Amanda Bergman - Docks (2016)

Zweden
Folk / Pop
Label: INGRID

1. Falcons (3:54)
  2. Golden (4:04)
  3. Questions (4:22)
  4. Taxis (3:10)
  5. Fire Hits the Snow (3:38)
  6. Flickering Lights (4:15)
  7. Sirens (3:57)
  8. Windshield (3:54)
  9. Sitting by the River (3:44)
  10. Blue Eyes (3:50)
avatar van Marteen
Drie stemmen is veel te weinig voor dit pareltje. Een nummer als Taxis is zó licht dat je er bijna zwaarmoedig van wordt. Prachtig sfeervolle popmuziek.

avatar van davido1986
Schitterend!

avatar van Lexcoaster
Wat klinkt dit mooi, ja.

Doet me denken aan A Girl Called Eddy. Ondertussen kennen we dit soort artiesten wel, maar som sis het toch gewoon net weer even wat mooier dan anders en dat is Docks wel. Fijne tip Mjuman.

avatar van Zwammer
Getriggerd door haar aankomende optreden in de Utrechtse Ekko de plaat gaan beluisteren. En ik moet zeggen: positief verrast. Met name Falcons en Taxis zijn heerlijke popnummers.

Amanda Bergman stond eerder dit jaar op Motel Mozaïque, waar ze in de Paradijskerk een optreden gaf. Blijkbaar goed genoeg voor Rotown om haar in september uit te nodigen terug te komen naar Rotterdam zodat er opnieuw van haar muziek genoten kan worden.

Maar uiteraard kan dat ook gewoon door naar haar album Docks te luisteren. Hierop staan tien prachtige, sfeervolle popnummers met een flinke scheut folk. Zwaarmoedige muziek die misschien beter tot zijn recht komt tijdens druilerige herfstdagen of sombere winteravonden.

Toch vind ik dat dit album niet onopgemerkt mag blijven en durf ik te stellen dat het ook in de zomer genietbaar is. Want nummers waar strijkers, piano en gitaar een belangrijke rol spelen en je in een nostalgische bui brengen kunnen ten allen tijde beluisterd worden.

Een warme stem, smaakvolle arrangementen: meer is eigenlijk niet nodig. Een langzaam ondergaande zomerzon geeft soms prachtige beelden waar menigeen graag foto’s van maakt en waar een filter niet nodig is. Dat weet Bergman op muziek te zetten. Puur, ontroerend en rustgevend. Iets waar we in de zomer toch eigenlijk wel aan toe zijn: onthaasting. Even helemaal niets.

Docks is een album over relaties, niet bepaald verrassend wellicht, maar voor Amanda Bergman een bijzonder moment in haar leven en ze weet het over te brengen op ons luisteraars. Dat dit dan album nummer zoveel is over dit onderwerp maakt dan eigenlijk niet veel meer uit. Voor haar zelf is het een keerpunt in haar leven. Een keerpunt waar wij getuige van kunnen zijn.

Stel jezelf hiervoor open en er ontvouwt zich een mooi en tijdloos album, een album waar velen ongetwijfeld van zullen gaan genieten. Nu misschien nog een onbekende naam, maar hopelijk snel niet meer. Ze verdient het wel, deze Amanda Bergman uit Zweden.

LiveLikeTom.com

avatar van Lambchop
Zo echt een lekkere ontdekking dit, ?

avatar van Mjuman
Las het net dat alle optredens in Europa dit najaar (o.a. Utrecht, Nijmegen) zijn afgelast: “For personal reasons, Amanda Bergman is unfortunately forced to cancel the Fall shows in Europe."

Fiks balen, dit Hopelijk niks ernstigs.

avatar van blur8
Toch weer een fijne MM ontdekking via aERodynamIC. Dank.
Niet alle songs zijn zo pakkend als Falcons, maar alles luistert heel prettig weg.
Daar hoor ik al weer blazers en achtergrond koor, de trend van 2016

Amanda is bij mij in een playlist met Nessi Gomes terecht gekomen en die combi brengt precies de juiste luister afwisseling.

Ben me er niet van bewust blur8, maar altijd leuk te lezen

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Amanda Bergman - Docks - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Docks van de Zweedse singer-songwriter Amanda Bergman kwam ik ergens in een jaarlijstje tegen met een omschrijving die me nieuwsgierig maakte en/of in gezelschap van andere platen die me aanspraken (ik weet het eerlijk gezegd niet meer).

Toen de eerste noten van de plaat uit de speakers kwamen was ik vrij snel verkocht, want Amanda Bergman klinkt anders dan de meeste van haar collega’s en heeft een geluid dat me zeer aanspreekt.

Dat ligt voor een belangrijk deel aan haar stem die net wat rauwer, warmer en donkerder klinkt dan die van de meeste andere zangeressen in het genre.

Het bijzondere van de stem van Amanda Bergman is dat de rauwe en donkere accenten zeer subtiel zijn. Heel af en toe hoor je een vleugje Marianne Faithfull, Nico of zelfs Amanda Lear in de stem van de muzikante uit Zweden, maar haar stem kan ook warm en toegankelijk of krachtig en emotievol klinken, zodat ik bij beluistering van Docks zowel associaties heb met de platen van Andrea Schroeder als met de geweldige eerste soloplaten van Maria McKee, om het namen noemen maar eens tot twee te beperken.

Docks is niet alleen in vocaal opzicht een opvallende plaat, maar onderscheidt zich ook met de instrumentatie van de concurrentie. Amanda Bergman heeft haar solodebuut met hulp van leden van de band Amason (waarvan Amanda Bergman ook de zangeres is) en Kristian Mattsson (aka The Tallest Man on Earth) voorzien van een geluid dat zowel doet denken aan warme zomeravonden als aan een warm houtvuur in de Scandinavische winter.

Het is een geluid dat is te omschrijven als veelzijdig en gloedvol en het is bovendien een geluid dat de popliedjes van Amanda Bergman zowel iets aanstekelijks als iets intrigerends geeft. En het kan alle kanten op schieten, want het ene moment hoor je indringende roots en het volgende moment 80s pop of een deuntje dat ook van Fleetwood Mac had kunnen zijn (en dat is voor mij altijd een pre).

Docks is zowel vanwege de vocalen als de instrumentatie een opvallende plaat, maar het is de combinatie van de twee die Docks zo’n mooie en bijzondere plaat maakt. Muziek en stem weten elkaar immers op bijzonder fraaie wijze te versterken. Docks is hierdoor een plaat die direct bij eerste beluistering als een warme deken om je heen valt, maar het is ook een plaat die nog heel lang beter en aangenamer wordt bij nieuwe beluistering.

Op het eerste gehoor vond ik het allemaal vooral heel erg aangenaam en sfeervol, maar inmiddels schuurt Amanda Bergman met Docks toch ook tegen de grens van mijn jaarlijstje aan. Heerlijke plaat voor de donkere dagen van 2016, maar als je hem een paar keer hebt gehoord is Docks er een die het hele jaar door gekoesterd kan worden. Erwin Zijleman

avatar van Zwaagje
Fijne ontdekking.....stem volgt.

Ging van mij van 3* naar 4,5*. Erg mooie plaat!
Flickering Lights is wel erg 'The War On Drugs', maar geen problemen mee. =)

avatar van popstranger
Prachtplaat, een mooie ontdekking. Blij dat dit soort muziek nog steeds wordt gemaakt...

avatar van philtuper
Prijsnummer voor mij is toch wel Golden hoor. Zeer poppy, zeer catchy, zeer fijn!