Mark Lanegan - The Winding Sheet (1990)

Label: Sub Pop

1. Mockingbirds (2:29)
  2. Museum (2:50)
  3. Undertow (2:52)
  4. Ugly Sunday (3:56)
  5. Down in the Dark (3:21)

met Kurt Cobain

6. Wild Flowers (2:59)
  7. Eyes of a Child (4:00)
  8. The Winding Sheet (5:30)
  9. Woe (2:04)
  10. Ten Feet Tall (2:49)
  11. Where Did You Sleep Last Night (3:59)

met Kurt Cobain

12. Juarez (1:21)
  13. I Love You Little Girl (2:03)
avatar van barrett
Prachtig debuut van Lanegan, maar toch blijft het allemaal nog net niet genoeg uitgebalanceert, wat ik bij de latere albums echt kan appreciëren.

Deze plaat bestaat uit een aantal goede songs zoals Down the Dark (met Kurt Cobain) , Eyes of a Child, The Winding Sheet en dan natuurlijk de rare versie van Where did you sleep last night die onmiddelijk naar de keel grijpt.

Wat bij de latere albums, dan vooral bij Bubblegun echt een sterk geheel vormt en de songs nauwkeurig en strategisch werden geplaats. Bij deze zijn er nog net teveel van het zelfde en wordt et op den duur zelf een beetje saai. Nuja na meerdere malen te beluisteren blijkt deze plaat een echt verrijkende ervaring.

Maar het is wel duidelijk dat deze man meer in zijn marge geeft dan enkel een door-merg-en-been-gaande stem, hij beschikt over een goed schrijftalent en de songs zijn goed opgebouwt. Nuja op latere albums vooral Bubblegun komt dit beter uit de verf.

avatar van James Douglas
Een lijkkleed om de littekens te verdoezelen. Een man die zich verschuilt tot de dag is afgelopen. Een man die niet lijkt te breken omdat hij al gebroken is. Enkel rood vocht biedt hem nog troost en alleen water kan hem nog vergeven. Alleen gelaten in zijn diepste en duistere krochten. Een man met spijt maar niet in staat zijn daden ongedaan te maken. Hij omschrijft zijn geest als een leeg huis met een open deur. Een man die alleen zijn meisje wil omhelzen en geen pijn meer wil voelen. En dan is het weer zondagochtend..

I'm drunk, half blind and it's an ugly Sunday morning..

Dave Grohl deed ooit uit de doeken dat Kurt Cobain enorm opkeek tegen deze eerste Lanegan plaat. Volgens Cobain’s naaste bandlid was dit album van grote waarde in de totstandkoming van het Unplugged optreden van Nirvana. Gezien de sobere benadering van deze littekenliedjes schetst dat geen verbazing. Ironisch genoeg doen de bijdragen met Cobain het minst denken aan dat legendarische optreden, al werd Where Did You Sleep Last Night 3 jaar later natuurlijk wel de ultieme climax. Ook Grohl luidde de loftrompet over deze eerste Lanegan. Naar eigen zeggen de soundtrack van zijn eerste zes maanden in Olympia, Washington. Geconsumeerd door eenzaamheid was dit de troost als de zon te vroeg neerging of gewoonweg niet kwam opdagen. Koud en regenachtig, zo zou hij The Winding Sheet kenmerken.