Charles Rumback & Ryley Walker - Cannots (2016)

Folk
Label: Dead Oceans

1. Dhoodaan (6:42)
  2. Cannots (10:16)
  3. River Limmat (7:54)
  4. Oft Rift (8:36)
  5. Middle Atlas (4:35)
avatar van Ataloona
Het volgende wordt over dit plaatje geschreven en maakt dit wezenlijk zo'n sympathieke wegdroomplaat.
'Fellow denizens of Chicago, IL, Rumback (drums, organ) and Walker (acoustic and electric guitar, piano, bells) laid down Cannots during two short sessions, a month apart, overseen by Brian J. Sulpizio. Each player’s schedule was too hectic ahead of these sessions to allow any time to discuss the direction of the record, so what you hear was wholly improvised on the spot.'

Daar klinkt het dan ook naar en die uitgespannen tracks gaan Ryley Walker gewoon erg goed af. Ofschoon de uitgespannen jams doordrenkt zijn met gitaargetokkel die niet slechts in de verte doen denken aan Sandy Bull, zijn er ook vleugjes math- en post rock te bespeuren en zijn psychedelische rock invloeden nooit ver weg. Oft Rift doet zelfs hoofdzakelijk denken aan een jazz sessie. Voor twee korte sessies vind ik dit ronduit een bijzonder leuk en vooral gevarieerd plaatje. Haast fijn dat men niet meer tijd had om dit te gaan uitdenken en te bewerken. Geeft de plaat juist een onbezonnen gevoel mee.

Er is duidelijk progressie te horen in Walker's werk waardoor ik zonder meer nog ongeduldiger benieuwd ben geraakt naar zijn nieuwe solo-plaat van dit jaar - in het bijzonder natuurlijk die jamsessie van 41 minuten.

avatar van Norrage
Ryley Walker had een van de beste platen van 2016 gemaakt, maar een tweede wapen hadden velen over het hoofd gezien. Het volledig instrumentale Cannots maakte hij samen met jazz-drummer/organist Charles Rumback en is wellicht nog wel beter; in ieder geval uitdagender. De heerlijke free-style jazz met begeesterd gitaarspel van Walker houdt je continu in de houdgreep. Soms is het rustig, zoals op River Limatt, en soms ontspoort de plaat bijna geheel zoals op het langgerekte titelnummer Cannots. Uiteindelijk vindt deze bijzondere plaat een middenweg tussen experimentele folk, hypnotiserende psychedelica en groovende jaren '70 rock. Enige kanttekening: de vocalen van Walker hadden niet misstaan, en hadden de plaat zelfs boven die andere 2016 plaat kunnen uit doen komen.

Pat-sounds: Album Charles Rumback & Ryley Walker - Cannots (2016) - pat-sounds.blogspot.nl