Sarah Jarosz - Undercurrent (2016)

Folk / Country
Label: Sugar Hill

1. Early Morning Light (2:35)
  2. Green Lights (3:34)
  3. House of Mercy (4:38)
  4. Everything to Hide (3:23)
  5. Back of My Mind (3:38)
  6. Comin' Undone (3:01)
  7. Take Another Turn (2:34)
  8. Lost Dog (3:39)
  9. Take Me Back (2:34)
  10. Still Life (2:53)
  11. Jacqueline (3:50)
avatar van Lura
Hopelijk net zo mooi als zijn voorganger.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Sarah Jarosz - Undercurrent - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De in Austin, Texas, geboren muzikante Sarah Jarosz werd vorige maand pas 25, maar heeft inmiddels al een heel muziekleven achter zich.

Op haar twaalfde stond ze als snarenwonder al op het podium met diverse grootheden uit de bluegrass, op haar zestiende debuteerde ze zeer verdienstelijk met het op het gerenommeerde Sugar Hill label uitgebrachte en zeer fraaie Song Up In Hear Head en ook met het in 2011 verschenen Follow Me Down en het uit 2013 stammende Build Me Up From Bones maakte de jonge Sarah Jarosz veel indruk. Heel veel indruk zelfs.

Inmiddels zijn we weer drie jaar verder en mogen we spreken van een gelouterde muzikante. De tegenwoordig in New York woonachtige Sarah Jarosz liet op het geweldige Build Me Up From Bones al horen dat ze binnen de Amerikaanse rootsmuziek op een breed terrein uit de voeten kan en dat terrein is op Undercurrent alleen maar breder geworden.

Dat betekent overigens niet dat er heel veel veranderd is. Ook op Undercurrent laat Sarah Jarosz weer horen dat ze meerdere snareninstrumenten (banjo, mandoline, gitaar) tot in de perfectie beheerst en dat ze ook nog eens beschikt over een geweldige stem. De Amerikaanse singer-songwriter omringt zich inmiddels al een aantal jaren met dezelfde muzikanten en deze zijn ook op Undercurrent van de partij.

Op de plaat zijn wat minder gastmuzikanten te horen dan op de vorige plaat, maar met bijdragen van onder andere Sara Watkins, Aoife O'Donovan, Luke Reynolds, Parker Millsap en Jedd Hughes valt er voor de liefhebber van Amerikaanse rootsmuziek niets te klagen. Persoonlijk hoor ik Sarah Jarosz misschien nog wel het liefst in haar duppie, zoals in de mooiste songs op de plaat (Early Morning Light, Everything to Hide, Take Another Turn en Jacqueline).

Bluegrass was de eerste liefde van Sarah Jarosz en die liefde houdt de Amerikaanse ook op Undercurrent in ere, al hebben invloeden uit de folk en country zeker aan invloed gewonnen en duiken er ook wat jazzy invloeden op.

De instrumentatie op de plaat is ingetogen maar echt wonderschoon. In de instrumentatie staan de snareninstrumenten centraal, maar ook de subtiele bijdragen van andere instrumenten zijn bijzonder trefzeker.

Het past allemaal prachtig bij de stem van Sarah Jarosz, die de afgelopen drie jaar zeker aan kracht en doorleving heeft gewonnen. In een aantal songs op Undercurrent steekt Sarah Jarosz de helaas weinig productieve Gillian Welch naar de kroon met prachtige bijna verstilde songs, maar op haar nieuwe plaat vindt de jonge Amerikaanse muzikante ook aansluiting bij andere genres binnen de Americana.

Undercurrent is wel een plaat die je met volledige aandacht moet beluisteren, maar als je dit doet valt er verschrikkelijk veel moois te ontdekken en is kippenvel zeker niet uit te sluiten. Sarah Jarosz zal wel een keer stoppen met groeien, maar vooralsnog is de groei die ze ook op Undercurrent weer laat horen bijzonder indrukwekkend. Voor mij een jaarlijstjesplaat. Erwin Zijleman

Weer zo'n prachtig album, waarvan niet meteen het kwartje of de tegenwoordige euro viel, eenmaal dat stadium voorbij is er geen houden meer aan.........heb ik trouwens ook met het album Closer van Tom Neven....qua instrumentatie misschien net een tikkeltje minder, qua stem, teksten en sfeer een openbaring.... Brabants glorie in optima forma.

avatar van Lura
artonna campaign schreef:

Beiden prachtige albums, Tom weet mij echter veel dieper te raken, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Jammer genoeg kan het album nog steeds niet toegevoegd worden hier, omdat de gegevens niet online te verifiëren zijn. En dat is jammer, want het behoort zonder enige twijfel tot de mooiste albums van dit jaar.

Dat is toch vooral balen voor Tom..........kan hij daar niet op attent worden gemaakt ( of zijn directe omgeving) want dit album weet ook mij steeds dieper te raken. Zou doodzonde zijn om dit podium niet te bereiken.

avatar van erwinz
Het staat deze week op Spotify, dan moet het toe te voegen zijn toch?

Heb het album Closer van Tom Neven nu een keer of 7 in zijn geheel gehoord op SOUNDCLOUD ( kan hem op Spotify nog niet te pakken krijgen) en ja deze plaat is zo puur...zo hartstochtelijk en zo de moeite waard. Het nummer Little sister beschouw ik zelfs als bijna buitenaards mooi.......wat een ongelooflijk indrukwekkend liedje!!!

avatar van WoNa
In eerste instantie viel Undercurrent mij nogal tegen, na het brede, soort van feestelijke 'Build Me Up From Bones'. (Met dan aan erwinz.) Undercurrent klonk vlak, was eigenlijk voorbij voor ik het in de gaten had. Alsof ik maar een half album in huis had.

Omdat Sarah Jarosz mij in 2014 zo goed beviel, heb ik niet opgegeven na de eerste paar draaibeurten en het album echte aandacht gegeven: oortjes in en luisteren. Al heel snel ging er een wereld voor me open. Ze zingt zo prachtig, spannend, maar o zo subtiel instrumentaal spel op stukken hout met snaren er op presenteerden zich aan me; ik was verkocht.

Op dit moment vind ik Undercurrent zelfs een beter album dan zijn voorganger. Het is zoveel gelaagder, gewaagder en dieper. Jarosz heeft zichzelf niet zo zeer opnieuw uitgevonden, daarvoor ligt het muzikaal voldoende in elkaars verlengde, maar zeker zo zeer uitgedaagd dat er een veel volwassener en interessantere artieste zich presenteert. Wat dan opvalt is dat dit album met dezelfde co-producer is gemaakt. Dus beiden hebben deze stap gezet.

Voeg daarbij de prachtige harmony vocalen, afgewisseld man en vrouw en het wordt niet veel beter in dit segment van singer-songwriter, country en pop. Even roeren en je hebt Sarah Jarosz.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van harm1985
Sarah's zang doet me af en toe denken aan Gillian Welch.