Ghinzu - Blow (2004)

Belgiƫ
Label: Dragon

1. Blow (8:54)
  2. Jet Sex (3:05)
  3. Cockpit Inferno (3:48)
  4. Do You Read Me (4:17)
  5. 'Til You Faint (3:27)
  6. The Dragster-Wave (6:10)
  7. Sweet Love (3:57)
  8. High Voltage Queen (The Reign Of) (5:15)
  9. 21st Century Crooners (3:29)
  10. Mine (5:14)
  11. Horse (2:52)
  12. Sea-side Friends (4:30)
avatar van Boris1
Zit ik mij daar een beetje rustig tv te kijken, hoor ik ineens The Dragster-Wave voorbijkomen onder een reclame-spot van de nieuwe Peugeot 208. Een wat verlate, maar volledig verdiende doorbraak van deze meest onderschatte Belgische band?

Boris1 schreef:

Ze zijn in Vlaanderen dan misschien onderschat, maar zeker niet in Wallonië of Frankrijk.
Vandaar misschien dat Peugeot hen gebruikt.

Hoedijk
Dus de Belgen hebben Deus, Triggerfinger, Balthazar, Ghinzu etc. etc. Tja, da's wel een luxe in vergelijking met "onze" rammelende Nederlandse DWDD bandjes. Ik moet Johanfcu wat dat betreft gewoon gelijk geven. Prima album!

avatar van Aproxis
Leif Erikson schreef:
Blow is echt een fantastische cd.
Vooral de titeltrack, 'Do you read me' en 'the dragster wave' zijn femomenaal. Ook 'Jet sex / cockpit inferno', 'High voltage queen' en de instrumental '21st century crooners'zijn niet te onderschatten. Kortom het hele album rockt van begin tot einde. Enkel 'My sweet love' is een minder (traag) nummer. (Waarom moeten er altijd van die rustpunten worden ingebouwd?) Van mij: 4 sterren.

Het is aleen heel spijtig dat ze zo (relatief) onbekend zijn in Vlaanderen en Nederland. In wallonië en Frankrijk is dat wel anders. Daar verkopen ze de grootste zalen in mum van tijd uit (AB en Olympia). Het is nogtans de moeite, zo'n concert. Ik heb ze één keer gezien (Petrol - Antwerpen) en die was niet te vergeten. Een aanrader...

Ik vind Sweet Love wel fijn ertussen eerlijk gezegd. Juist door zo’n rustpuntje krijgen de rest van de nummers nog meer body.

avatar van Manfield
Dit album zou voor mij een ruime 4 sterren krijgen. Ware het niet dat de titeltrack en debuutsong van dit album echt een epos van jewelste is. Dat is wel dé reden om hier een 4,5* aan te geven. Ondanks dat ik eigenlijk vind dat het album net iets te wisselvallig is om dat te rechtvaardigen. Afgezien van "'Til You Faint" geen zwakke(re) broeders. Geen slechte tracks dus, maar gewoon net iets te wisselvallig. Net geen geheel? Ach, zo komt het bij mij over. Wel een album vol met spannende muziek. Alternatieve rock met uitstapjes richting noise, art-rock, wat shoegaze en post-punk achtige invloeden. Zang is bij tijd en wijlen best wat onderkoeld. Gaaf! In "Sweet Love" daarentegen weer helemaal niet. Sowieso is dat een fijn rustpunt met een mooie voordracht. Naast "Blow" zijn mijn favorieten "Do You Read Me" en "The Dragster-Wave".