Bonnie 'Prince' Billy - The Letting Go (2006)

Roots
Label: Domino

1. Love Comes to Me (4:33)
  2. Strange Form of Life (3:48)
  3. Wai (3:39)
  4. Cursed Sleep (5:37)
  5. No Bad News (4:47)
  6. Cold & Wet (2:23)
  7. Big Friday (2:45)
  8. Lay and Love (3:52)
  9. The Seedling (4:38)
  10. Then the Letting Go (5:21)
  11. God's Small Song (4:05)
  12. I Called You Back (7:53)
  13. Ebb Tide (5:14)
  14. The Signifying Wolf * (5:40)
avatar van WoNa
Gisteren stelde ik een deel van het gezin bloot aan deze plaat. Het oordeel was unaniem: "wat een zeur, wat een neuzelaar". En dat is oppervlakkig gezien heel goed te begrijpen. Wie hier naar de muziek luistert, hoort vrijwel niets en inderdaad zonder context een vaak zeurderige stem.

Wie hier echter voor gaat zitten en het album op zich in laat werken, hoort prachtige muziek. Bonnie 'Prince' Billy maakt platen die allemaal op elkaar lijken, maar deze is voor mij een van de favorieten. Gewoon omdat sommige nummers zo enorm speels zijn. Alsof zijn darkness even heeft plaatsgemaakt voor vlinders in zijn buik. Die fladderen dwars door deze muziek heen in de vorm van prachtige wendingen en een akkoordenwisselingen die direct een glimlach op mijn gezicht brengen.

Er is nogal wat te doen over de achtergrondzangeres. Ik vind het prachtig. Het past volkomen bij de, alles is relatief, frivoliteit die Will Oldham etaleert op The Letting Go. Hij doet dat letterlijk hier en daar en dat werkt heel goed. Een enorm positieve plaat, die alleen maar lijkt te zeuren, maar juist straalt.

avatar van artvark71
Will Oldham, dus mooi, intens... whatever. Baas