Margo Price - Midwest Farmer's Daughter (2016)

Country
Label: Third Man

1. Hands of Time (6:09)
  2. About to Find Out (3:12)
  3. Tennessee Song (4:40)
  4. Since You Put Me Down (4:53)
  5. Four Years of Chances (4:33)
  6. This Town Gets Around (2:55)
  7. How the Mighty Have Fallen (3:11)
  8. Weekender (4:40)
  9. Hurtin' (On the Bottle) (4:12)
  10. World's Greatest Loser (1:33)
  11. Desperate and Depressed * (3:31)
avatar van heartofsoul
Dit zou wel eens een interessant album kunnen zijn voor country- liefhebbers. Uncut geeft het 4* en op Spotify staan al een paar nummers, en die stoten mij bepaald niet af. Lekker ongepolijste stem en goede liedjes, althans wat ik er van heb kunnen horen. Even afwachten tot het hele album beschikbaar is dus.

Hendrik68
Spotify tipt mij dit album vandaag en tot mijn verrassing staat hij al op MM en heeft heartofsoul zelfs al een bericht geplaatst. Ben ook behoorlijk positief over de nummers die tot dusver te horen zijn. Kon wel eens het vrouwelijke countrypareltje van 2016 zijn. Kom maar op met het hele album.

Hendrik68
Het hele album staat er inmiddels op heartofsoul. Hogesschool country voor echte puristen. Ik denk dat countryopperoofd LuukRamaker hier ook behoorlijk enthousiast van wordt. Hier gaan we eens goed voor zitten tijdens de paasdagen.

Hendrik68 schreef:
Hier gaan we eens goed voor zitten tijdens de paasdagen.

Absoluut! Verplichte luisterkost, in ieder geval voor mij. Bedankt voor de tip, Hendrik68

avatar van Ducoz
Eigenlijk zou ik hem voor de hoes al wel willen hebben

avatar van LuukRamaker
Hendrik68
Ik had de eerste paar nummers al beluisterd en dit is inderdaad een albumpje dat wel eens heel goed in mijn straatje zou kunnen passen. Mooi dat de rest er nu op staat. Bedankt voor de tip.

Vento Vivimus
A Goddamn Supernova: Margo Price’s “Midwest Farmer’s Daughter” Shines
No Depression
Metacritic komt tot een mooie 8,5 op basis van zij het maar 7 kritieken. Dat is niet veel, maar wel heel netjes voor een cuntry album. Al zijn het de wat traditionelere media (Rolling Stone / All Music) die het hoogste scoren.

Maar ook NPR is positief en streamt op haar site een aantal live opnames die Margo de 18de gaf tijdens SXSW 2016 in Austin, Texas (8 live tracks waarvan er 7 voorkomen op haar debuut).

De complete set vind je hier.

En ... als Jack White zijn zegen geeft, kan er weinig mis zijn natuurlijk.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Margo Price - Midwest Farmer's Daughter - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Aan jonge en talentvolle countryzangeressen hebben we momenteel geen gebrek. Nieuwste ster aan het firmament is Margo Price, die met haar debuut Midwest Farmer’s Daughter wel eens hele hoge ogen zou kunnen gaan gooien dit jaar.

Het feit dat deze Margo Price een protegee is van niemand minder dan Jack White gaat hierbij zeker helpen, maar Margo Price heeft zelf ook heel wat in huis.

De jonge zangeres komt uit het traditionele Middenwesten van de Verenigde Staten en kreeg hier de traditionele countrymuziek met de paplepel ingegoten.

Inmiddels woont ze al een tijd in Nashville, waar ze de aandacht trok van Jack White, die haar meenam naar de legendarische Sun Studios in Memphis.

Het in deze legendarische studio opgenomen Midwest Farmer’s Daughter is een plaat die het verleden ademt. Margo Price zoekt op haar debuut geen aansluiting bij de jonge en succesvolle countrypop zangeressen van het moment, maar grijpt terug op de platen van Tammy Wynette, Dolly Parton, Loretta Lynn en in iets mindere mate Emmylou Harris. Midwest Farmer’s Daughter klinkt als een countryplaat die in de jaren 70 is gemaakt en het is een hele goede countryplaat.

Over de band van Margo Price heb ik niet veel informatie kunnen vinden, maar het is een competent spelende band, die het 70s countrygeluid uitstekend weet te reproduceren, maar het geluid van Margo Price ook voorziet van invloeden uit de honky tonk en soul en van bravoure. Midwest Farmer’s Daughter klinkt hierdoor een stuk minder gepolijst dan de meeste andere platen in dit genre en/of uit Nashville, ook als de strijkers mogen aanzwellen.

De veelkleurige instrumentatie op de plaat roept al volop herinneringen op aan countrymuziek uit het verleden en deze herinneringen worden nog veel sterker wanneer Margo Price begint te zingen. De Amerikaanse heeft een stem die gemaakt is voor countrymuziek en het is een stem die zowel krachtig uit kan halen als weemoedig kan snikken; precies zoals dat hoort in dit genre.

Omdat Midwest Farmer’s Daughter ook nog eens vol staat met songs die direct blijven hangen en weten te ontroeren, ben ik inmiddels volledig overtuigd van de talenten van Margo Price en mag ze wat mij betreft in de voetsporen treden van de steeds beter wordende Kacey Musgraves. Erwin Zijleman

Hendrik68
Ik wilde een hele rits CD's bestellen, maar de financiën hebben mij doen besluiten even een poosje te wachten. Dan is het extra jammer dat het album van Price weer van Spotify af is gehaald. Ik heb hem een een keer of 3 beluisterd en daarna waren het alleen weer de 4 reeds bekende nummers die overbleven. Jammer, moet ik nog even wat langer wachten voor ik ten volle kan genieten van het album. Maar wat is Hands of time toch een onvoorstelbaar mooi nummer.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
En inmiddels staat dit album weer op Spotify. Prima plaat, 1 van de betere die ik de afgelopen tijd gehoord heb. De plaat grijpt voor mijn gevoel ook terug op het countrygevoel uit de jaren 70 en weet gelijktijdig heel fris en eigentijds te klinken. Het openingsnummer is het nummer wat na 1 luisterbeurt de meeste indruk maakt.

Hendrik68
Helemaal mee eens. Ja dat openingsnummer durf ik nu al legendarisch te noemen, werkelijk grandioos. Dit is voor mij verreweg de beste Americana plaat die ik tot nu toe heb gehoord dit jaar. Echt alles zit er in. De ultieme countrystem, prachtige melodieen en dito teksten. De eerste zekerheid in mijn top 10 van 2016 is een feit. En nu hopen dat ze ons land aandoet in het najaar.

avatar van heartofsoul
Helemaal eens met Hendrik68, en voor mij (dat weet ik nu al) een van de topplaten van 2016. Al weet je nooit wat er nog allemaal voor moois zal verschijnen. Straks ga ik mijn exemplaar ophalen. Toen ik de cd bestelde keek de platenhandelaar bedenkelijk, want het is een import-album, en er komt heel veel niet aan. Maar goed, straks kan ik er in volle glorie van genieten.

avatar van Cor
Cor
Ahh, heerlijk. Pure countryrock met knipoogjes naar het verleden, maar ook met beide beentjes stevig in dit decennium. Soms ingetogen en mijmerend-nostalgisch, soms feller en opstandig. Vleugjes Dolly Parton en Emmylou Harris. Ze werd naar aanleiding van SWSX 2016 al aangekondigd als een grote belofte en dat maakt ze m.i. helemaal waar. Kandidaat voor de eindejaarslijstjes wat mij betreft.

Hendrik68
Dat geldt zeker voor mij als ik puur naar de roots/folk/country hoek kijk. Voorlopig zelfs mijn nummer 1 van dit jaar in dat genre. Price steekt er mijlenver bovenuit. Zo'n ontzettend puur album is dit jaar nog niet uitgebracht. Gelukkig begint haar ster ook Europa te rijzen met een optreden bij Jools Holland (die ik trouwens zelf volgende week live ga aanschouwen), diverse optredens in de UK en Denemarken. Helaas gaat ze ons landje voorlopig voorbij, maar wie weet komt er nog een plekje vrij in haar agenda.

avatar van Edgar18
Hendrik68 schreef:
Dan is het extra jammer dat het album van Price weer van Spotify af is gehaald.
Hij staat er weer hoor, al had je dat misschien wel al in de gaten.
Inderdaad een erg prettig album, de eerste luisterbeurt doet naar meer verlangen.

avatar van trebremmit
Berichten verplaatst naar: Margo Price

avatar van popstranger
Het openingsnummer is er eentje voor in het rijtje van persoonlijke topsongs, wat een nummer. Een goed plaatje maar hier en daar beland Price teveel in het stereotiepe van country zowel qua teksten als qua muziek weinig onderscheidend om het echt naar een hoger niveau te tillen.

avatar van Silky & Smooth
Ik ontdekte Margo Price in een aflevering van Parts Unknown van Anthony Bourdain. Een leuk moment in de aflevering is als zij op een 'spontaan' huisfeestje optreedt met Jack White op de drums en Dean Fertita op gitaar.

Het album opent direct geweldig met het fantastische Hands of Time en zo staan er nog een paar prachtige nummers op. Soms schuurt het net teveel tegen country-country aan, maar dat dat wordt ruimschoots goedgemaakt door haar geweldige stem. Het rauwe randje in de opnames draagt ook erg bij aan de sfeer.