And the Golden Choir - Another Half Life (2015)

Duitsland
Folk / Pop
Label: Cargo

1. Another Half Life (0:46)
  2. The Transformation (4:14)
  3. Holy Diamond (3:49)
  4. My Brothers Home (5:02)
  5. My Heaven Is Lost (4:08)
  6. It's Not My Life (3:57)
  7. New Dally Dose (3:41)
  8. Choose to Lose (4:42)
  9. Dead End Street (4:19)
  10. The Hunter of Soul (6:22)
  11. Angelina (4:57)
  12. In Heaven (6:10)
avatar van muziekobsessie
jonge jonge ik kan er maar niet over uit! Al sinds januari 2015 is deze uit. Dus al onze top 10-en 2015 kunnen opnieuw want wat een fantastisch album is dit van Tobias Siebert een producer uit Duitsland.
Jeff buckley, emmet tinley en stuart warwick liefhebbers zullen hier van smullen. schitterende koortjes, hemelse melodieen en een drumsound die knalt uit je speakers. Alle instrumenten zelf ingespeeld! Nu te horen op 3 voor 12! dus lura, aerodynamic, poles apart, mctijn, erwinz ga dit beleven...

Nou muziekobsessie dan zal je nu toch echt naar de komende PopUp 010 moeten gaan, want daar komt ie

Ik hoor ook Talk Talk terug in dit eenmansproject. Benieuwd hoe dit live gaat overkomen, ik zorg dat ik er als altijd weer bij ben.

aERodynamIC schreef:

LuraMctijnPoles Aparterwinz

he waar heb je dat gelezen? kan dat nergens vinden

Werd afgelopen zaterdag na afloop van de laatste editie aangekondigd. Er komen zelfs twee PopUp avonden achter elkaar aan: vrijdag en zaterdag. Ik meen dat And the Golden Choir op vrijdag gepland staat (ergens in maart).
Binnenkort de officiële aankondiging hiervoor

avatar van muziekobsessie
oke nou goed nieuws eric, heb een recensie van eurosonic gelezen waar hij ook stond. hij heeft zijn muziek met koortjes zonder zang en piano op een vinyl lp laten persen die hij tijdens zijn performence afspeelt op een platenspeler waar hij dan weer overheen speelt. grappig toch

avatar van Lura

LuraMctijnPoles Aparterwinz

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: And The Golden Choir - Another Half Life - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

And The Golden Choir is een project van Tobias Siebert. De Duitse muzikant kan uit de voeten op een groot aantal instrumenten, beschikt over een bijzondere stem en weet ook nog eens hoe hij een plaat moet produceren. Het levert in de vorm van Another Half Life een buitengewoon fascinerende plaat op.

Het is een plaat die het uitstekend doet op koude en regenachtige dagen, want Tobias Siebert heeft een voorkeur voor stemmige en ietwat melancholische muziek.

In muzikaal opzicht deed de muziek van And The Golden Choir me in eerste instantie wel wat denken aan een band als Talk Talk, maar mede vanwege de vocalen is ook de vergelijking met Radiohead al snel niet te onderdrukken.

Geen enkele vergelijking houdt overigens heel lang stand, want zowel in muzikaal als in vocaal opzicht heeft And The Golden Choir een geheel eigen geluid ontwikkeld. Another Half Life is een plaat die me direct wist te boeien, maar de ware schoonheid van de plaat komt pas aan de oppervlakte wanneer je de bijzondere muziek van Tobias Siebert vaker hebt gehoord.

Tobias Siebert stopt zijn stemmige maar van zeer rijke en afwisselende arrangementen voorziene songs vol met verrassende wendingen en niet alledaagse invloeden, maar het zijn ook heerlijk melodieuze songs die citeren uit een aantal decennia popmuziek.

Door de hoge stem van Tobias Siebert doet Another Half Life ook zeker denken aan de muziek van Antony & The Johnsons, maar persoonlijk vind ik de songs van And The Golden Choir een stuk mooier en toegankelijker. In muzikaal opzicht heb ik associaties met de vol klinkende platen van Kate Bush, maar Another Half Life citeert ook rijkelijk uit de archieven van de 70s singer-songwriter pop (af en toe hoor je McCartney) of uit de catalogus van Brian Wilson.

Ik heb Another Half Life inmiddels talloze keren gehoord, maar nog steeds vind ik het moeilijk om de muziek van Tobias Siebert zinvol te vergelijken met muziek van anderen. Genieten van Another Half Life vind ik daarentegen steeds minder moeilijk. And The Golden Choir heeft een plaat gemaakt die een grauwe winterdag inkleurt met popmuziek van grote schoonheid. Het is popmuziek die een geheel eigen weg kiest, maar toch makkelijk betovert. Veel te mooi dus om te laten liggen. Erwin Zijleman

ohmusica
na bowie en tindersticks weer iets dat echt indruk weet te maken, muziek dat voor mij klinkt als gesneden koek maar die dan wel nieuwsgierig en hongerig maakt en qua sfeer goed past in de tijd van het jaar, de composities zijn zonder meer spannend, melancholisch en meeslepend en de stem heeft karakter, dank aan erwinz voor deze krent/tip

avatar van erwinz
ohmusica schreef:

Graag gedaan. En herkenbaar

avatar van Broem
Bovenstaande reviews maakten me erg nieuwsgierig. Album via spotify een paar keer geluisterd maar kwartje wil niet vallen. Talk Talk hoor ik er absoluut niet in terug (was wel de grootste motivator om te gaan luisteren) Wat ik wel hoor is teveel van hetzelfde en voor mij niet spannend genoeg. De superlatieven in de recensie van de onvolprezen Erwinz (top wat ie doet) hoor ik er niet in terug. Album gaat me halverwege wat tegenstaan. Niet mijn ding en niets zo subjectief als (muziek)smaak.

ohmusica
Hallo Broem Luister nog eens naar It's not my life, en The hunter of soul. Of bijvoorbeeld Angelina en In Heaven, de laatste met een veelheid aan talk-talk elementen erin, (het lijkt bijna op jatwerk (uit: spirit of eden) of wie weet een ode aan mark hollis?).
Zelf kan ik nauwelijks minpunten benoemen, de productieb die nog wat gepolijster had kunnen zijn, of mogelijk enige overdadigheid hier en daar of de kwetsbare stem?
Ik ben helemaal weg van dit werk, maar het is zeer zeker allemaal nogal subjectief.

avatar van Broem
Dank je ohmusica Laat 'm nog even in mijn playlist staan en wie weet.

avatar van Fingertippie
Talk Talk ben ik nog niet tegen gekomen maar moet wel aan Arcade Fire denken bij diverse gedeeltes.

ohmusica
Ja. Fingertippie Pianowerk op 7, en opening in 8. Ik hoor er zelfs ook Abba in terug. Bowie zou ook kunnen, en Antony (stem), Buckley is al genoemd.
Dat dit werk niets doet op Musicmeter. Staat mogelijk wat ver af van de belevingswereld, van wat aantrekkelijk gevonden wordt en wat niet of nog niet echt doorgedrongen. Ik vind het een geval van symfonische, klassiek gecomponeerde europeese folk. Gospel. Of in Duits gewoon kammerpop.
Talk Talk voor mij het laatste nummer.

Geweldige locatie in Rotterdam: Pelgrimvaderskerk in Delfshaven!

Lijkt me een bijzonder optreden te gaan worden.

aERodynamIC schreef:
Geweldige locatie in Rotterdam: Pelgrimvaderskerk in Delfshaven!

Lijkt me een bijzonder optreden te gaan worden.

ja zeker leuke locatie, al blijf ik het jammer vinden dat er een bezuinigingstrend optreed op bandleden de laatste jaren. meespelen met je eigen plaat is leuk maar ik had toch 10x liever een voltallige band erbij gezien. De ruimte voor improvisatie wordt nihil op die manier. en ik vind juist de verschillen tussen live versie's en studiowerk interessant

Dat ben ik helemaal met je eens. Leuk voor één keer zeg ik dan maar.

avatar van bommel

Ja inderdaad Emmet Tinley, Stuart Warwick en ook een beetje Blaudzun
Lekkere muziek hoor
Bedankt voor de tip erwinz

Prachtig optreden in Rotterdam. Ik neig naar 4,5*

avatar van blur8
Neem aan dat een optreden al meer goede sfeer brengt. Puur afgaande op het studioresultaat neig ik naar de stelling Te somber. Mooie treurnis, maar snel naar iets vrolijks.

avatar van Paap_Floyd
Fingertippie schreef:
Talk Talk hoor je al duidelijk in het eerste nummer. Niet qua stijl, maar leg de melodielijnen eens naast 'It's my life'.