Recloose - Spelunking EP (1999)

Dance / Electronic
Label: Planet E

1. Soul Clap 2000 (7:53)
  2. Get There Tonight (5:58)
  3. Landscaping (8:03)
  4. Insomnia (6:09)
  5. Four Ways of Saying Goodbye (4:40)
avatar van T.O.
Op de eerste twee nummers brengt Recloose een hele lekkere cocktail van house, techno, hiphop en funk. Jammer dat het daarna inzakt, met als dieptepunt de Squarepusher-emulatie in "Landscaping". Toch overheerst het positieve.

avatar van John Doe
eerder een Plug emulatie (de tweede helft vooral), om precies te zijn het nummer Dbc (geniaal). Maar misschien past dat dan ook minder bij je? De emulatie mag er zeker wezen wat mij betreft. funky en jazzy en zeer vredig van binnen, zoals de rest van dit niet te versmaden plaatje

wat me opvalt is dat de nummers hier pas na enige opbouw beginnen te overtuigen en vooral in de tweede helft het felst stralen

avatar van T.O.
John Doe schreef:

Het gaat me in ieder geval om dat breakgeratel. Heb nooit helemaal begrepen waarom zoveel artiesten datzelfde trucje willen uithalen (Aphex Twin, Squarepusher, Venetian Snares en 100.000 andere breakcore/drillnbass-figuren). Maar da's inderdaad mijn smaak

avatar van John Doe
Het heeft een bepaald effect, maar de één doet het beter dan de ander.

Ik denk dat het voor jou dan misschien weinig effect heeft, maar de drie artiesten die je noemt hebben het geratel in mijn ogen elk op hun eigen manier tot levendige muziek gemaakt.

Veel artiesten hebben ook geen goede smaak, en prutsen min of meer maar wat ongecontroleerd, dan heb je te maken met minder muzikale aftreksels. Over wie die artiesten zijn verschillen de meningen. Ik ben het zeker wel met je eens dat breakcore en ook idm vaak overbodig ''experimenteert/prutst'' en vergeet dat een simpele, maar zeer taktisch geplaatste beat meer dan genoeg kan zijn om een goed nummer te maken.