Beverley Knight - Soulsville (2016)

Soul

11. I Won't Be Looking Back
  12. Hold on I'm Coming

met Sam Moore

avatar van Reijersen
Als we het hebben over R&B en soul in het Verenigd Koninkrijk dan wordt de naam van Beverley Knight al snel genoemd. Zij heeft haar sporen al duidelijk verdient met het album Music City Soul uit 2007 als beste product.
Dit album is alweer haar achtste album en bevat een keur aan covers en nieuwe songs. De nieuwe songs zijn allen door Beverley zelf geschreven en naar die nummers kijk ik dan ook het meest uit. Covers zingen is een beproefd recept in de soul maar heeft niet direct mij voorkeur.

Opener Middle of Love is een eigen song. De goede stem van Beverley staat nog steeds als een huis, maar verder komt het nummer muzikaal niet helemaal los. De stem maakt wel veel goed. Daaropvolgend is ook When I See You Again een eigen nummer. Een nummer dat iets sympathieks en aanstekelijks heeft.
Private Number is dan wel een cover, origineel van Judy Clay en William Bell. Beverley Knight doet het met Jamie Cullum. Het is wel een aardig duet geworden met deze ervaren zanger. Door die ervaren blijft het ook wel aardig.
Cover gehad en door naar een nieuwe song met All Things Must Change. Dit nummer valt vooral op door de vocale kracht. Muzikaal is het echter wat zoetjes. De overgang naar de Ann Peebles cover I Can’t Stand the Rain is daardoor ook wat apart. Ik zeg je dat je dit soort nummers coveren lastig is. Dit komt omdat de vergelijking met het origineel er te dik op ligt en het al zovaal gecovered is.
Geef mij dan maar een eigen nummer als Red Flag met die fijne energie. Iets wat direct weer afgewisseld wordt met de Ben E. King cover Don’t Play That Song for Me. Een cover die vooral vocaal wellicht wat overstuur gaat. Beverley lijkt de controle even kwijt. Dan doet ze dat toch weer beter bij het uitgesmeerde Still Here en het kleinere en kalere Sitting on the Edge. Bij die laatste song is zij vocaal ook wat meer ingetogen.
De voorlaatste cover die wij tegen komen is Hound Dog. Big Mama Thornton deed dat als eerste beter. Ook Elvis ging haar voor met een cover van dit nummer. Hierna nog twee nummers waarvan het eigen I Won’t Be Looking Back als eerste is. Een uitgesmeerde ballad zoals Knight ze wel vaker zingt en als afsluiter de Sam & Dave cover Hold On I’m Coming. De Dynamite Duo is natuurlijk niet te overtreffen, ook niet met de hulp van Sam Moore.

Toch een wat wisselvallig album van Beverley Knight. De stem is er bij deze dame altijd wel, maar helaas wordt dat niet altijd muzikaal en lyricaal voldoende ondersteunt.

(bron: Opus de Soul)