The Pineapple Thief - Your Wilderness (2016)

3,87

Label: KScope

1. In Exile (5:40)
  2. No Man's Land (4:20)
  3. Tear You Up (4:53)
  4. That Shore (4:36)
  5. Take Your Shot (4:34)
  6. Fend for Yourself (3:49)
  7. The Final Thing on My Mind (9:52)
  8. Where We Stood (3:46)
  15. 8 Years Later: Our Shelter *
38 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van malariamug
geplaatst: 20 september 2016, 20:52 uur [permalink]
na eerst enthousiast te zijn over deze plaat en het mogelijk ontdekken van een goede nieuwe progrockband. moest ik uiteindelijk toch mijn mening bijstellen naar 3,5 ster. zeker geen slechte muziek. maar er mist voor mij uiteindelijk toch nog wat pit op dit album.

avatar van Hoedijk
geplaatst: 22 oktober 2016, 13:47 uur [permalink]
malariamug schreef:
Ik had precies het tegenovergestelde. Van 3,5 naar 4,0. Mooie "soundscapes". Al vind ik Bruce Soord beter voor de dag komen als componist en mixer dan als zanger. Hierin vind ik hem persoonlijk wel beperkt.

avatar van legian
geplaatst: 28 oktober 2016, 12:06 uur [permalink]
Het is een heerlijk rustig album geworden waarbij elk nummer van hoge kwaliteit is. De solo cd van Bruce bleek een voorbode te zijn qua stijl. Ook hier is het 'less is more' principe aanwezig. En dat werkt erg goed. Het resulteert namelijk in een album wat niet vol staat van onnodige momenten en opvulsels. Wat dan ook weer resulteert in een album van zo'n 40 minuten. Met The Final Thing on My Mind wordt er even gerefereerd aan de oude epics, maar een What Have We Sown of Too Much to Lose zullen we niet meer horen.

Het album is voornamelijk een beleving in de zin dat je er makkelijk bij kan wegdromen. Knallend wordt het nergens en ook spannend is het allemaal niet. Het is ook niet vernieuwend, maar het is wel weer even anders dan Magnolia. Een stuk dromeriger en ergens ook veel intenser.

Ook de bonus cd 8 Years Later (wat als 1 nummer gezien kan worden) is van uitstekende kwaliteit. Misschien nog wel meer 'prog' dan de feitelijke cd. Het is de bonus cd die dit album toch echt naar een hoger level tilt. Een moderne klassieker wil ik het niet noemen, maar een parel is het zeker.

Ik heb ongelofelijk veel zin om dit live te zien volgend jaar. En dat Gavin Harrison de drums verzocht maakt het natuurlijk nog mooier.

4.5*

Kor
geplaatst: 15 december 2016, 19:49 uur [permalink]
Sommige mensen zetten een merkje bij de nummers die ze mooi vinden. In het geval van Pineapple Thief zou ik het andersom doen. De meeste nummers vind ik mooi, maar er zitten een paar tussen waar ik de wat lijzige zang en de dreinende muziek niet zo'n goede combinatie vindt en dat is met name zo in het nummer Tear you up. Het nummer ervoor, No man's land vind ik juist weer erg mooi. Goed opgebouwd en dan aan het einde even wat massiever.
En dat heb ik vaker met PT cd's. Het enige album van hun waarbij merkjes niet nodig zijn is Variations on a dream, want daarop zijn alle nummers mooi. Inderdaad, ik ben toch meer liefhebber van de wat dromerige PT nummers. Dus al met al toch 4 punten voor deze CD.

geplaatst: 16 januari, 22:34 uur [permalink]
Goeie plaat, veel mooie nummers. Geen slechte nummers staan erop, hooguit een paar wat minder imponerende nummers.

Heb heel veel zin in dit concert komende zaterdag in de Pul in Uden. Behoorlijk onderschatte band.

avatar van oceanvolta
geplaatst: 20 januari, 21:01 uur [permalink]
Sta nu te wachten op de band in de Patronaat in Haarlem. Het eerste concert voor de Your Wilderness tour. Laatste dagen vde laatste vier albums veel gedraaid en het is toch een alleraardigst album. Voor mij wel een stuk minder dan Magnolia wat mijn favoriete PT album is. Na her concert ook maar een stem uitbrengen.

Overigens heb ik begrepen dat ene Gavin H. drumt vanavond.

avatar van notsub
geplaatst: 23 februari, 10:10 uur [permalink]
Your Wilderness klinkt weer overtuigend. Het lijkt een beetje veel voort te kabbelen, maar regelmatig wordt er alsnog even gas gegeven en ronken de gitaar stevig, al is het maar om een nummer op volle kracht af te ronden. De CD klinkt erg aangenaam en voelt oprecht aan. Het materiaal lijkt wellicht net te rechtlijnig te zijn; de fijne transparante uitvoeringen trekken dat weer recht en zo is dit een goede CD geworden.

avatar van Sake
geplaatst: 30 maart, 23:36 uur [permalink]
Bij de eerste paar luisterbeurten vond ik het allemaal toch wat te rustig, vooral omdat ik iets in het verlengde van de toch stevigere en behapbare voorganger verwachte. Enkele nachtelijke luistersessies hebben we nu toch wel overtuigd van de kracht van dit album. Ben bijna geneigd er 4,5* van te maken, puur door de toevoeging van de clarinet in Fend For Yourself; die verrast me toch elke keer weer.