SAYCET - One Day at Home (2006)

Frankrijk
Electronic
Label: Electron’y’pop

1. Chromatic Bird (6:35)
  2. Don't Cry Little Girl (4:42)
  3. Trilogie (4:37)
  4. Circonflex (5:57)
  5. Maud Takes the Train (6:06)
  6. 3eme Type (4:36)
  7. Dinofly (5:34)
  8. Metadine (4:37)
  9. Dream Factory (7:06)
avatar van Visnet
Heerlijk lieve, feelgood idm, doet me aan de fijne luistersessies denken die ik met het debuut van 'Vector Lovers' heb gehad.
Weinig wat hier fout gaat, misschien allemaal net wat te simpel, maar dit soort platen doen het bij mij erg goed onder werk tijd.

tuktak
doet idd denken aan kettel vanwege het melodieuze. het is eigenlijk downtempo met idm invloeden, bijna richting lounge misschien wel. het is daardoor laagdrempelig en voor bijna iedereen wel aangenaam luisterbaar. wat vooral opvalt is de variatie in melodie en beats, waardoor het lijkt alsof geen seconde op dit album hetzelfde is. die variaties zijn echter zo subtiel dat het niet bewust opvalt, waardoor het rustgevende repeterende de overhand blijft houden.

Fijn album dit. Erg fris en lichtvoetig allemaal.

De opener vind ik een van de mindere nummers; hangt iets teveel rond hetzelfde thema en had daarom wel wat korter mogen duren dan 6:35. Don't Cry Little Girl is wel erg sfeervol en ook mooi door de subtiele beats.

Trilogie brengt een béétje pit in het album. Mooi hoe dit nummer steeds meer opbouwt en vervolgens helemaal stilvalt. Beste nummer van het album wat mij betreft, met name door de beats. Circonflex en Maud Takes the Train zijn ook weer prima nummertjes; lieflijk (leuk voicesample ook) en met sprookjesachtige melodieën.

3eme Type doet me qua muziek erg aan múm denken, alleen hoor ik dan wel liever de stemmen van de Valtýsdóttir zusjes dan de stem in dit nummer. Had er van mij niet doorgehoeven. De hieropvolgende nummers zijn ook weer stuk voor stuk sfeervol en warm. Vooral Dinofly en Dream Factory hebben ook mooie volle beats.

Over het geheel genomen had er van mij wel wat meer pit in het album mogen zitten (meer nummers als Trilogie was niet verkeerd geweest), maar verder is het een prima album. Een 4* is hier wel op z'n plaats.

avatar van bas
bas
Inderdaad Kettel-achtige feelgood electronica. Het gaat een beetje de kant op van Koordinate of Wonders, en Mr. Projectile. Klinkt lekker weg, mooi voor een zwoele zomeravond bij het vuur. 4.5*

Goed nieuws!

"New Album : "Through The Window"
Hello all,
We are proud to announce that Saycet's second album will be entitled Through The Window and due out march.
We wish you a merry christmas!"

www.myspace.com/saycet

avatar van bas
bas
Visnet schreef:
Goed nieuws!

"New Album : "Through The Window"
Hello all,
We wish you a merry christmas!"

www.myspace.com/saycet

Ja, en heb je 'm al gehoord? Ik heb 'm 1 keer geluisterd nu, het is veel minder sprekend en pakkend vooralsnog (saaie klanken maar erger nog: vocalen, jawel, ook Saycet gelooft erin), maar morgen gaat het vaker door de molen.

avatar van Visnet
Ik heb gehoord inderdaad, en tot nu vind ik het inderdaad helemaal niks.. Zang kan ik de laatste tijd wat meer waarderen, maar hier is het vreselijk! Erg irritante stem..

Beste wat Saycet heeft afgeleverd. Wat een topplaat is dit. Helaas grijsgedraaid. Zijn hierop volgende albums vallen me helaas tegen!