Volbeat - Seal the Deal & Let's Boogie (2016)

Denemarken
Rock / Metal
Label: Republic

1. The Devil's Bleeding Crown (3:58)
  2. Marie Laveau (3:13)
  3. For Evigt (4:43)

met Johan Olsen

4. The Gates of Babylon (4:34)
  5. Let It Burn (3:39)
  6. Black Rose (3:55)

met Danko Jones

7. Rebound (2:29)
  8. Mary Jane Kelly (5:39)
  9. Goodbye Forever (4:30)
  10. Seal the Deal (4:09)
  11. Battleship Chains (3:21)
  12. You Will Know (4:31)
  13. The Loa's Crossroad (4:21)
  14. Slaytan * (0:58)
  15. The Bliss * (4:42)
  16. Black Rose * (3:57)
  17. The Devil's Bleeding Crown [Live at Tusindårsskoven, Odense 2015] * (4:04)
Bijzonder dat dit album zo'n hoge score heeft... Van een leuk metal/rockbandje is dit gewoon echt poprock geworden. Wellicht dat het daarom bij een grotere groep in de smaak valt?

Ik heb dit album nu meerdere malen geprobeerd te luisteren, maar verder dan twee leuke nummers kom ik niet (de opener, en Black Rose, maar dat komt denk ik omdat ik Danko Jones wel geinig vind). Net als James Cameron hierboven zegt, gaat de stem van MIcheal me na een tijdje enorm irriteren. Naar mijn idee klinkt elk nummer hetzelfde en zit er nergens pit in.

Op FortaRock heb ik ze ook live gezien (voor de derde keer), en ben ik ook na een half uur afgehaakt. Wat een slappe bedoeling..

Zelf vind ik Evelyn, A Moment Forever en Sad Man's Tongue de betere nummers van Volbeat. De opener van dit album komt in de buurt, maar hierna blijft er weinig meer over helaas!

Metalhead88 schreef:
Het ge-oh-oh in Black Rose en het Blink 182-gehalte in het daaropvolgende nummer Rebound is toch wel een tragisch dieptepunt.
Het nummer Rebound is een cover van een punkband genaamd Teenage Bottlerocket. Volbeat faalt wat mij betreft net iets te vaak met hun covers en My Body op de vorige plaat is dan ook echt de grootste aanfluiting ooit!

Ze kunnen toch beter een keer hoe afgezaagd ook een cover van Metallica doen. Want tot nu toe zijn het voor 90% van die nietszeggende covertjes. Er zijn volop goede metalbands en dan probeerd Volbeat origineel te zijn met een cover van Young the Giant - My body! Maar alle andere covers zijn dus ook niet echt boeiend. I Only Wanna Be with You (Dusty Springfield), Im So Lonesome I Could Cry (Hank Williams), Making Believe (Social Distortion??), Angelfuck (Misfits) en nu dus Rebound en Battleship Chains.

avatar van dennis87
Die cover hebben ze gedaan als een soort tribute voor de drummer van Teenage Bottlerocket die vorig jaar overleed.
Niks mis mee net zoals de meeste covers die ze gedaan hebben. Alleen My Body hadden ze om mij niet hoeven doen.

avatar van Ketter
Té weinig krakers op deze plaat. het wordt een beetje een herhaling van zetten, inderdaad riffs waarvan je denkt 'waar heb ik deze eerder gehoord?' en voorspelbare loopjes. Toch goed te doen weer. Covers zijn imho de betere nummers, en dat wil wat zeggen...

avatar van T6T
T6T
Bij aanschaf net zoals velen hier, verre van enthousiast. Maar na ettelijke luisterbeurten toch moeten vaststellen dat het een groeiplaat is. Battleships Chains toch een goede keuze als cover, wat een vettige oorworm is me dat! Openingsnummer en titeltrack kun je bezwaarlijk pop of rock noemen en kan makkelijk wedijveren met de krakers van andere albums. De doedelzaak en vrouwenkoor, zorgen voor een mooie afwisseling. Niet simpel voor een band als Volbeat: hetzelfde blijven doen en het verwijt krijgen dat het hetzelfde is of een andere weg inslaan en het verwijt krijgen dat je je roots verloochend....

avatar van Dream Theater
Lichte tegenvaller toch deze cd. Staan teveel nummers op die hetzelfde klinken. Uitschieters zijn The Devils Bleeding Crown, Seal the Deal, The Loa`s Crossroad en You Will Know. Ga ze straks toch weer live zien want hun optredens zijn altijd super.

avatar van frolunda
De eenvormigheid ligt nu toch wel op de loer bij deze laatste release van Volbeat.Er staan nog steeds een aantal prima nummers op met onder andere The Gates of Babylon,The Devil's Bleeding Crown,The Loa's Crossroad en Seal the Deal maar de sound wordt per album gepolijster en de band benadert nu toch wel erg dicht de gevarenzone.
Het eindresultaat is op Seal the Deal & Let's Boogie nog ruim voldoende maar de metal is vrijwel verdwenen en bij de Rock die overblijft zijn,met uitzondering van de eerder genoemde songs de scherpe randjes grotendeels af.Het gaat wel erg richting middelmatige pop/rock.
Hoop dat Volbeat niet verder afglijdt want ze blijven een uitstekende live band en ook de zang van Michael Schøn Poulsen,waar ik in het begin best aan moest wennen bevalt me steeds beter.
Deze keer ben ik met 3,5 sterren nog mild.

avatar van JacoBaco
Ik ben het met je eens frolunda. Alhoewel. Rock? Een band als BLØF is rock, dus dan zou Volbeat (inmiddels) eerder hardrock zijn. Maar dan nog is Volbeat toch echt begonnen als heavy metal en daar verlang ik ook wel weer naar terug.

Ik speel geen gitaar of wat dan ook en ik heb er ook eigenlijk totaal geen verstand van, want op wikipedia staat: Heavy metal kenmerkt zich door snelheid, meer nog dan hardrock, dat naast snelle nummers ook vaak trage nummers kent. Een groot verschil tussen hardrock (zoals AC/DC) en heavy metal is de harmonie. In de hardrock wordt het powerakkoord veel gebruikt, maar dan vaak in een harmonische reeks. Heavy metal maakt naast de mineurtroonladder veel gebruik van de frygische toonladder en de chromatische toonladder en daarnaast dissonanten zoals de tritonus. Daarnaast zijn er vaker toonwisselingen. De intro van "Master of Puppets" van Metallica is een goed voorbeeld van een chromatische heavy metal riff.

Heavy metal - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Maar inderdaad, Volbeat mag wel weer terug naar de metal. Maar een rockband zal het nooit worden.. Dat weet ik (bijna) zeker. Ze blijven hooguit steken op hard rock, maar dat hoop ik niet.

avatar van Kos
Kos
De Nick & Simon van de metal. Bah.

Kos schreef:
De Nick & Simon van de metal. Bah.

Nick & Simon??? Dat is een duo... Zeg dan de James Blunt van de metal. Bah.

avatar van GreenGold
Album nummer 6 van deze Deense groep toont heel goed aan waar ze op dit moment zijn in hun carriere. Volbeat balanceerd op de gevaarlijke grens van underground en mainstream muziek. Hun eerste albums waren duidelijk gericht op de metal community maar hun sound was mooi gecombineerd met Rock 'n Roll en Country muziek. Deze combinatie sprak veel Metal en Rock fans aan, wat voor hun vroege succes heeft gezorgd.

Dit succes is steeds verder gaan uitbreiden waardoor Volbeat anno 2018 in de metal mainstream zit. Niet alleen metalheads luisteren Volbeat en daar is de band goed van bewust, ze hebben tegenwoordig zelfs een t-shirt waar op staat "Metal even your mom would like". De muziek is veel meer toegankelijk geworden omdat er steeds meer nadruk op het rock en country aspect is gekomen, dit ten ongenoegen van veel fans van het eerste uur. Echter, voor de "niet-metalheads" wordt het steeds makkelijker om deze muziek te waarderen.

Dit is echt geen slecht album maar de sterke nummers zijn sporadisch, en de overige nummers zijn leuk om te horen maar blijven niet hangen. Ik hou van afwisseling en dat weet dit album gelukkig wel te brengen. Het is duidelijk minder hard dan bijvoorbeeld de eerste 3 albums, maar Volbeat blijft op ieder album consistent een paar goede metal tracks leveren met riffs die je nog lang bij blijven. Persoonlijk vind ik dit een minder album vergeleken met hun ander materiaal, maar het is lang niet zo slecht als sommigen zeggen. Opnieuw een waardig album in de Volbeat catalogus.

Favoriete tracks:
- The Devil's Bleeding Crown
- Black Rose
- Seal the Deal

"Raise your hands, what do you hold? The Devil's bleeding crown!"

avatar van ZERO
Ketter schreef:
Covers zijn imho de betere nummers, en dat wil wat zeggen...

Dat is -jammer genoeg- ook mijn mening. Van Battleship Chains had ik meteen door dat het een cover was, van Rebound eigenlijk niet meteen - hoewel ik het nu ook wel hoor.

Verder is dit een degelijk album, maar ook zeker niet meer dan dat. Het is overal wat poppier, en hoewel ik zeker geen metalhead ben, vind ik dat eigenlijk toch wel jammer. Voor mij mag de volgende terug een tikkeltje harder zijn.

Al bij al Volbeat's minste tot nu toe.

Krap 3,5*

Het beste album van Volbeat!! Heerlijke nummers en afwisseling troef!