Akir - Legacy (2006)

Label: Viper

1. The Initiation (2:03)
  2. Rites of Passage (3:30)
  3. Mood Music (4:39)
  4. Grind (3:21)
  5. Treason (3:36)

met Immortal Technique

6. This Is Your Life (Pt.2) (4:17)
  7. Kunta Kinte (3:53)
  8. Politricks (3:41)
  9. Apocalypse (3:40)
  10. Change of the Seasons (2:52)

met Hasan Salaam

11. Ressurect (3:51)

met Akua Wilder en Krystl Yardon

12. Ride 2 It (3:58)
  13. No Longer My Home (3:31)

met Mojo

14. These R the Blues (4:03)
  15. Pedigree (1:46)
  16. So Much (2:36)
  17. Homeward Bound (3:24)
  18. Tropical Fantasy (4:14)
  19. Legacy (5:01)
  20. The Louisiana Purchase (3:45)

met Immortal Technique, Poison Pen en Mojo

avatar van P Jay
Akir heeft een vette flow en veel MC-skills, ook zijn onderwerpen snijden meestal wel hout. Toch - zoals al opgemerkt - wordt zijn flow soms wat vermoeiend, want het is vrij monotoon en emotieloos gerapt, maar technisch gezien wel erg sterk. De beats zijn niet bepaald erg hoogstaand, maar soms springen ze wel in het oog zoals "Homeward Bound", "Mood Music", "Treason", "This Is Your Life",... Maar meestal moeten de tracks het van de tekstuele meerwaarde hebben, want qua beats valt er hier weinig revolutionairs te bespeuren.

Het grote probleem is gewoon dat er véél te veel nummers zijn, waardoor de aandacht soms verzwakt, vooral op het tweede deel van het album: enkele slappe zangrefreintjes e.d..

Mijn 3,5* rechtvaardig ik door een tiental nummers die van sterk tot heel sterk gaan, zoals "Treason", "Politricks", "Apocalypse", "Ride 2 It" e.a. ... Geen slecht album, maar te veel nummers, soms standaardproducties en te weinig variatie in zijn flow: dat zijn de 3 minpunten aan dit album volgens mij. Dit wordt een typische skip-cd, waardoor ik enkel mijn favoriete nummers zal draaien en daardoor een erg goed gevoel zal overhouden aan dit album.