King Crimson - Live in Toronto (2016)

Alternatieve titel: November 20th 2015

Label: Burning Shed

1. Threshold Soundscape (4:00)
  2. Larks' Tongues in Aspic Part I (10:29)
  3. Pictures of a City (8:32)
  4. VROOOM (5:18)
  5. Radical Action (To Unseat the Hold of Monkey Mind) (3:20)
  6. Meltdown (4:51)
  7. Hell Hounds of Krim (3:31)
  8. The ConstruKction of Light (6:44)
  9. Red (6:47)
  10. Epitaph (9:02)
  11. Banshee Legs Bell Hassle (1:43)
  12. Easy Money (8:33)
  13. Level Five (7:04)
  14. The Letters (5:38)
  15. Sailor's Tale (6:56)
  16. Starless (15:18)
  17. The Court of the Crimson King (7:17)
  18. 21st Century Schizoid Man (11:41)
Maartenn (crew)
King Crimson heeft van de laatste tour die ze hebben gedaan een liveopname gemaakt die binnenkort zal verschijnen. Ik heb ze gezien in Utrecht en dat was erg indrukwekkend. Ben zeer benieuwd hoe deze plaat zal gaan klinken!

avatar van Stalin
1 van de beste concerten die ik ooit gezien heb, zelfs de immer schuwe Fripp liet zich weer eens zien, nadat ze hem het podium hadden op gelokt met broodkruimels.

Beluister op de site van King Crimson een preview van elk nummer.
Inclusief free download van complete versie van Easy Money

3 x raden welk nummer er in huize Stalin nu uit de speakers knalt...

Nu te bestellen voor 10 britse ponden bij Burning Shed.

avatar van crosskip
In een interview met Fripp uit 2007
King Crimson has never done a Greatest Hits Tour. Will it ever? No. King Crimson plays music that is governed by three essentials: the time, the place and the people.

Toch wat bijgedraaid de laatste paar jaar zo te zien.

crosskip schreef:
In een interview met Fripp uit 2007

Toch wat bijgedraaid de laatste paar jaar zo te zien.

De verbaal immer onnavolgbare Fripp zal zich hier ongetwijfeld wel weer uitlullen met een of ander niet te doorgronden relaas.
Wat dat betreft zou hij zo bij de VVD kunnen...

Trouwens...
Let's hear it for Leap Year Day! DGM announces an official Collectors Bootleg of the recent King Crimson concert in Toronto from 20th Nov 2015 - available for download or pre-order as a Collectors' Club Special Edition.

And if that isn't enough to get the blood flowing, there's a major double live album and whole show of video footage coming in the autumn...

En hierbij een officiele video van dit album, waarin het boekwerk mooi te zien is.

avatar van PUbu
Grappig zo n greatest hits tour. Is die Fripp gescheiden ofzo? Of geschrokken van de dood van Bowie? Ik koester de concerten met oa Adrian Belew Bill Bruford Tony Levin en ergens rechts in de hoek Fripp op een barkrukje.

PUbu schreef:

Fripp nog steeds getrouwd met Toyah Wilcox en nog steeds onafscheidelijk van zijn barkruk.

De cd viel afgelopen week op de deurmat en wat een heerlijke plaat is het toch.
Ogen dicht en het is alsof ik weer in Tivoli zit.
Voor een liefhebber van percussie, zoals ik, kon deze King Crimson met 3 drummers bij voorbaat al niet tegenvallen.

Schitterende uitvoeringen van ''greatest hits'' Larks Tongues In Aspic, Pictures Of A City, Red, Epitaph, Easy Money, Starless, The Court Of The Crimson King en natuurlijk de ruim 10 minuten durende megalomane afsluiter 21st Century Schizoid Man

Het geluid is erg goed en een mooi aandenken aan mijn eerste, en zeer vermoedelijk, enigste optreden van deze legendarische band.

All About Jazz recensie

Maartenn (crew)
Het is lastig om niet direct in superlatieven te vervallen als je deze plaat moet beoordelen. Deze heren van formaat bewijzen met deze schitterende liveregistratie namelijk dat ze nog steeds één van de meest relevante prog-rockbands van dit moment zijn.

Ja, van een greatest hits tour is denk ik wel sprake. The obvious candidates worden gespeeld waardoor het voor mij als een soort afscheid voelt. Het enige nummer wat ik miste was Frame by Frame - mijn persoonlijke favoriet.

Nog één keer dit kunstje en dan met pensioen. Het kunstje wordt met zoveel passie en toewijding gespeeld, dat het smaakt naar meer. Ik sluit me alleen aan bij de immers cynische Stalin dat dit waarschijnlijk de eerste en laatste tournee was die heb mogen meemaken.

Een dikke 4,5*

Maartenn schreef:
de immers cynische Stalin

Later dit jaar nogmaals genieten van deze versie van KC.
Ditmaal met CD/Blu-ray, Live In Takamatsu.
DGM Live

Maartenn (crew)
Ik weet niet zo goed wat dat toevoegt aan deze release. De beelden hoef ik er niet per se bij.

Maartenn schreef:

De geruchten gaan dat Robert Fripp op de blu-ray WEL te zien zou zijn...

avatar van liefkleinhertje
En na de CD/blu-ray, Live in Takamatsu krijgen we ongetwijfeld een tour box met deze CD en natuurlijk ook nog dat concert uit Los angeles (dan wel als 2CD) plus hopelijk nog een paar nieuwe dingen
Dus als Robert Fripp niet te zien is zit ie (mijn) geld te tellen
Dit is overgens wel een erg goeie CD net als dat concert in Utrecht trouwens

buizen
Dat King Crimson loopt ook al ontzettend lang mee zeg.
En steengoede muziek.

Misterfool
buizen. Inderdaad. Best wel gaaf eigenlijk. Zeker als je bedenkt dat de continuïteit van de band sinds het debuut een groot vraagteken is. Maar ja, Fripp is dan ook de enige constante van het hele KC gebeuren en hij heeft altijd een neusje voor goede muzikanten gehad. Ik hoop zelf nog op een KC- studioalbum, maar eigenlijk is die hoop 5 jaar geleden al stiekem ingelost, getuige:
Jakszyk, Fripp and Collins - A Scarcity of Miracles (2011)

Misterfool schreef:
Jakszyk, Fripp and Collins - A Scarcity of Miracles (2011)

Dat album vind ik de naam KC-onwaardig eerlijk gezegd.
Grotendeels oersaai en rustig voortkabbelend gebeuren.

Misterfool
Echt? Ik vind het een verdomd goede plaat die ergens tussen de 3.5* en 4* inzweeft. Rustig en melancholisch, maar een nummer als The Light of Day heeft toch ook de georganiseerde chaos die ik verwacht bij KC. Weliswaar wat subtieler, maar toch. Anyway, dit is ietwat off-topic.

Maartenn (crew)
Dan maar weer ontopic Misterfool: ook een mening over deze plaat?

avatar van Stalin
King Crimson - Radical Action To Unseat The Hold Of Monkey Mind (3cd/1blu-ray preorder)
Burning Shed

Check de video van Easy Money

avatar van HansVon
Ter voorbereiding - ga ze in het concertgebouw zien - dit album aangeschaft..
Potjeandrie wat is dit super!
Voor mij mag dit wel de setlist worden.
Geweldige nummers allemaal en helemaal de 3 afsluiters vanaf Starless.

avatar van HansVon
Ik ga dit album nog meer waarderen. Gisteravond dit geweld eens live mogen meemaken. 3 drummers vooraan en dat is zo top want ik ben gek op drumwerk en zeker als het zo spectaculair goed gebracht wordt.
Mannogaantoe en dan Fripp en de rest van de heren er doorheen rocken en jazzen!
Ik heb alleen zo af en toe wat moeite met de zang, maar dat hoort er nu eenmaal bij.
Ga dit album weer eens draaien komende weken want de mood is aangeboord ☺️

avatar van daniel1974nl
Wederom goede uitvoeringen en geluid van referentie kwaliteit.
Gezien de lengte van LTIA1 (is op cd's van latere datums vaak rond de 9.5 min en het is jammer dat het nooit compleet is uitgevoerd zoals op CD), Easy Money (duurde uiteindelijk veel langer) en 21 Century (drum solo werd sterk uitgebreid over tijd) was dit nog steeds vrij vroeg in de tour.
Veel nummers werden uiteindelijk staples.
Wellicht de beste Tour die KC ooit heeft gedaan.

Genieten blazen. Ook weer met deze.