Róisín Murphy - Take Her Up to Monto (2016)

Ierland
Dance / Pop
Label: [PIAS]

1. Mastermind (6:35)
  2. Pretty Gardens (5:07)
  3. Thoughts Wasted (5:22)
  4. Lip Service (4:27)
  5. Ten Miles High (5:19)
  6. Whatever (2:53)
  7. Romantic Comedy (5:36)
  8. Nervous Sleep (7:41)
  9. Sitting and Counting (3:57)
avatar van Ramonr
Yes! Hier kijk ik naar uit!

avatar van Brunniepoo
Mastermind klinkt in ieder geval al erg lekker.

avatar van E-Clect-Eddy
Mastermind klinkt inderdaad erg lekker.

De clip voor Ten Miles High is nu te zien op Youtube. Ook een lekker trippy nummer. Ik kijk hier echt heel erg naar uit.

Romantic Comedy is inmiddels ook te beluisteren. Ook een topnummer.

avatar van E-Clect-Eddy
Weet niet wat ik moet met Róisín Murphy, in principe is ze zo lekker eigenzinnig dat ik het leuk zou moeten vinden maar op de één of andere manier klikt het niet. Zelfs ten tijde van Moloko vind ik maar een enkel nummer echt leuk, meestal de hitsingles. Ook die Italiaanse EP deed niets om dat te veranderen maar ik denk dat het haar dit keer gelukt is. Een album die ik gemakkelijk(er) meer dan eens op zet en dan nog eens opzet. Mijn favoriete album van 2016 zal het waarschijnlijk niet worden maar wie weet een plekje in mijn Top 50.

Róisín Murphy heeft nooit gecaterd voor een mainstream pop-publiek, de Moloko danshits daargelaten maar deze kruipt toch wel dichter naar die groep. Luister maar naar Lip Service, dat is bijna een soort 2010s versie van Bossa Nova, nog niet mainstream pop maar wel een soort van relaxte Jazz die zeer goed verteerbaar is, misschien zelfs iets beter verteerbaar dan single Ten Miles High. En zeker weten meer dan die ander single Mastermind. Maar die hebben een hoger tempo en zijn waarschijnlijk daarom de singles geworden. De rest van de nummers zijn eigenlijk deels dromerig en mellow. Het grappige is dat juist de derde single Romantic Comedy een buitenaardse intro heeft. Na de eerste keer luisteren dus meteen 3,5* maar na 3x heb ik dat verhoogd naar 4*. Denk niet dat er meer in zit maar wie weet, dit is pas het begin " this could be the start of a beautiful friendship"

avatar van AstroStart
Net als haar vorige album (2015) zijn er slechts een paar nummers die ik erg tof vind, namelijk Lip Service en Romantic Comedy. De rest is vreemd en trippy, niet aan mij besteed. Ik hoop dat ze ooit nog eens een meer mainstream album maakt - zoals Overpowered - maar ik zie dat eigenlijk niet gebeuren.

avatar van Ramonr
Dit is toch wel een groeiertje. Zoals bovenstaand al wordt opgemerkt zijn een hoop nummer op dit album behoorlijk trippy. Mastermind luistert makkelijk(er) weg door de toegankelijke beat en Lip Service is waarschijnlijk het meest poppy song op het album. Alle overige nummer zijn complexer.
Pretty Gardens en Sitting and Counting zijn de enige nummers die ik niet 'snap' en toch vaak nog skip. Maar met name Nervous Sleep en Ten Miles High vind ik echt een waanzinnige opbouw en sfeer hebben, wel aan te raden om deze met (goede) koptelefoon te beluisteren. Goede trip!

Mastermind en Ten Miles High zijn vrij briljant en van haar beste werk ooit. Soms begrijp je de mensen niet.Maar je lees het hier, men wil pop, terwijl dit artistiek topklasse is.