleep with your socks on, and you can hurt my head with your favorite rock song', zolang zij dus maar achter het stuur mag in de auto.

Het album is nòg minder country dan 'Come on Over' (ja, dat bleek mogelijk) maar dankzij de productie van haar nu ex-man is het weer een sterk album geworden. Gezellig en opbeurend. Misschien muziek voor de simple-minded people (dit komt ik vaak tegen), maar wel retesterk uitgevoerd.
Normaal ben ik niet zo'n posi - al helemaal niet in mijn muziekkeuze, maar Shania does it better than anyone.

avatar van S1998
Heerlijk positief album! Kende de grotere hits van dit album al goed, maar de rest mag er ook zeker zijn.

avatar van gaucho
Dit is ongetwijfeld het album met de meeste uitroeptekens in de hele muziekgeschiedenis. Ik tel er maar liefst negen, de eigenlijke albumtitel nog niet eens meegerekend. En kies je voor de dubbel-CD-editie (waar de nummers er in resp. een pop- en een countryversie op staan), dan kom je uiteraard ook op het dubbele aantal. Een unicum! Dit moet inderdaad wel een heerlijk positief album zijn!

avatar van Arrie
gaucho schreef:

Vergeet niet hoe ze van de 'u' een blij gezichtje heeft gemaakt!

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Het zijn er trouwens tien (check nummer 14)

avatar van Waste Management
'I'm Gonna Getcha Good!' --> Goed nummer.
'Ka-Ching!' -->Heerlijk nummer, lekker om mee te blerren.
'Forever and For Always' --> Mooi nummer.