Joe Satriani - Engines of Creation (2000)

Rock / Electronic
Label: Epic

1. Devil's Slide (5:11)
  2. Flavor Crystal 7 (4:26)
  3. Borg Sex (5:27)
  4. Until We Say Goodbye (4:31)
  5. Attack (4:22)
  6. Champagne (6:04)
  7. Clouds Race Across the Sky (6:14)
  8. The Power Cosmic 2000-Part I (2:10)
  9. The Power Cosmic 2000-Part II (4:23)
  10. Slow and Easy (4:44)
  11. Engines of Creation (5:58)
JonnieBrasco
Woow !!! Dit is gaaaaf !!! Dit is echt goede muziek !

Ogen dicht en luisteren maar, wat hoor je dan allemaal ... kwaliteit, 110% passie, stoere muziek, actie, fantasie ...
We zijn zuivere instrumentale gitaarmuziek gewend van Joe Satriani, maar op dit album hebben snelle computer-drums (kan even niet op de genre komen), en meer gitaareffecten duidelijk een positief effect!
Wederom is de opbouw van de nummers erg goed en krijgt dit album net geen 5 sterren van mij omdat eigenlijk alleen de eerste 6 nummers deze 5 sterren verdienen ...

Absolute aanrader voor mensen die songteksten wel kunnen missen!

avatar van John Doe
Het nummer Borg Sex heb ik nu gehoord. Zeker 4 sterren waard hoor. Dit is inderdaad mede door de crossover leuk voor me.

avatar van notsub
Even plat gezegd, het is net The Prodigy zonder zang en met een supergitarist. Het swingt en wringt aan alle kanten en vooral het gitaarwerk is over de top. Ik kan dit best een uurtje aanhoren, maar daarna graag weer wat anders. Ik hou niet geweldig van dit soort (instrumentale) muziek, maar de kwaliteit is overduidelijk aanwezig. Voor de liefhebbers dus.

avatar van vin13
De computerdrums zijn soms te aanwezig, maar de muziek is nog steeds zeer genietbaar.

avatar van B.Robertson
Dit album bevalt me toch wat minder goed. Joe Satriani mag gerust nieuwe ideeën proberen maar echt veel knappe songs levert het dit keer niet voor me op. Zo met die beats eronder kwam ik zowaar op het idee om dan toch liever de industrial band Pitchshifter te draaien, waar zo ongeveer dezelfde beats onder zitten.

avatar van Saldek
Nog altijd lekker, computertechnische invloeden of niet.
Ik heb vanwege al die electronica lang gewacht met dit album/cd, maar heb 'm nu een aantal keer beluisterd en vind het nog steeds helemaal Satriani zoals ik ''m graag hoor: melodieuze werken met een stuwende drive. :3,5

avatar van Karma_To_Burn
1 van de betere albums van Joe! Heerlijk hoe hij experimenteert met de computer gestuurde muziek en daarmee probeert een vernieuwende en verfrissende style tot leven te brengen zonder daarbij de herkenbare Satriani style uit het oog te verliezen.
Heerlijke nummers, vooral Devil's Slide, Borg Sex, Attack & The Power Cosmic 2000 part 1 & 2 zijn uitschieters maar eigenlijk kent dit album geen zwakke nummers!
4,5 is MINIMAAL op zijn plaats bij dit album!

avatar van OzzyLoud
Ok het is dat er 2 redelijke tracks opstaan, Until We Say Goodbye en Champagne?, maar voor de rest compleet bagger (eerste 3) of totaal nietszeggend Slow and easy bijvoorbeeld.
Noem me maar een ouwe lul , 20 jaar geleden en nu maar dit is not my cup of tea
2 voor de moeite is al hoog

avatar van B.Robertson
Hm, had Engines of Creation na herbeluisteren op 2,5* gezet, maar kwam naderhand toch tot de persoonlijke conclusie dat het helaas niet mogelijk is dat "Satch" zwakke albums maakt want het gitaarspel is altijd top. Bij deze toch een stukje lef dat hij het experiment aandurft al zegt het songmateriaal me allemaal niet zo gekke veel. Heb dan ook iets teveel albums van hem en ben op een gegeven moment gestopt met verzamelen.