Ariana Grande - Dangerous Woman (2016)

3,55

Label: Republic

1. Moonlight (3:22)
  2. Dangerous Woman (3:55)
  3. Be Alright (2:59)
  4. Into You (4:04)
  5. Side to Side (3:46)

met Nicki Minaj
  6. Let Me Love You (3:43)

met Lil' Wayne
  7. Greedy (3:34)
  8. Leave Me Lonely (3:49)
    met Macy Gray
  9. Everyday (3:14)
    met Future
  10. Bad Decisions (3:46)
  11. Thinkin' About You (3:20)
  12. Sometimes * (3:46)
  13. I Don't Care * (2:58)
  14. Touch It * (4:20)
  15. Knew Better / Forever Boy * (4:59)
  16. Thinkin' 'Bout You * (3:20)
  17. Step on Up * (3:20)
  18. Jason's Song (Gave It Away) * (4:25)
  19. Focus * (3:31)
  20. Intro * (1:05)
  21. Wit It This Christmas * (2:41)
  22. December * (1:56)
  23. Not Just on Christmas * (2:02)
  24. True Love * (2:46)
  25. Winter Things * (2:38)
  26. Into You [Alex Ghenea Remix] * (3:38)
    met Mac Miller
30 BERICHTEN 1 MENING
avatar van NewYorkCityLight
Ben hier best benieuwd naar. Alle traks die tot nu toe te beluisteren zijn, waarvan 'Let Me Love You' mijn favoriet is, zijn best prima!

Wel een beetje jammer van de suffe hoes.

avatar van Arrie

NewYorkCityLight schreef:

Ja, hier ook, Let Me Love You

avatar van Ploppesteksel
Ook Into You staat inmiddels online. Na het ietwat teleurstellende My Everything kijk ik toch uit naar deze plaat, al valt 'Into You' toch wat minder in de smaak dan de andere gelekte nummers.

avatar van Emile93
Into You is echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk!!!!!

avatar van NewYorkCityLight
Dat gevoel heb ik bij 'Touch It'. Waarom is dat slechts een bonustrack?

Volgens mij is inmiddels het hele album te beluisteren, dus daar ga ik zo maar eens mee beginnen.

"Side To Side" is aanstekelijke dub/reggea en zelfs Nicki Minaj, of all people, past perfect in het nummer. Ook Greedy is zeer genietbaar. Prima popalbum met invloeden uit verschillende genres, al wordt het naar het einde toe (bonustracks tot em met track 15 meegerekend) wel een monotone mix van veelal vrolijke dance/rnb.

avatar van NewYorkCityLight
Ik ben het eens met ThirdEyedCitizen. Wat mij betreft had Ariana 'I Don't Care', 'Bad Decisions' en 'Knew Better' geruimd en in plaats daarvan 'Focus' op het album gezet. 'Focus' past mooi tussen 'Greedy' en 'Leave Me Lonely' in.

Afgezien daarvan vind ik het een goed album. Grotendeels afwisselend, goed geproduceerd en ook eigenzinnig. Ik heb echt het idee dat zij haar eigen ding doet. Tuurlijk, alles ligt nog steeds prima in het gehoor en het zijn vrolijke popnummers, maar ze lijken niet echt gemaakt om te scoren. Ik denk ook niet dat er een grote hit op dit album staat (misschien dat 'Greedy' nog aan kan slaan?).

Als voormelde nummers er niet op zouden staan en 'Focus' wel dan was het echt een perfect popalbum geweest. Nu is het nog steeds prima hoor, met 'Side to Side', 'Let Me Love You', 'Leave Me Lonely' en 'Touch It' als hoogtepunten, maar wordt het inderdaad tegen het einde aan wat monotoon (ik wilde echter per se 'Touch It' dus heb toch maar de deluxe aangeschaft).

n.b. 'Sometimes' en 'I Don't Care' zijn bonustracks in plaats van 'Bad Decisions' en 'Thinking About You'.

NewYorkCityLight Als je de Japanse deluxe edition kan 'bemachtigen' heb je 18 tracks, waaronder ook Focus....

Ik denk dat 18 tracks wel een beetje too much of a good thing wordt

avatar van Emile93
Lekker album. Sometimes en I Don't Care zijn matig en voegen niks toe aan het album.
Knew Better / Forever Boy en Bad descicions zijn ook niet geweldig. Daarentegen is Greedy geweldig en nu al mijn favoriete Ariana-nummer!!! De overige nummers zijn ook lekker.

avatar van GiRlS AlOuD FaN
Dangerous Woman, Into You, Sometimes and Focus kunnen mij bekoren.

avatar van andnino
Prima album. Ik had veel minder verwacht, maar er staan zelfs een paar nummers op die ik gewoon heel goed vind, te weten Greedy en Side to Side. Leave me Lonely is ook heel aardig, vooral bijzonder omdat ballads toch vaak de zwakke punten zijn van popzangeressen die het niet in de eerste plaats van hun zangtalent moeten hebben. Het album is als geheel echter toch net niet spannend genoeg voor mij, hoewel ik me kan voorstellen dat het voor anderen dit wel is. Dus mijn favoriete nummers gaan ergens in een playlist, de rest zal ik waarschijnlijk niet meer draaien.

Dit bericht gaat alleen over het nummer 'Into You'.

Popnummers hebben per definitie een houdbaarheidsdatum van hoogstens een paar maanden, voordat ze alweer als 'klassiekers' klinken. Veel nummers klinken al achterhaald op het moment dat ze uitkomen. In de top van de popmuziekindustrie is ongelofelijk veel geld te verdelen, dus is de aanwas enorm. Ik luister geen radio, volg de top 40 niet, ga niet veel uit, maar toch overkomt het mij wel eens dat ik dit of dat nummer oppik omdat ik het toevalligerwijze toch hoor en me er iets aan opvalt. Dat geldt ook voor Into You, waarbij het het hoge refrein, het hoge "Into You" me opviel (en waarschijnlijk iedereen opvalt). Een paar seconden kan dan genoeg zijn om nieuwsgierig te worden. Vandaag heb ik het opgezet en nu draai ik het op repeat. Het gevolg is, morgen of overmorgen ben ik het hele nummer weer vergeten, is het afgeluisterd, dus het is nu een goed moment er een paar dingen over te zeggen.

Er zijn drie elementen aan dit nummer. Ten eerste is er een clip die onze aandacht verdient. Welk verhaal wordt er verteld door het nummer en de clip samen? Ik behandel de overige elementen, muziek en tekst, door de tekst heen.

De tekst is niet al te moeilijk en zelfs niet heel erg interessant, op een paar regels na. Obviously gaat dit nummer over liefde (dôh). Wat mij betreft zijn de scènes die rond minuut 2:25 (vanaf dit moment verandert de muziek overigens ook subtiel) beginnen een belangrijke aanwijzing richting wat er in het nummer aan de hand is. Ze betreffen die de knul met het witte overhemd en het bruine jasje. Mevrouw Grande is op een feestje, met iemand die haar overduidelijk niet bevalt. Ze verlaat het feestje en haar (uiteindelijke) liefde volgt.
Dat is al een enorm goede scène: we zijn allemaal wel eens op een saai feestje geweest en wat zou er beter zijn dan, wanneer je dan vertrekt, achterna gezeten te worden door een aantrekkelijk figuur (m/v). Ik wijs ook graag nog even op 3:25 ongeveer, hand op de rugleuning. Is dat geen haast mysterieuze belofte richting deze beveiliger?
Het betreft hier dus het verlangen naar een ander dan bruin-jasje-wit-overhemd, naar de beveiliger, zoals blijkt uit de rest van de clip. Een soort onmogelijke liefde, a little bit dangerous, a little bit scandalous. Ons wordt echt een romantisch beeld gegeven: ondanks dat de beveiliger minder geld te makken heeft - ze rijdt met hem naar een motel ergens in de woestijn -, terwijl de man met het witte overhemd overduidelijk veel rijker is (kijk naar het feestje waar ze met hem is en wat daar gedronken wordt), gaat ze toch met haar beveiliger, haar echte liefde. Ze lijkt met hem te ontsnappen, met hem is ze pas vrij (zie motorscènes). Is dit misschien zelfs een vlucht van de stad naar het (woeste, ruige) platteland, van het gecultiveerde naar het ruige, woeste?

Eerder zei ik dat dit liedje de liefde betrof. Daarbij moet ik zeggen dat het hier de liefde qua (= wat betreft) verlangen betreft. Als we de tekst lezen, dan zien we dat het hier de nog ongeconsumeerde liefde betreft, zoals dat gezegd kan worden. Er wordt gewerkt naar een punt in dit nummer (ik zou zeggen het consumeren van de liefde), dat niet bereikt wordt. Dat is de zeggingskracht van dit nummer: het van verlangen in extase zijn. De zangeres loopt op zaken die nog moeten gebeuren vooruit. Ze fantaseert over scenario's met als reden dat ze so into you is. Ondanks het obligate tonen van ondergoed en de overige in de popmuziek zo alomtegenwoordige seksuele innuendo, worden hier thema's aangesneden die dit nummer zelf overstijgen, veel ouder zijn dat dit nummer zelf. De extase - ingeleid door het expliciete a little less conversation and a little more touch my body - die zich laat horen in hoe 'cause I'm so into you gezongen wordt. Een echte vervoering, die we in de geschiedenis bijvoorbeeld ook bij Bernini's Extase van de heilige Theresia tegenkomen. Het is een soort gespannen geilheid, die zijn bevrediging (nog) niet krijgt (als ik zo vrij mag zijn, dames en heren). Dit nummer is een onzetijdse Eros.

De muziek uiteindelijk maakt deze spanning, de opbouw die deze bevat, ook voelbaar. Een kalm begin, een rustig zelfberaad. Vanaf 00:57 wordt het volle verlangen gearticuleerd door zware bassen, lage tonen, waar Grandes stem bovenuit stijgt, vaak aangevuld door extra zanglijnen, tevens van haar hand zo te horen. De muziek blijft aanzwellen, keert slechts nog na het eerste refrein terug naar de rustige manier van zingen van de intro, maar wordt al snel weer sterker. De bass krijgt zelfs nog meer groove na 2:25 door de toevoeging van een soort cowbell(?). Verder blijft de bass, waar Grandes stem goed tegen afsteekt.

Het enige lachwekkende is de scène vanaf 1:47, waar volgens mij iets anders mee gesuggereerd wordt (zoals op 2:26) dan een potje kaarten.

Een populaire verbeelding van (de) liefde in 2016.

RodVL
'Lekker' 'Genietbaar' 'Prima'. En Karel Smid die nog even zijn ruimte neemt om een nummer in wat meer woorden uiteen te zetten. Dat is even de balans die ik opmaak inzake reacties op dit album van Grande. Goed dat men zijn mening geeft, maar ik zoek blijkbaar méér fundering in de reviews...

Na het beluisteren van DW wilde ik mijn trommelvliezen aanvankelijk excuses aanbieden omwille van de ledige dancebeats en piepstem vocals waarmee deze geteisterd werden. Daarnaast paste ik nog een standaarddeviatie toe vanwege een generatiekloof. Zo ben ik, maar zelfs dát mocht niet baten. Gedane zaken nemen immers geen keer en ook met bondagekleding is Madonna beter.

Van 'Moonlight' tot 'Greedy' hebben we het maar te doen met een zwoel zingende, maar o zo ge-autotunede zangeres. Soms raakvlakken met Alicia Keys qua stem. En voor de rest ook vooral niet, want Grande is immers meer bezig met de leren stoeipakjes dan de 'Grande' piano.

En dan deel twee, waarbij ook Macy Gray voorbij komt. Dit resulteert in een mooi duet. De vocale dynamiek en het talent van Grande treffen geen blaam in eerste instantie. Ware het niet dat geniale marketeers alvast hebben bepaald welke koers Grande de komende jaren zal moeten varen. Ze zal liedjes van anderen moeten blijven zingen en de clips zullen met het kwartaal recalcitranter moeten. De VMBO jeugd accepteert namelijk geen stilstand in rebelleren.

Grande is beoordeeld als act een leuke attractie, maar niet meer. De leren pakjes en maskers zijn eerder toegepast door een vrouw die aanzienlijk meer talent had.

avatar van Rudi1984

RodVL schreef:

Kan iemand het nummer van Madonna doorsturen aan Ariana?

Op welk vlak had Madonna talent dan? Niet bedoeld om te stoken hoor, ik zou het serieus niet weten. Middelmatige zangeres en schreef volgens mij niets zelf.

Ik kan ook weinig met Grande hoor. Die toonladdertjes kunnen me gestolen worden. Het valt alleen moeilijk te ontkennen dat ze een dijk van een stem heeft waar Madonna alleen maar van kan dromen.

avatar van NewYorkCityLight
Iemand heeft de tracklist aangepast maar nu klopt hij niet meer. 'Sometimes' en 'I Don't Care' zijn bonustracks en 'Bad Decisions' and 'Thinking About You' niet. Moet ik het nu weer aanpassen?

avatar van Arrie

Rudi1984 schreef:

Op welk vlak had Madonna talent dan?

Ze is een goede zakenvrouw.

avatar van CHIEP

CHIEP (crew)
NewYorkCityLight schreef:
My bad. Wel spijtig dat hier nog altijd geen tracktijden bij stonden. Bij deze volledig aangepast en aangevuld met alle mogelijke bonustracks waar ik weet van heb.

avatar van Rudi1984

Arrie schreef:

Ze is een goede zakenvrouw.

Dat zeker, maar ik denk niet dat hij daarop doelt.

CHIEP schreef:

RodVL schreef:

Kan iemand het nummer van Madonna doorsturen aan Ariana?

Ik snap niet hoe je zo bekrompen zoukunnen denken? prima als je zelf een wo achtergrond zou hebben maar om zo negatief te praten over mensen die (zo lijkt het) in jou ogen lager staan dan jezelf maakt je tot een zeer onaanvaardbaar en zelfs small minded persoon. in mijn opinie.

en dan over dit album: into you is gewoon een prima pophit. ikzelf vind het geweldig, maar ik geef mensen gelijk als ze een tikkeltje meer bezieling of diepgang zouden willen.

RodVL
Bekrompen denken met deze motivatie gaat er bij mij niet in, ik zet mijn mening serieus uiteen maar ik denk gewoon eerder dat deze je niet bevalt en daar gewoonweg geen vrede mee kunt sluiten. Prima pophit vind ik in ieder geval geen motivatie, we zitten hier op een specifiek forum waar wel wat meer fundering vereist is.

Rudi1984 schreef:

Madonna schrijft wel degelijk zelf, maar het voorbeeld heb ik aangehaald vanwege die vervelende drang naar exposure ahv stoeipakjes. Talent spreekt voor zichzelf, tenminste als je het hebt.

stoeipakje 1 en stoeipakje 2. Zomaar wat voorbeelden

Wat maar wil zeggen, zowel Grande als Madonna waren/zijn slimme popartiesten. Maar om nou te zeggen dat de ene meer talent had? Er zat ook toen al een hele marketing machine achter. Zoveel is er niet veranderd in die zin. Image was toen ook belangrijk..

RodVL
Als je goed leest dan had ik al eerder aangegeven dat Madonna een voorbeeld is voor de 'pakjes' (dank voor de fraaie voorbeelden trouwens):), maar ook een duidelijk voorbeeld voor talent.

Grande mag met die stomme bunny oren op haar harses slechts hopen op het talent van Madonna.

Waar is dat voorbeeld van (extra?) talent dan? En heb je Grande wel eens in een eigen setting een liveshow zien geven (zei het op youtube? of tv), afgezonderd van een slecht in elkaar gezette MTV show? Ze blijkt autotune niet nodig te hebben en zingt zelfs mooier zonder. Dus in die zin betreur ik zelf ook ook dat er wel autotune op dit album is gebruikt, al is dat minder dan je denkt. Ook Madonna gebruikt op haar moderne albums/singles bergen autotune, nog meer dan hier zelfs, trouwens.

maar goed, ik zie het zo: Madonna was een slim (bedachte en gemarkette) pop-artieste, Grande is dat ook. Beide artiesten komen niet aan de knietjes van de betere zangeressen van toen en nu, maar het is aanstekelijke popmuziek waar mensen vrolijk van worden en het verkoopt.. Je kan er van houden of niet.

RodVL
Dat voorbeeld zit 'm in het decennialange oeuvre dat menig gewaagde en veelal goed geslaagde experimenten omvat. Kom op, is Madonna nou echt partij voor deze vergankelijke stripclubzangeres?

Ik denk dat je het antwoord stiekem wel weet.

We gaan het zien, wanneer/als Grande ook een dergelijk decennialang oeuvre heeft opgebouwd. Het is nu nog te vroeg om te oordelen wellicht... hihi

ThirdEyedCitizen schreef:

Ha Ha. Ik heb zo mijn bedenkingen omtrent de carrière van deze dame (goh). Als alle centjes binnen zijn horen we niets meer, zo gok ik. Kunnen we gezellig een greatest hits playlist in spotify beluisteren. Inclusief de 'Live Aid' na het Manchester incident. Wat zal het zijn..2021?

avatar van trebremmit

trebremmit (moderator)
Paar off-topic berichten verwijderd, als men het wil hebben over het concert van Manchester dan kan daar een topic over worden geopend, en dat wil ik ook wel doen, maar niet met zo'n afzeik bericht zoals hier werd gepost.