Misao Senbongi & Shusaku Uchiyama - Biohazard 4 (2005)

Alternatieve titel: Resident Evil 4

Japan
Score
Label: Suleputer

1. End of Umbrella (1:13)
  2. The Drive ~ First Contact (2:11)
  3. Ganado I (2:06)
  4. A Strange Pasture (2:03)
  5. A Ruined Village (3:55)
  6. Ganado II (1:27)
  7. Serenity (1:21)
  8. Ganado II (2:32)
  9. Del Lago (1:19)
  10. Noche (2:00)
  11. El Gigante (1:37)
  12. Echo in the Night (2:30)
  13. Bitores Mendez (2:31)
  14. Hard Road to the Castle (1:20)
  15. Game Over (0:10)
  16. Catapult (2:37)
  17. Garrador (2:09)
  18. Ganado IV (2:30)
  19. Cold Sweat (1:53)
  20. Target Practice (2:21)
  21. Novistadors (1:58)
  22. Central Hall (3:52)
  23. Agony (1:54)
  24. Evil Malaise (3:22)
  25. Death from Above (0:53)
  26. Crazy Cultist Drivers (0:49)
  27. Bad Vibes (1:15)
  28. Verdugo (1:31)
  29. Robo-Salazar (0:44)
  30. Tower of Death (1:43)
  31. Salazar (2:39)
  32. Save Theme (1:55)
  33. Infiltration (2:54)
  34. Ganado V (2:55)
  35. Regenerador (1:01)
  36. U-3 (1:19)
  37. Path to Closure (3:26)
  38. Krauser (2:15)
  39. Back-Up (2:04)
  40. Final Battle (2:54)
  41. The Escape (2:37)
  42. Horizon (0:53)
  43. Sorrow (Ending Credits) (3:36)
  44. Result (1:28)
  45. The Mercenaries (2:02)
  46. The Mercenaries ~ Leon (2:47)
  47. The Mercenaries ~ Ada (3:55)
  48. The Mercenaries ~ Krauser (3:12)
  49. The Mercenaries ~ Hunk (2:46)
  50. The Mercenaries ~ Wesker (3:34)
  51. Assignment Ada (3:00)
  52. Assignment Ada End Roll ~ Tarda (1:24)
  53. Assignment Ada End Roll ~ Noche (1:31)
  54. The Other Order (3:33)
  55. Ganado VI (2:25)
  60. The Enemy (3:29)
  61. Time Limit (3:13)
  62. The Other End (1:53)
sxesven
Ik smijt voorlopig even met 4*, hoewel het verdomd dicht bij de 4,5* zit. Resident Evil 4, de game, was een return to form voor de befaamde game serie die even in een dal geraakt leek. Als vanouds beklemmend, intrigerend en bij vlagen doodeng: zo hoort het! De muziek weerspiegelt dit gevoel op briljante wijze en klinkt daarbij ook nog eens geweldig. Misao Senbongi en Shusaku Uchiyama, tevens verantwoordelijk voor de muziek van de GameCube remake van de originele Resident Evil, laten een geluid horen dat stylistisch gezien het midden houdt tussen reguliere Resident Evil scores en Akira Yamaoka's werk voor de Silent Hill serie. Af en toe wat meer neigend naar soundscapes en dergelijke, dus, maar wel op een geniale manier die uitermate boeiend en beangstigend klinkt. De bij vlagen (maar dan ook echt vlagen) te horen Spaanse invloeden, uiteraard naar het thema van de game, voegen nog een welkom laagje intrige toe aan de muziek. Tussendoor krijgt men nog wat meer beat-georiënteerde tracks voorgeschoteld, die in de game dienst doen als ondersteuning voor de minigame The Mercenaries. Die liggen me iets minder, maar verder is er weinig mis mee. 4* dus voorlopig, wellicht binnenkort 4,5*.

avatar van Tsjo-Wi
prachtige soundtrack voor de beste game ooit

sxesven
Beste game ooit is misschien wat te hoog gegrepen, maar zeker één van de. Sowieso de beste Resident Evil, en wat mij betreft de beste game van de laatste vijf jaar. De soundtrack is verder dus ook gewoon geniaal, hoewel die van Resident Evil 2 nog net een tikje beter is. Deze heeft inmiddels echter wel (allang) de welverdiende 4,5* opgestreken. Draai 'm met regelmaat en geniet er nog altijd evenveel van.

avatar van andnino
Ik heb m als download maar ik heb maar 43 tracks?
Is de andere helft beter? Ik vind de meeste nummers (Ambient/Noise achtige) toch een beetje saai.

sxesven
43 tracks? Dan is 'ie incompleet. De eerste disc alleen al bevat er al 32. Bij de latere tracks (die Mercenaries tracks enzo) zitten ook wat beat-georiënteerde tracks, zoals ik al eerder schreef - beetje het typische adrenaline breakbeat/techno stijltje zoals dat wel vaker in de RE games zit. De rest is allemaal een stuk atmosferischer, maar goed, hoe kan dat ook anders bij een RE soundtrack - als je deel 4 gespeeld hebt, weet je wat je kan verwachten. Als je het iets 'muzikaler' zoekt kun je beter de oudere scores erbij pakken, zoals die van RE2, met veel strijkers en duistere pianoriedeltjes. Die is ook erg goed, en iets minder puur atmosferisch.

avatar van andnino
Ik heb nog een andere RE cd, inderdaad meer orkest georienteerd.
Foutje trouwens, ik heb maar 32 tracks... disc 1 dus.
Als ik er nog eens tegenaan loop is ie van mij : )