Donovan - What's Bin Did and What's Bin Hid (1965)

Alternatieve titel: Catch the Wind

Folk
Label: PYE

1. Josie (3:26)
  2. Catch the Wind (2:54)
  3. Remember the Alamo (3:04)
  4. Cuttin' Out (2:17)
  5. Car Car (1:30)
  6. Keep on Truckin' (1:48)
  7. Goldwatch Blues (2:32)
  8. To Sing for You (2:42)
  9. You're Gonna Need Somebody on Your Bond (4:01)
  10. Tangerine Puppet (1:52)
  11. Donna Donna (2:56)
  12. Ramblin' Boy (2:30)
  13. Catch the Wind [Single Version] * (2:21)
  14. Why Do You Treat Me Like You Do * (2:58)
  15. Every Man Has His Chain * (2:14)
  16. Colours [Single Version] * (2:45)
avatar van argus
Prima debuut album van Donovan. Diens melodische gitaarspel kan ik beter pruimen dan dat van Bob Dylan. Voeg daarbij zijn vermogen om zelf goede folk songs ("Josie", "Cath the Wind") te schrijven en je hebt al een geslaagd album. Natuurlijk hij kan ook veel beter zingen dan Dylan en ook zijn experiment met jazz ("Cuttin' Out" en "Keep On Truckin'") is zonder meer OK. 4***, maar kan nog meer worden.

Mayne
Jaja, dat zal allemaal wel, maar beter schrijven en vanuit het hart zingen zoals Dylan kan niemand. Zelfs Donovan niet. Trouwens vreemd dat je zijn naam vaker noemt als die van Donovan zelf, bij dit album.

avatar van LucM
Na het akoestisch folkdebuut werd Donovan meteen een Dylan-kloon genoemd. Hoewel Donovan ontegensprekelijk is beïnvloed door Dylan heeft hij toch een ander timbre en gitaarsound en ook zijn teksten zijn persoonlijk. Misschien iets minder scherp en gemakkelijker te begrijpen dan die van Dylan, maar een sterke songschrijver is Donovan zeker, al staat Dylan nog een tikkeltje hoger. "Catch the Wind" is een klassieker. Vanaf het derde album ging Donovan op de psychedelische toer, terwijl Dylan na "Blonde on Blonde" zijn enige album waarin psychedelica te horen is, terugkeert naar de roots van de popmuziek (country, blues).

avatar van SnelleSnake
Inderdaad heel mooi en hier zwaar onderschat debuut. Volgens mij heeft het niet zo veel zin om hem zo hard met Dylan te vergelijken. Donovan zal ongetwijfeld wel inspiratie bij Dylan hebben gehaald, maar ook zeker bij Bert Jansch. Het is normaal dat folkartiesten uit dezelfde tijd elkaar beïnvloeden.

avatar van Mille Vinyl
Heb net het album what'sbin did and what's bin hid gekocht, het heeft slechts 10 nummers car car en donna donna ontbreken ! De vinyl lp heeft wel een mooie andere cover met de jonge donovan op ! Ik vermoed dat mijn album het origineel is ?

avatar van Mille Vinyl
Dit debuut album is gewoon heel goed, prachtige songs: to sing for you ,catch the wind ,ramblin' boy , en de meer blues klinkende you're gonna need somebody on your bond en goldwatch blues ! Eigenlijk 10 prachtige songs gewoon luisteren en genieten (mijn lp heeft maar 10 nummers!)

avatar van Booyo
je kan er eigenlijk niet om heen dit album met Dylan te vergelijken, toch vind ik dat je dit dan wel te kort doet. Donovan heeft voor zijn debuut album inderdaad (in mijn geval 12 ) prachtige songs gemaakt. Uiteraard het alom bekende Catch the Wind, maar wat te denken van het jazzy Cuttin' Out, of You're Gonna Need Somebody on Your Bond? Dit mag van mij een stuk meer aandacht krijgen.