Blind Melon - Blind Melon (1992)

Label: Capitol

1. Soak the Sin (4:00)
  2. Tones of Home (4:26)
  3. I Wonder (5:32)
  4. Paper Scratcher (3:13)
  5. Dear Ol' Dad (3:01)
  6. Change (3:41)
  7. No Rain (3:37)
  8. Deserted (4:20)
  9. Sleepyhouse (4:28)
  10. Holyman (4:47)
  11. Seed to a Tree (3:29)
  12. Drive (4:40)
  13. Time (6:02)
Deze cd viel me vies tegen, maar "No Rain" blijft een geweldige song die heel erg veel goed maakt.

no rain....wat een top nummer en wat een top videoclip

5* voor No Rain en 3.5* voor de rest van het album

avatar van NERD
No Rain is inderdaad schitterend. Maar ook bijvoorbeeld Change is heel erg mooi, alhowel ik daar even aan heb moeten wennen.

Deze band had nog heel veel mooie en interessante muziek kunnen maken als Shannon Hoon niet was overleden in 1995

avatar van LittleBox
No Rain is briljant. De rest is flop.

avatar van Bighead
Band maakt lekkere muziek. Soup vind ik beter, maar ook deze cd is het aanluisteren zeker waard.

avatar van Koerok
Een van mij favoriete rockplaten. Tones of Home, Paper Scratcher, Dear Ol'Dad en Holyman, allemaal prima nummers. En No Rain natuurlijk, maar die vond ik toch wat saai worden.

avatar van dvdschaaf
No Rain saai???

avatar van Koerok
Saai ja. Dat kun je soms zo hebben hè. Goed nummer hoor, maar dat melodietje ging op een gegeven moment toch vervelen. Terwijl de openingsrif van Paper Scratcher bijv. nooit verveelt. Maar ja, ik ben dan ook erg van de rifjes. Kun je me voor (of mee) wakker maken!

avatar van kaztor
Net niet helemaal. Dat is het idee dat ik heb bij deze band.
Mijn zus draaide deze cd helemaal grijs, en ik herinner me een sound dat erg op de leest van Led Zeppelin geschoeit is. Het dreef ook een beetje mee op de alternative-rock-golf van de jaren '90. Dit album is aardig, maar laat geen blijvende indruk achter. No Rain werdt een grote hit voor de band, maar ze zouden nooit de status behalen dat andere, betere bands wel haalden. Daardoor is het talent toch te beperkt.

No Rain vond ik ook een leuk vrolijk nummer; met Shannen Hoon liep het minder vrolijk af. Guns 'N Roses hebben nog met hem samengewerkt; hij verzorgde de tweede stem bij Don't Cry.
Het album draai ik niet vaak meer, terwijl hij zeker niet slecht is.

avatar van timhardt
No rain is geweldig, de rest weinig soeps. 2* voor no rain.

avatar van jellorum
Deze plaat doet me denken aan die 2 platen die ik daarnet luisterde en stemde (Cracker - 'Kersone Hat' en Swell - '...well?') een weinig compliment, het is allemaal een beetje plat en weinig opwindend.
Geef mij maar een Dinosaur Jr.of Sebadoh uit die periode als we dan toch gitaar-rock willen horen.
Voor het magistrale No Rain krijgt deze plaat toch ***.

avatar van Ducoz
wat is er zo slecht aan deze CD? ik vind het een prima cd, ook lekker zo met dit lekkere weer!

avatar van Mindshifter
Bizar hoe ondergewaardeerd dit album is. Naast No Rain geen fillers op dit album. 4,5*. Prachtig geheel.

avatar van Ducoz
mmmmmmmmm, schommelt een beetje, begin het een beetje matig te vinden,... na no rain zakt het allemala wat in

avatar van Ducoz
time is een erg goed nummer

avatar van Musico Pinjo
Mindshifter schreef:

Misschien heb ik dit album te laat gekocht (een jaar geleden ofzo) maar ik vind inderdaad "No rain" de absolute uitschieter. De rest is gewoon ok, meer niet. Zou best kunnen dat ik in 1992 helemaal gek van het album zou zijn geweest, nu zijn de meeste nummers iets te doorsnee.

avatar van Hanszel
Waarschijnlijk heb ik het verschijnsel waar Musico Pinjo het over heeft aan den lijve ondervonden. Destijds op een bandje van een vriend gecopieerd, later de echte cd gekocht en die belandt nog regelmatig in de speler. Vind het zelf tamelijk tijdloos en zeker de moeite waard om te beluisteren. Is ook gewoon tijdloze muziek (tingeltangel-gitaartjes, drums en bas en wat zang) maar wel zeer oké gemaakt!

avatar van DjFrankie
Positieve verrassing Jane's Addiction meets The Black Crowes.
Ik kende alleen No Rain, maar dit is een prima album, met zeker de nodige variatie.
Dear Ol'Dad is mijn favoriet

avatar van Dibbel
Beetje ondergewaarde plaat hier.
Dit is er namelijk een die echt wel wat meer luisterbeurten nodig heeft.
Is namelijk helemaal niet zo'n simpele muziek. No Rain is dan nog de meest toegankelijke uitschieter.
Vol met breaks, roffeldrummetjes, doorjengelende gitaartjes, hier en daar zelfs wat jazzy en psychedelisch.
Laatste maanden een keer of 5 gedraaid en hoor toch iedere keer weer nieuwe dingen.
I Wonder, Paperscratchet en Holy Man zijn ook erg goede nummers.
Zeker geen muziek voor de massa dit.
Voorlopig maar eens 3,5 ster.

avatar van Jumpjet
Mindshifter schreef:

"Bizar ondergewaardeerd" gaat me te ver, zo bijzonder of baanbrekend is het nu ook weer niet. Maar een mooi geheel is het zeker.

Meneer Bungel
timhardt schreef:
...de rest weinig soeps...
Soep(s): Blind Melon - Soup (1995)...

Meneer Bungel
Dibbel schreef:
Dit is er namelijk een die echt wel wat meer luisterbeurten nodig heeft.
Is namelijk helemaal niet zo'n simpele muziek.
Ik vrees het ook. Na een paar nummers kan ik de chaos al niet meer aan, terwijl Soup me toch erg goed bevalt. Later nog eens weer proberen.

avatar van R-Know
Ja bizar ondergewaardeerd, zeker.
Na een paar keer luisteren heb je um vast wel door.

Chaos, ja hoor, echt wel. Heerlijk.

Een van de allerbeste platen van de jaren 90.
Kan ik gewoon 3 keer achter elkaar horen/beluisteren.

avatar van EttaJamesBrown
R-Know schreef:
Ja bizar ondergewaardeerd, zeker.
Na een paar keer luisteren heb je um vast wel door.

Chaos, ja hoor, echt wel. Heerlijk.

Een van de allerbeste platen van de jaren 90.
Kan ik gewoon 3 keer achter elkaar horen/beluisteren.

Heerlijk zo'n eigenzinnige mening. en nu snel mark Lanegan beluisteren.

avatar van James Douglas
Of Blind Melon ondergewaardeerd is weet ik niet. Soms wat onbegrepen - zeker in hun eigen tijd - lijkt meer de kern te raken. Natuurlijk hadden ze een monsterhit met No Rain, maar zoals wel vaker is de hit niet bepaald representatief voor het gehele oeuvre - Kent u die mensen nog die Angel Dust kochten omdat ze Easy zo'n leuk nummer vonden? No Rain was zelfs voor de band een beetje een gimmick, een geintje en wie er latere live-uitvoeringen - periode 94/95 - bekijkt en beluistert kan de indruk krijgen dat de band dat nummer helemaal beu was. Maar het moest op de setlist, want..

Muzikaal gezien was Blind Melon binnen het Amerikaanse rocklandschap een beetje een buitenbeentje. Geen affiliatie met de donkere sound uit Seattle - een voorliefde voor hardcore punk of Black Sabbath leek absent - maar meer de connectie met The Grateful Dead en The Band. Dat de band überhaupt al aan de oppervlakte kwam is deels te danken aan een zekere W. Axl Rose. De Guns N' Roses-frontman was namelijk evenals zanger Shannon Hoon afkomstig uit het Amerikaanse Midwesten - Lafayete, Indiana - en omdat Rose een tijdje bevriend was geweest met diens zus nam hij Hoon onder zijn hoede. Je kunt Shannon Hoon namelijk horen op het aantal nummers van de Use Your Illusion kroniek. Het meest prominent in Don't Cry - Hoon is zelfs in de videoclip te zien - maar ook op bijvoorbeeld You Ain't the First en The Garden. De buzz rondom Hoon's bijdragen aan Use Your Illusion zorgde voor een platendeal voor zijn eigen band Blind Melon.

Zoals eerder gesteld, muzikaal week Blind Melon nogal af van de norm van toentertijd. De door jazz en funk beïnvloedde ritmesectie, de melodische wisselwerking van de gitaartandem Roger Stevens / Christopher Thorn en daar bovenop het songwriterstalent en de sirene zang van Shannon Hoon . - 'Die niet alleen zingt.. maar ziii-iiingt.' aldus Jan Douwe Kroeske in een aflevering van de Twee Metersessies. Dat zijn zang door merg en been gaat demonstreert Hoon hier in bijvoorbeeld Soak the Sin - Don't even say a wóóó-óóórd aaah.. it confuses me.. - en I Wonder - They are watching everything I do and they are watching everything I say.. - Een soort mannelijke uitvoering van Janis Joplin.

Dit debuut laat de belofte - die Blind Melon zeker was - goed horen. De liefde voor 60's psychedelica en rootsy rock was nooit ver weg maar wel voorzien van een eigen smoel door het excentrieke stemgeluid van Shannon Hoon. Een belofte dus. Want niet alle songs hebben de finesse van met name de eerste helft van de plaat. Na No Rain haalt eigenlijk alleen afsluiter Time dat niveau. Opvolger Soup overklast wat mij betreft dit sympathieke debuut op alle fronten en wellicht had er nog wel meer in het vat gezeten. We zullen het helaas nooit weten. Ultratripper Hoon was een ultieme hedonist en heeft de prijs daarvoor helaas met zijn leven moeten betalen.