Steve Vai - Fire Garden (1996)

Label: Epic

1. There's a Fire in the House (5:26)
  2. The Crying Machine (4:51)
  3. Dyin' Day (4:29)
  4. Whookam (0:37)
  5. Blowfish (4:03)
  6. The Mysterious Murder of Christian Tiera's Lover (1:02)
  7. Hand on Heart (5:26)
  8. Bangkok (2:47)
  9. Fire Garden Suite (9:56)
  10. Deepness (0:48)
  11. Little Alligator (6:13)
  12. All About Eve (4:38)
  13. Aching Hunger (4:45)
  14. Brother (5:05)
  15. The Murder * (3:22)
  16. Damn You (4:32)
  17. When I Was a Little Boy (1:18)
  18. Genocide (4:12)
  19. Warn Regards (4:08)
totale tijdsduur: 1:14:16 (1:17:38)
DutchViking
Het openingsnummer bevat een van de beste gitaarsolo's die ik ooit gehoord heb en rockt er stevig op los. Crying Machine is ook nog wel aardig, maar daarna kakt de plaat wat in. Dat is jammer, want ik heb Steve Vai hoog staan maar een positieve beoordeling zit er voor dit album gewoon niet in. Zijn gitaarcapaciteiten staan natuurlijk buiten kijf en veelzijdigheid is troef, maar sommige nummers op dit album voegen echt niets toe (de songs waarin alleen maar gesproken wordt i.p.v. gespeeld).

Joy
ik vind dit toch een van vai's topplaten
er zit erg veel diversiteit in de nummers, het is niet alleen vai's ego wat je te horen krijgt, er is ruimte voor overige instrumenten

fire garden suite is een meesterwerk, en staat ondanks 9 minuut 56 van begin tot end als een huis (ok, zappa invloeden in overvloed maar wel met eigen geluid)

een erg afwiselende plaat en weer eens wat anders dan passion/warfare dat vooral gitaargericht is , wat op zich logisch is, maar ook wat overdone

avatar van Saldek
Di's mijn eerste van Steve. Helemaal waanzinnig vind ik
'Bangkok' aansluitend met 'Firegarden suite'. Het eerste deel, het instrumentale zeg maar, vind ik ook erg lekkere rock met uiteraard zijn uit-duizenden-herkenbare-Vai-solos
Ook deel '2' vind ik goed, erg goed zelfs. Als hij idd die overbodige gesproken delen nu eens wegliet........Steve acht ik als een groot muzikant, en die zogenaamde 'grappige' spraakstukken doen dat gevoel bij mij wegebben. Desniettemin een zeer lekker album. 4*

avatar van kaztor
Jajaja, heerlijke plaat, dit. Z'n beste studio-album voor mij.
De instrumentale stukken zijn adembenemend en ditmaal zijn de vocale stukken goed te verteren, in tegenstelling tot die op de andere albums waar ik af en toe de rillingen over m'n rug van krijg.
Z'n live-album Alive In An Ultra World vindt ik zijn beste, maar dit mag er ook zeker zijn!

avatar van sinkthepink
Het eerste deel is prima. Het 2e deel vanaf nmr.10 met vocalen is helemaal ruk.

Joy
mwoah, helemaal ruk, das overdreven maar de plaat in zijn geheel heft nogal wat pieken en dalen

toch vind ik dit op flex-able na zijn meest succesvolle werkje

kheb deze cd niet in bezit, wil ik wel dus als iemand hem wil verkopen graag, of ruilen, kheb nog wel wat ander spul liggen

yEYo!
Dit album raakt mij vreemd genoeg niet.
Alleen het nummer Hand on Heart

sugartummy
sommige nummers rocken fantastisch zoals fire in the house, blowfish, mysterious.., andere zijn zo ongelofelijk soft , oh, luister bangkok met je koptelefoon op, net of er 100 vliegen in je oren zitten. maf!

WPE
Kijk eens hoeveel noten ik kan spelen in 3 seconden....

avatar van ProgMetal
Na het briljante “Vai” album nu weer een “Steve Vai” album (helaas) en afgaande op b.v. All about Eve was een vervolg nog wel mogelijk maar helaas.....
Deze dus en het vervolg op Passion and Warfare en dan voor mij net iets minder dan P&W want die was net iets meer vernieuwend.