Lilian Vieira Grupo - Tanta Coisa (2016)

1 stem

Brazilië / Nederland
Pop / Wereld
Label: Coast to Coast

1. Samba Wip (4:24)
  2. India Brasileira (4:46)
  3. Vazia (4:14)
  4. Pra Valer (2:52)
  5. Indio (5:40)
  6. Mulher (3:49)
  7. Criança (4:53)
  8. Estação Primeira (2:54)
Lilian Vieria is bekend geworden als frontvrouw van Zuco 103 en ontwikkelde zich als coryfee van de Braziliaanse muziek in Nederland. Twee jaar na haar titelloze solodebuut verscheen zo’n zes weken geleden het tweede album. De muziek op Tanta Coisa is opnieuw gelieerd aan haar moederland Brazilië, maar er is ook een verschil met twee jaar geleden: de zangeres heeft nu haar eigen groep, Lilian Vieira’s Samba Soul, een grotendeels Nederlandse band. Zij wordt evenals op haar solodebuut bijgestaan door toetsenist Wiboud Burkens, die tevens verantwoordelijk is voor de productie en de mix van het album. Op één nummer na schreef Vieira alle teksten van de liedjes. Als inspiratiebron zocht Lilian aansluiting bij de Braziliaanse sambasoul uit de jaren zeventig, maar wel in de breedst denkbare vorm zonder de eenheid uit het oog te verliezen. Daarvan hebben een aantal nummers duidelijk een hitpotentie, zoals Mulher en met name Pra Valer, beiden gecomponeerd door gitarist Marijn van der Linden. Speciale aandacht ook voor gastmuzikant mondharmonicaspeler Gabriel Grossie, die op twee nummers voortreffelijk meespeelt. Op Tanta Coisa – vertaling ‘Een Heleboel’ - bewijst Lilian Vieira wederom haar klasse als zangeres van het Braziliaanse lied vanwege haar uitstekende timbre, charisma en improvisatievermogen. Zonde dat het album slechts acht tracks telt, want deze Braziliaanse droomplaat is voorbij voor je het weet. Goede reden om Lilian’s theatershow ‘Brazil Beyond de Bundos’ te bezoeken. De concertagenda is te vinden op haar website.

Rijkelijk laat, maar ik heb in mijn recensie (2e woord) een tikfout ontdekt: Vieria moet zijn Vieira. Excuses, in de eerste plaats natuurlijk richting Lilian. Wellicht dat één van de moderators nog kan corrigeren?