Jan Akkerman - Jan Akkerman 3 (1979)

Jazz / Rock
Label: Atlantic

1. Stingray (Get Up with That) (5:47)
  2. Wait and See (4:52)
  3. She's So Divine (3:47)
  4. Funk Me (5:49)
  5. This Is the One (6:00)
  6. Nightprayer (5:45)
  7. Time Out of Mind (1:18)
avatar van B.Robertson
Prachtig hoesontwerp. Zijn laatste lp voor Atlantic was weinig succesvol. Bevat hoofdzakelijk funkgerichte muziek. Er staan twee nummers met vocalen op. She's so divine is het enige toegankelijke liedje van de plaat en klinkt wel lekker. Funk me is als je er van houdt ook een aanrader.Naar het schijnt is de cd via z'n website leverbaar, 3,5ster.

avatar van vigil
Ik dacht zelfs ook weer via een platenmaatschappij. Het leuke is dat Jan zelf hoopt dat dit album anno 2010 door iedereen beter begrepen wordt dan toen in de tijd.

avatar van wowter
Eindelijk op cd verschenen bij Superior (het label van Hans de Deugd). Wel is er een vinylexemplaar gebruikt voor deze heruitgave. Maar wat mij betreft veel beter verzorgd (en ook veel goedkoper) dan de Fonos-versie, waarbij het artwork onleesbaar is en de prijs veel te hoog. Laat die dus liggen en ga voor de Superior-versie.

Er komt binnenkort een nieuwe (tweede) persing aan met een betere versie, waarbij Jan zelf de master heeft opgepoetst en ook iets meer 'laag' heeft toegevoegd.

avatar van wowter
De verbeterde versie is klaar en wordt vanaf heden bij concerten van Jan Akkerman verkocht (zie www.janakkerman.nl voor de concertagenda).
Het geluid is stukken verbeterd, wel hoorbaar opgepoetst, maar het sprankelt meer en 'kickt' beter (met name de bas van Santini!). Zoals gezegd is er een lp gebruikt voor de remastering (Jan zijn eigen vinylexemplaar), omdat de mastertapes niet te achterhalen zijn.

Leuk detail: Nightprayer en Time out of mind zijn als één track op de cd te vinden, in plaats van afzonderlijk.

Deze versie wordt -als het goed is- volgende week naar de groothandels uitgeleverd en dus vervolgens verkrijgbaar in de (web)winkels. Prijs wordt ongeveer 10 à 15 euro.

avatar van vigil
Sterker nog het album is uitgekomen als zijnde midprice titel dus voor rond de 8,99 kan je deze al tegenkomen

avatar van bauer
Afschuwelijke plaat. Staat bekend als zijn slechtste. Had nooit op cd moeten verschijnen. Kan niet tippen aan Oil in the family.

bauer schreef:

Aldus iemand die aan deze plaat 5 sterren geeft:
Pater Moeskroen - Een Heidens Kabaal (1992)

Niet serieus nemen dus

avatar van Hans Brouwer
wowter schreef:
Aldus iemand die aan deze plaat 5 sterren geeft: ...
Niet serieus nemen dus
Waarom niet serieus nemen? Ik ben ook zo iemand die de ene dag mooie woorden spreekt over een andere gitaarvirtuoos (Jimi Hendrix) om vervolgens de volgende dag lovende woorden te berichten over het Limburgse Pussycat. Waarom ook niet? "Jan Akkerman 3 (1979)" heb ik ooit op lp gehad. Desbetreffende album deed mij destijds niet zoveel. Ik heb betere albums gehoord van heer Akkerman.

Hans Brouwer schreef:

Opmerking was ook met een knipoog bedoeld.

avatar van B.Robertson
De CD klinkt prima! Toch maar gekocht.
Stingray ( Get up with that) is meteen al een knaller, knap gedaan met die blazers-sectie. Het werd alleen een duur grapje om ze in New York op te nemen.
De fluitisten bevonden zich in Londen en daar werden de strijkinstrumenten ook opgenomen. De basis tracks werden in Blaricum opgenomen, m.u.v. de gladde funk van She's So Divine; dat moest geschieden in Burbank, California.
De zang van dat nummer weer, samen met die van Funk Me, in New York.
Voor de mix ging men naar California.
Eindresultaat: veel te hoge productiekosten, een geflopt album en een ontbonden contract. (Stingray ligt in het verlengde van Crackers)

avatar van bauer
Ik blijf het een misbaksel vinden, ook nu ik hem weer eens op heb durven zetten.

avatar van bauer
Nu twee keer beluisterd en de nummers 1 en 3 zijn het aanhoren best nog wel waard, de rest niet. Sinds een tijdje te verkrijgen op cd, maar gewoon van lp overgezet, net als wat Fonos doet.

avatar van Bluebird
Nou had ik toch alle studioplaten van Jan op de plank behalve deze nog......... ik heb em vandaag ook maar eens meegenomen. Ben benieuwd gezien de commentaren hierboven.

avatar van Bluebird
Idd een lekkere gladde Amerkaanse funkplaat die desondanks beslist niet onaardig wegluistert. Best leuk om af en toe als behangetje op te zetten voor een relaxt donkerbruin sfeertje zoals de meeste albums van Jan dat wel doen. Zelfs zijn slechtste plaat blijft toch nog altijd de moeite waard. Prima aanwinst en nu eindelijk compleet. Mijn exemplaar geeft idd ook maar 6 nummers aan. De laatste track duurt nl. 6m.47s. Het outtro hiervan zal dan nr.7 moet wezen maar dan kom ik toch nog 16 seconden te kort. Eigenaardig.

Bluebird schreef:

Klopt, masteringfoutje... laatste stuk duurt 1:18.

PS. Dit album is vorig jaar ook bij Wounded Bird uitgebracht, een Amerikaans label. Die hebben een eigen 'cd-master' gemaakt van een vinyl-exemplaar, maar daarbij is iets mis gegaan met de pitch. Het album wordt veel te traag afgespeeld! Vermijden dus!

avatar van Bluebird
Ik heb de volgens mij laatste remaster van het Superior label. Klinkt werkelijk uitstekend. Ik heb geen enkel belang bij nog een andere versie als het in ieder geval zo is dat mijn exemplaar qua speelduur gelijk is aan de oorspronkelijke opname. ''Nightprayer'' is trouwens een zeer fraaie sfeervolle afsluiter.

Bluebird schreef:

De Superior versie is inderdaad de beste (door Jan zelf geremasterd), maar het was puur ter info dat er ook een andere versie op de markt is, die minder goed klinkt. Doe er je voordeel mee

Stijn_Slayer
Ben niet zo weg van dit album. Het is inderdaad typisch Amerikaanse poppy funk en soms slaat dat wat door. 'She's So Divine' vind ik behoorlijk fout klinken en ik ben ook niet weg van de zangeres op 'Funk Me'. De blazers zijn ook niet altijd een waardevolle toevoeging.

Akkerman speelt zelf vrij ingehouden, veelal staccato. Van mij mag hij wat meer los gaan.

Het is wel kenmerkend voor Jan Akkerman in de zin dat hij altijd iets anders doet en zich niet tot één stijl beperkt. Dat geldt zowel voor de genres waarin hij actief is als zijn persoonlijke speelstijl. Al met al is dit album me toch wat te gelikt.

WPE
Toch vind ik dit album 3,5 ster waard. De muziek is inderdaad wel erg soft, maar zit mooi in elkaar en is op zijn minst sfeervol te noemen. Als je wilt gaan voor spetterend solowerk van Jan dan moet je deze cd niet aanschaffen, maar als je eens iets anders van hem wilt horen zou het toch nog verrassend kunnen zijn wat hij hier doet...

avatar van gaucho
Ik ben normaal gesproken niet vies van goed jazzy gitaarwerk op zijn tijd, maar evenmin van het soort funk dat veel andere muziekliefhebbers als 'aalglad' betitelen. Ik heb een redelijk commerciële smaak en kan het commerciëlere werk van allerlei pop- en rockgrootheden vaak nog wel hebben als anderen hen van muzikale uitverkoop betichten.
En toch heb ik dit altijd maar een half geslaagd album gevonden. Natuurlijk kan het niet tippen aan zijn titelloze album uit '77 en diens voorganger Eli (met Kaz Lux). Dat zijn heel andere albums. En dat Akkerman, mede onder druk van zijn toenmalige platenfirma, eindelijk wel eens wilde scoren (liefst internationaal), begrijp ik ook nog. Maar van het resultaat ben ik niet erg onder de indruk.

De opener Stingray vind ik nog wel de moeite waard, lekker funky, met goed gitaarwerk. Doet me een beetje aan Shakatak denken, al gaan die blazers richting Herb Alpert & Tijuana Brass.
She's so divine (van de 2 heren die later bekend werden als The Limit; nummer is volgens mij ook nog eens opgenomen door Forrest) verscheen op single en ik zou het niet raar hebben gevonden als Jan Akkerman hier een hitje mee had gescoord in die tijd: pure lichtgewicht popfunk, beetje Earth Wind & Fire met een Mark King-achtig basloopje, maar als zodanig wel geslaagd.

In tegenstelling tot het hijgerige Funk me, dat al snel gaat vervelen. En van de rest van het aanbod kan ik ook niet warm of koud worden. Nightprayer vind ik nog wel sfeervol, maar Wait and see is zelfs zodanig in violen gedrenkt dat ik elk moment verwacht dat Barbra Streisand begint te zingen. Twee tot drie genietbare nummers; alles bij elkaar niet goed genoeg voor een voldoende.

Ik heb die Superior-versie op CD, maar ook van deze remaster ben ik niet onder de indruk. Het blijft hoorbaar van een LP komen. En hoewel niemand daar verder geheimzinnig over doet, blijft het geluid toch vrij mager. Dus ook op dat gebied scoort deze release geen extra punten.

avatar van DeWP
Misschien een beetje soft, maar toch, vanwege de mooie sfeer, 3,5 waard (althans voor mij...)

avatar van Jonestown
Vergeet al die CD-versies van dit album. Ooit eens aan Akkerman gevraagd waarom '3' nooit op CD is verschenen. Omdat de masters kwijt waren zei hij. Daarom zijn al die CD-versies van vinyl gehaald. De Fonos-versie klinkt dan digitaal nog het beste, alhoewel ook - net als de versie die door Akkerman zelf is 'geremastered' en de Wounded Bird versie ook van vinyl is gehaald. Sowieso vinyl als 'master' slaat nergens op en dan al helemaal niet als het ook nog eens allemaal overstuurd klinkt. Dus ik snap ook niet dat er mensen zijn die die CD's goed vinden klinken. Met welke apparatuur en speakers worden deze dan beluisterd? Bij gebrek aan beter klinkt de LP-versie uit 1979 nog het beste. En de muziek? Lekkere niks-aan-hand-fusion, vakkundig gespeeld en lekker Amerikaans geproduceerd. Akkerman zat in die tijd nogal in de fusion-hoek, met 'Jan Akkerman' (1977), 'Eli' (1976; met Kaz Lux), 'Transparental' (1980; ook met Kaz Lux) en 'Pleasure Point' (1982). Het zijn albums die in elkaars verlengde liggen. Daarom snapte ik 'Oil In The Family' ook niet. Nog steeds niet. Dát was pas een wanstaltig album. Overigens is niet alles uit die periode op de streamingdiensten te vinden.

Jonestown schreef:

CD-versie van Jan Akkerman is beduidend minder dan de originele elpee, klopt. In 2010 werd dat beluisterd via een Pioneer receiver + CD speler van dat merk, over Quadrall speakers in een dolby surround setting. Anno vandaag de dag is dat een Rotel voor- en eindversterker, CD speler idem van dat merk en dat gaat over Bower & Wilkins speakers in een stereo setting. Elpee draait op een Thorens platenspeler, stereo over B&W speakers en aangesloten op een Technics versterker. Wie weet hoe het er over een aantal jaren uitziet.
'Oil in the Family' was een weddenschap om binnen 24 uur een plaat te fabriceren, '3' is dan wel wat sterker.