Akir - Legacy (2006)

Label: Viper

1. The Initiation (2:03)
  2. Rites of Passage (3:30)
  3. Mood Music (4:39)
  4. Grind (3:21)
  5. Treason (3:36)

met Immortal Technique

6. This Is Your Life (Pt.2) (4:17)
  7. Kunta Kinte (3:53)
  8. Politricks (3:41)
  9. Apocalypse (3:40)
  10. Change of the Seasons (2:52)

met Hasan Salaam

11. Ressurect (3:51)

met Akua Wilder en Krystl Yardon

12. Ride 2 It (3:58)
  13. No Longer My Home (3:31)

met Mojo

14. These R the Blues (4:03)
  15. Pedigree (1:46)
  16. So Much (2:36)
  17. Homeward Bound (3:24)
  18. Tropical Fantasy (4:14)
  19. Legacy (5:01)
  20. The Louisiana Purchase (3:45)

met Immortal Technique, Poison Pen en Mojo

Dit Album, Mood Music, Treason, Kunta Kinte Politricks, Apocalypse, Ressurect, Legacy, tot nu toe mooie nummers, hier zit zoveel rijm in dat ik er weken/maanden over doet om dit album goed te doorgronden. Dus ik wens mezelf veel succes. Voor de liefhebber...

avatar van Steez
Inderdaad een lekker album.
Goede flow. Mood Music, Politricks, Apocalypse zijn inderdaad tekstuele hoogstandjes. Heb nog niet het hele album doorgrond, maar nu een aantal keer geluisterd en wordt steeds beter! 4*'en

Pauper
Aangezien ik op het forum al enigzins wat had meegekregen van het album besloot ik het eens te gaan beluisteren. Het eerste nummer dat ik draaide was Politricks wat volgens mij ook meteen een van de beste nummers van het album is, je merkt meteen waar Akir lyrisch gezien tot in staat is en waar het grootste deel van zijn teksten over gaan. Getekent tot het label van Immortal Technique waar hij ook wel een beetje mee te vergelijken is. Qua producties gezien vind ik het tot nu toe allemaal een beetje simpel maar wel goed in samenhang met de tekst, toch leuk dat er anno 2006 nog dit soort album's verschijnen. Voorlopig hou ik het op een 3,5* maar daar kan nog verandering in komen, ik heb hem nog niet zo heel lang. Soms doet ze stem me denken aan het geluid van Talib Kweli, alleen die rapt wat sneller...

KSPR
Wat een lekker album is dit toch. Akir heeft een lekkere stem, zij het soms een beetje onverstaanbaar. Maar dat kan ook aan mijn kwaliteit liggen. Verder zitten er een paar heerlijke tracks op, maar duurt het net iets te lang. Er hadden een paar tracks minder op gemogen. 14, 15 en 16 zijn een beetje langs me heen gegaan. De laatste nummers waren dan wel weer lekker. Een verdiende 4 sterren.

avatar van Conway Twitty
Ben hem nu aan het luisteren en wat is 'Mood Music' een heerlijk nummer zeg! Prachtig! Verder is Apocalypse erg lekker, maar dat zijn wel de twee nummers die er boven uitsteken. Het ontbreekt dit album hier en daar aan een goede beat, maar Akir maakt met zijn flow veel goed. Gastbijdrages stellen teleur, had meer verwacht van Immortal Technique.
Wordt steeds minder benieuwd naar Middle Passage.

3.5* voor deze.

avatar van Niek
Dit album begint aardig. Vlot pianootje in de eerste twee tracks. Ook het derde nummer kent weer een leuk melodietje, maar de productie daaromheen is wat simpel. De samples in het refreintje zijn goed. Een van de sterkste nummers. Dan volgt een typisch nummer. Grind is een erg standaard nummer. Zo'n productie die je bij een workshop 'beatmaken' maakt. Helemaal volgens het boekje, melodietje met beatje eronder, dan octaafje lager, dan weer hoger etc. Een keer zo'n nummertje is niet erg.
Treason is ook een erg sterk nummer. En het moet gezegd: Ik moet normaal weinig hebben van IT, maar hier komt hij erg goed.
Enfin, ik heb geen zin om alle tracks af te gaan. Waar het op neerkomt is dat alles hierop lekker klinkt. Toch vind ik het een erg zwak album. Waarom?
Als ik het in 1 woord moet zeggen dan ga ik voor 'gemakzucht'. Bij geen enkel nummer heb ik het idee dat Akir zijn best heeft gedaan. Geen passie, geen stemverheffingen, versnelling, afwisseling in de flow. Hij probeert niets! Alles in dezelfde flow, op het ritme van de beat, hij rapt er altijd óp. Nooit overheen of vanaf. Zo sukkel ik langzaam in slaap. Op een gegeven moment heb ik niet meer door als er weer nieuw nummer is begonnen. Misschien dat ik IT hier goed vind, omdat hij eindelijk voor afwisseling zorgt.
Ook de productie is vaak weinig innovatief. Niets nieuws. Echt '13 in een gros' beats.
Als je alle nummers steeds apart beoordeeld, dan kom je op een voldoende uit. Echter, al die nummers achter elkaar geeft een vervelend, onbevredigend gevoel. Het gevoel dat je de plaat nooit meer op wil zetten.

2 sterren.

Relax
Niek weet je wat ik zo grappig vind, je hebt niets gezegd over zijn teksten

Heel grappig..

Die zijn goed. Niet meer en niet minder. Ook niet echt iets bijzonders.

Relax
Ja want de ironie hiervan is dat Akir bekend staat om zijn teksten.

avatar van Niek
Nou echt bijzonder vind ik ze niet. Bovendien maakt het me niet uit waar iemand om bekend staat. Ik beoordeel het geheel. Ik ga niet extra veel aandacht ergens aan besteden omdat diegene daarom bekend staat. Ik was de tekst vergeten te noemen, en dat zegt genoeg over de kwaliteit daarvan. Niets echt over te melden. Werd er niet bepaald door gepakt. Heeft ook wel met de delivery te maken dus, die ik hier dus weinig voorsteld.

MattDamon2
Hij klinkt een beetje als Lupe Fiasco

Are they gonna help us survive?
Or is it genocide, do they wanna help and all revive?
Or will it be, gentrified? Watch the choppers in the skies
No supplies, devils in disguise, spinnin stories on my people's lives
Standin by while they just lettin us die (die)

-The Louisiana Pursache

He walks with a vengeance, street talk all in his sentence
Pass the benches in the park where the fiends use syringes
They, losin they senses, mood is defensive
Fueds with dudes get shot on the fences just for talkin offensive

- This is Your Life, pt.2

Zijn teksten zijn niet zo goed?...
zijn teksten zijn geniaal met goede flow en zware rhymes

avatar van Shelter
Ik vind zijn stemgeluid bijna identiek aan Nas... alleen tekstueel is het veel minder. Sommige nummers daarentegen hebben wel weer de diepgang van een gemiddeld immortal techniques album alleen er staan ook ronduit slechet nummers op dit album.
Vooral nummer 15 t/m 18 zijn om te huilen.
Het begin is aardig en daarna zakt het volledig in.
3* ...maar zat veel meer in als de nummers op het niveau van de eerste 5 bleven.

avatar van P Jay
Akir heeft een vette flow en veel MC-skills, ook zijn onderwerpen snijden meestal wel hout. Toch - zoals al opgemerkt - wordt zijn flow soms wat vermoeiend, want het is vrij monotoon en emotieloos gerapt, maar technisch gezien wel erg sterk. De beats zijn niet bepaald erg hoogstaand, maar soms springen ze wel in het oog zoals "Homeward Bound", "Mood Music", "Treason", "This Is Your Life",... Maar meestal moeten de tracks het van de tekstuele meerwaarde hebben, want qua beats valt er hier weinig revolutionairs te bespeuren.

Het grote probleem is gewoon dat er véél te veel nummers zijn, waardoor de aandacht soms verzwakt, vooral op het tweede deel van het album: enkele slappe zangrefreintjes e.d..

Mijn 3,5* rechtvaardig ik door een tiental nummers die van sterk tot heel sterk gaan, zoals "Treason", "Politricks", "Apocalypse", "Ride 2 It" e.a. ... Geen slecht album, maar te veel nummers, soms standaardproducties en te weinig variatie in zijn flow: dat zijn de 3 minpunten aan dit album volgens mij. Dit wordt een typische skip-cd, waardoor ik enkel mijn favoriete nummers zal draaien en daardoor een erg goed gevoel zal overhouden aan dit album.

avatar van royals
Wat een goed uitgebalanceerde plaat. Gevarieeërde productie en scherpe teksten van Akir. Nummers als Legacy , No Longer my home, Change of Season en This is your life bevatten erg sfeervolle en lekkere beats. Bovendien heeft Akir het nog ergens over. En hij is een erg goede lyricist, zeker erg ondergewaardeerd. Op zijn beste momenten doet hij me aan Nas denken.

Ik vindt dit de beste underground rap cd die ik tot nu toe heb gehoord en ben erg benieuwd naar de opvolger. Jammer dat hij zo ondergewaardeerd is in vergelijking met zijn ontdekker Immortal Technique.

|Joël|
Apocalypse

avatar van teeveepee
MattDamon2 schreef:
Hij klinkt een beetje als Lupe Fiasco

Nee, hij doet me soms eerder aan AZ of Immortal Technique denken, Lupe Fiasco's rapstijl is helemaal anders.

Verder lekker album, frisse beats maar wel veel missers. Soms klinkt z'n flow saai, vooral als je er lang naar luistert.