Erroll Garner - Concert by the Sea (1956)

Jazz
Label: Columbia

1. I'll Remember April (4:20)
  2. Teach Me Tonight (3:43)
  3. Mambo Carmel (3:53)
  4. Autumn Leaves (6:31)
  5. It's All Right with Me (3:30)
  6. Red Top (3:22)
  7. April in Paris (4:55)
  8. They Can't Take That Away from Me (4:15)
  9. How Could You Do a Thing Like That to Me (4:13)
  10. Where Or When (3:11)
  11. Erroll's Theme (1:47)
avatar van Tromop
Legendarische opname van een prachtig concert. Een goede manier om de muziek van Erroll Garner te leren kennen.

fredpit
Ik schrijf even een stukje over van de hoes...door George Avakian (geen idee wie de beste man is??)

Erroll gives it a slightly off-center rock, in wich he seems to pluck notes out of the piano instead of depress keys.

Prachtige pianojazz van een virtuoos waarbij het lijkt alsof de noten een voor een uit de lucht komen vallen.

ogen dicht en vangen maar....

avatar van lebowski
fredpit schreef:
"he seems to pluck notes out of the piano instead of depress keys."

Deze quote las ik ook gisterenavond tijdens beluistering en dat is precies wat je hoort, uitstekend verwoord. Vier sterren voor dit album van een pianist, wiens stijl je blind uit dat van 1000 van zijn collega's herkent.

avatar van berrebar
Legendarisch,
platgegooid met Garner toen ik jong was!
Lijkt of ie in zijn uppie quatre mains speelt.
Dat gehum en gekreun, prachtig, een artiest in opperste concentratie.
Play Misty for me!

Over & over again!

BerreBar

pretfrit
fredpit schreef:

Hmm.... ik quote mezelf even.1,5 jaar later heb ik duidelijk een wat breder beeld.

Pianojazz van een virtuoos, maar niet geheel mijn smaak.

Heemskerktollie
Ik ben er ook geen liefhebber van. Beetje te "romantisch", maar dan om het "romantisch" en niet met gevoel. Vindt zijn piano-spel ook niet erg intressant. Al die versieringkjes rondt de noten komen me al snel de strot uit.

pretfrit
Precies, ik wilde een verhaal neertypen waarin ik duidelijk wilde maken dat ik het idee heb dat Garner teveel op effect speelt. maar wist niet zo snel hoe dit precies te verwoorden. Maar ik bedoel dus die overvloed aan noten, tierelantijnen en lyriek.

beaster1256
prachtige cd van een pianovirtuoos , jazzy , live , en zeer sterk !

de man heeft een eigen hoekige stijl die soms overloopt in zeer vloeiende klanken .

avatar van Leonard91
Een overvloed aan tierelantijnen en noten, zoals hierboven gezegd, kan er inderdaad voor zorgen dat de muziek sfeerloos en eentonig wordt, maar in mijn optiek beheerst Garner op deze cd de kunst van op het randje balanceren perfect. Schitterende cd waar het plezier vanaf spat. Ik vind Garner ook een erg sympathieke man, die naar het schijnt altijd zijn publiek wilde vermaken in plaats van ze te minachten.

avatar van Ronald5150
"Concert by the Sea" is een prachtig piano jazz concert van Erroll Garner. Deze pianovirtuoos verrast met mooi afwisselend spel en zorgt voor variatie gedurende de hele plaat. Knap, want meestal ben ik snel afgeleid als een plaat gedomineerd wordt door een instrument. Errol Garner wordt op "Concert by the Sea" begeleidt door Eddie Calhoun op bas en Denzil Best op drums. Dit zorgt net voor een wat smeuïger geluid. Mooi om te horen is de passie van Garner tijdens het spelen. Af en toe hoor je hem mee hummen op de muziek. Garner speelt mooie melodieën en hanteert spannende pianoriedels (om het maar zo even te noemen). Gewoon een mooie jazzplaat!