Masta Ace - The Falling Season (2016)

Label: M3

1. Summer's End [Skit] (0:47)
  2. 3000 Avenue X (3:20)

met Your Old Droog

3. Welcome to the Bay [Skit] (1:38)
  4. Young Black Intelligent (Y.B.I.) (4:17)

met Pav Bundy, Hypnotic Brass Ensemble en Chuck D

5. Me & AG (3:38)

met A.G.

6. Team Tryouts [Skit] (1:01)
  7. Labyrinth (Frankie Beverly) (4:06)

met LT

8. Mr. Bus Driver (4:34)

met Nikky Bourbon

9. Mothers Regret (4:26)

met Queen Herawin

10. Math Class [Skit] (0:19)
  11. Mathematics (2:28)
  12. Coach's Speech [Skit] (1:01)
  13. Say Goodbye (5:11)

met Wordsworth en Pav Bundy

14. Bang Bang (4:09)

met Cormega en Beej Gordy Brooks

15. Hall Pass [Skit] (0:43)
  16. Juanita Estefan (4:17)

met Stricklin

17. Battle Talk [Skit] (0:24)
  18. High School Shit (3:29)

met Torae

19. Nana (4:27)

met Deion

20. Total Recall (3:53)

met World Famous Supreme Team

21. Outroduction [Skit] (0:50)
  22. Coronation (4:24)
  23. Story of Me (7:44)

met Pearl Gates en Denez Prigent

24. Outtakes (3:54)
Rene1979
Het 3e officiële album In de serie Disposable Arts & A Long Hot Summer.. Ben hier erg nieuwsgierig naar. De album-cover vind ik wel minder dan de eerste twee.

avatar van ThingMan
Ben hier ook zeker benieuwd naar. Wel frappant dat nu al de tracklist helemaal bekend is. Hoop dat deze mooi aansluit op de Disposable Arts en A Long Hot Summer.

avatar van Harderwiek
Oh shit, wist niet dat dit uitkwam. Snel checken!!

Rene1979
Dit ligt in het verlengde van zijn twee classic albums A Long Hot Summer en Disposable Arts. Ik verwachte er weinig van omdat het moeilijk is om 12 jaar na dato nog een dergelijk relevant album te maken... Toch bevalt dit mij meer dan prima, het is geen classic, dit komt voornamelijk door de gekozen producer. Hij maakt prima beats maar komt nergens met een echte uitschieter. Al met al gewoon wel een prima album!

avatar van Harderwiek
Eens met Rene. Sterk album met goed verhaal waar de emotie van Masta Ace goed in te horen is, je hoort dat het meeste inderdaad gebaseerd is op zijn op zijn persoonlijke ervaringen. Alleen de beats missen vaak wat, er is bijna alleen maar gebruik gemaakt van live instrumentatie. Dit is in principe geen probleem, maar de echte bombastische beats missen. Dat zijn nou juist de beats waar Masta Ace heerlijk op kan flowen en wat de voor de heerlijke variatie zorgde op A Long Hot Summer en Disposable Arts. Maar, bij elkaar een sterk album!

Leuk ook om de totstandkoming van de vriendschap tussen Fats Belvedere en Ace er in terug te horen

avatar van thgryda
Enerzijds siked omdat ik niet wist dat er een officieel derde album in de reeks zou komen en door va -n jullie te horen dat het kwalitatief goed in elkaar zit, anderzijds jammer om te vernemen dat de beats wel oké zijn maar dat uitschieters en variatie ontbreken hetgeen zijn andere platen net zo goed maakte!

Ik ben dus vrij sceptisch want alle albums die tot nu toe uit kwamen dit jaar en waar ik naar uit keek (Royce, Mr. Life,...) zijn me wat tegen gevallen. Veel albums die ik wel leuk vind maar geen enkel dig ik echt ten volle. Aan Ace om me te verbazen

Rene1979
@thgryda dit album staat hier wel op repeat. Albums van Lif en Elzhi vindt ik te gek maar in tegenstelling tot deze staan die niet maximaal op repeat.. De beats zijn niet een struikelblok maar ook niet de reden om het naar een nog hoger nivo te tillen.. Als je snapt wat ik bedoel..

avatar van Harderwiek
Mr. Bus Driver vind ik trouwens echt een heerlijk nummer!

avatar van ThingMan
Gisteravond Masta Ace live gezien. Een paar uur te laat maar goed.... Juanita Esteban deed hij met Stricklin. Kwam vrij inspiratieloos over. En een iets te simpel refrein. Ben nu het album aan het luisteren op youtube. Vind YBI en Bang Bang wel lekker klinken.

Rene1979 schreef:

Ik snap je, morgen eens beluisteren. Die van Lif, Elzhi en Aesop moet ik ook nog gewoon wat vaker draaien dus kan nog groeien. Ik heb gewoon erg weinig tijd dus misschien dat ik er daarom niet meer echt "in kan komen".

avatar van thgryda
Ik lees hier en elders veel negatiefs over de beats. Ik mag dan pas begonnen zijn aan het album maar ik vind de beats tot nu toe wel bovengemiddeld goed. Een klepper genre Beautiful of Good Ol Love staat er vooralsnog niet op maar de beats kabbelen wel lekker voort, Ace klinkt nog steeds scherp en het concept staat er toch weer.

Afwachten of het interessant blijft want met 1u15 minuten is het wat aan de lange kant. De vorige albums waren ook erg lang maar daar had je de bangers om het spannend te houden.

avatar van thgryda
23000 Avenue X Het album is misschien net iets te lang maar door de eerste 80 procent van het album en het concept dat weer goed uitgewerkt is en aansluit op de 2 andere luiken, vind ik dit tot nu toe wel het beste project van het jaar.

avatar van Nr.4
Poeh, ik kom hier niet doorheen. Suf album, te lang, geen beats die knallen, Masta Ace die vooral hetzelfde doet maar op mij ongeïnspireerd overkomt. Enige reden om dit te kopen is om dat drieluik compleet te hebben, maar zal deze dan never draaien. Enige echte toptrack vind ik die met Your Old Droog.

avatar van -marco-
Suf wil ik het niet noemen, maar bij lange na niet het niveau van voorgaande werk.
Is wel het eerste album van ace, waar die me her en der wat vermoeid en idd ongeïnspireerd lijkt.
Aardig album, niet meer dan dat.

avatar van Silky & Smooth
Ik vind KIC Beats geen briljante producers. Individueel vind ik zijn beats soms matig, maar als geheel moet ik toegeven dat het fijn klinkt. Hij creëert hier een warme, zomerse sfeer die mooi aansluit bij een kalmere Ace. Ondanks dat je duidelijk de sporen van MA_DOOM hierin hoort vind ik Falling Season ook mooi passen in het rijtje Disposable Arts en A Long Hot Summer. Het verhaal is goed, de sfeer is lekker en iedereen rapt/zingt sterk.

Het minste aan dit album vind ik de cover. Die had van mij wel meer in de trant van DA en ALHS gemogen.

avatar van thgryda
Ik snap het negatieve sfeertje rond dit album niet. Sure een track of 3 en de outtakes had je kunnen skippen. Dan had je een album van een uur dat omwille van het door skits en tracks vertelde verhaal erg makkelijk wegluisterde maar los daarvan is het een prima album.

Ik zie dit als een Godfather drie. Puur op zichzelf een erg vermakelijk geheel dat beter is dan 95 procent van wat er op jaarbasis verschijnt en op zich een leuke toevoeging van het verhaal. Ga je het echter vergelijken met het oorspronkelijke tweeluik dan stel je vast dat het daar qua niveau niet aan kan tippen maar dan heb jet wel over twee hip hop meesterwerken.

avatar van Silky & Smooth
HHV heeft de roze versie weer terug gegooid in het assortiment (voor de liefhebbers).

avatar van Boermetkiespijn
Het gebeurt niet vaak dat ik blij ben met de skits.

avatar van Ernie
Harderwiek schreef:
Mr. Bus Driver vind ik trouwens echt een heerlijk nummer!
ik zit op de bus onderweg naar het Masta Ace concert in Brussel en wat komt dit nummer even binnen zeg. Hopelijk verkopen ze bij de merchandise Falling Seasons straks dan is mijn trilogie compleet