AAPNOOTMIES - AAPNOOTMIES (2016)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Ik Deel 'T Met Jou (3:45)
  2. Mevrouw Vandaag Gaat ‘t Om Jou (4:19)
  3. Hij Fluit een Lied (3:52)
  4. Supersoakerkracht (4:15)
  5. Pastel en Kleur (3:57)
  6. Langs de Weg (4:03)
  7. Vogel Zonder Grens (4:24)
  8. Saartje Kom Je Buiten Spelen (4:09)
  9. Kies de Belevenis (3:59)
  10. Een Vreemde Stad (4:23)
avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: AAPNOOTMIES - AAPNOOTMIES - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Achter de opvallende naam AAPNOOTMIES gaat de uit Den Haag afkomstige singer-songwriter Dinaira Scheffers schuil.

Deze Dinaira Scheffers sloot zich twee jaar lang thuis op om de eigenzinnige popliedjes voor haar debuut te schrijven en mocht vervolgens ontluiken tijdens de Grote Prijs van Nederland, waarin ze het uiteindelijk tot de finale schopte.

Een week of twee geleden verscheen haar titelloze debuut en dit is een plaat die me langzaam maar zeker verovert.

AAPNOOTMIES vertolkt haar popliedjes in het Nederlands en doet dit op een wijze die afwisselend aan Roosbeef en aan Eefje de Visser doet denken. De muziek van AAPNOOTMIES heeft het charmante en onbevangene van de muziek van Roosbeef en het dromerige en ongrijpbare van de muziek van Eefje de Visser. Als ik er nog meer vergelijkingsmateriaal bij probeer te slepen kom ik uit bij de avontuurlijke plaat van Rita Zipora, die ik misschien nog wel beter vind dan Roosbeef en Eefje de Visser.

Toch klinkt de muziek van Dinaira Scheffers flink anders dan de muziek van haar drie soortgenoten en dit is vooral de verdienste van de instrumentatie. De instrumentatie op het debuut van AAPNOOTMIES is vaak groots en meeslepend.

Het is een instrumentatie die af en toe aan Sigur Ros doet denken, maar AAPNOOTMIES is minder geneigd om zich in te houden en maakt bovendien muziek die veel warmer klinkt dan die van de IJslandse band.

De intieme popliedjes van Dinaira Scheffers gedijen opvallend goed in het af en toe flink uitpakkende klankentapijt. Dit heeft absoluut te maken met de wijze waarop de instrumentatie wordt ingezet. Wanneer Dinaira Scheffers zingt is het klankentapijt over het algemeen subtiel en intiem, om vervolgens uit te barsten wanneer de zang even naar de achtergrond verdwijnt.

De uitbarstingen op het debuut van AAPNOOTMIES lijken soms stevig geïnspireerd door de klassieke muziek, maar hebben ook altijd iets verrassends en eigenzinnigs. De warme en soepele stem van Dinaira Scheffers draait er soepel omheen en tilt dit debuut uiteindelijk naar grote hoogten.

Het is absoluut even wennen, maar eenmaal gewend is het debuut van AAPNOOTMIES een bijzondere prachtplaat, die me steeds dierbaarder wordt. Erwin Zijleman

avatar van WoNa
Als iemand me verteld had dat dit de nieuwe cd is van zingende lerares Aafke Romeijn was, dan had ik het direct geloofd. De stemmen lijken op het eerste gehoor veel op elkaar. De muziek is iets anders, de manier van zingen kent overeenkomsten.

Aapnootmies bevalt me echter een stuk beter dan de nieuwe cd van Aafke Romeijn. Die laatste begint heel sterk, maar slaat daarna een richting in die mij veel minder bevalt. Vooralsnog geen recensie dus en wel van 'Aapnootmies'.

De recensie van 'Aapnootmies' hoeft niet lang te zijn. Het zijn meisjes luisterliedjes. Zacht, lieflijk en vooral dromerig. Dromen van "supersoakerkracht". Met een hoge, zachte en wat astmatisch, hijgerige stem laat Dinaira Scheffers ons kennismaken met haar belevingswereld. De overeenkomst met Aafke Romeijn zit dan ook het meeste in de stem of beter het stemgebruik. De liedjes zijn veel zachter, weidser uitgewerkt en liefdevoller.

Ik zal toegeven dat er momenten zijn dat ik spontaan jeuk krijg van de liedjes, maar als ik in de stemming ben -en dat ben ik opvallend vaak, valt mij op- dan zit ik stilletjes te luisteren naar de liedjes van Aapnootmies. Er is sprake van een weelderige instrumentatie, met veel ruimte voor blazers, die maar net uit het muzikale tapijt mogen komen, dat achter de stem van Dinaira Scheffers geweven is. De mix klinkt heel compact, waaroverheen de stem ligt. Gedrapeerd als een sjaal om een hals op een koude winteravond. Dat komt het allerbest tot uiting in 'Saartje Kom Je Buiten Spelen'. Een heel luchtig onderwerp op een prachtig donkere achtergrond. Zoals een keer, lang geleden dat ik, te ver, van huis aan het spelen was met mijn vriendjes, een prachtige dag en er een enorme onweersbui aankwam. Dat was rennen. Zo voelt dit prachtige nummer.

'Aapnootmies' wordt voor een groot deel gedragen door de sfeer die het album oproept. Daarin is het album helemaal geslaagd te noemen. Dat het erg braaf is en geheel ongevaarlijk, neem ik graag op de koop toe. Zulke albums heb ik bij de vleet. Alles overziend, trek ik hier de conclusie dat een nieuw talent zich aan Nederland openbaart. Aapnootmies verdient een groter publiek en de daarbij behorende aandacht. Als ze deze muziek kan vertalen naar het podium is er niets wat Dinaira Scheffers tegen gaat houden.

Dit bericht komt van het blog van Wono Magazine.