The Pineapple Thief - Your Wilderness (2016)

3,88

Label: KScope

1. In Exile (5:40)
  2. No Man's Land (4:20)
  3. Tear You Up (4:53)
  4. That Shore (4:36)
  5. Take Your Shot (4:34)
  6. Fend for Yourself (3:49)
  7. The Final Thing on My Mind (9:52)
  8. Where We Stood (3:46)
  14. 8 Years Later: The Confined Escape *
  15. 8 Years Later: Our Shelter *
47 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van malariamug
na eerst enthousiast te zijn over deze plaat en het mogelijk ontdekken van een goede nieuwe progrockband. moest ik uiteindelijk toch mijn mening bijstellen naar 3,5 ster. zeker geen slechte muziek. maar er mist voor mij uiteindelijk toch nog wat pit op dit album.

avatar van Hoedijk
malariamug schreef:
Ik had precies het tegenovergestelde. Van 3,5 naar 4,0. Mooie "soundscapes". Al vind ik Bruce Soord beter voor de dag komen als componist en mixer dan als zanger. Hierin vind ik hem persoonlijk wel beperkt.

avatar van legian
Het is een heerlijk rustig album geworden waarbij elk nummer van hoge kwaliteit is. De solo cd van Bruce bleek een voorbode te zijn qua stijl. Ook hier is het 'less is more' principe aanwezig. En dat werkt erg goed. Het resulteert namelijk in een album wat niet vol staat van onnodige momenten en opvulsels. Wat dan ook weer resulteert in een album van zo'n 40 minuten. Met The Final Thing on My Mind wordt er even gerefereerd aan de oude epics, maar een What Have We Sown of Too Much to Lose zullen we niet meer horen.

Het album is voornamelijk een beleving in de zin dat je er makkelijk bij kan wegdromen. Knallend wordt het nergens en ook spannend is het allemaal niet. Het is ook niet vernieuwend, maar het is wel weer even anders dan Magnolia. Een stuk dromeriger en ergens ook veel intenser.

Ook de bonus cd 8 Years Later (wat als 1 nummer gezien kan worden) is van uitstekende kwaliteit. Misschien nog wel meer 'prog' dan de feitelijke cd. Het is de bonus cd die dit album toch echt naar een hoger level tilt. Een moderne klassieker wil ik het niet noemen, maar een parel is het zeker.

Ik heb ongelofelijk veel zin om dit live te zien volgend jaar. En dat Gavin Harrison de drums verzocht maakt het natuurlijk nog mooier.

4.5*

Sommige mensen zetten een merkje bij de nummers die ze mooi vinden. In het geval van Pineapple Thief zou ik het andersom doen. De meeste nummers vind ik mooi, maar er zitten een paar tussen waar ik de wat lijzige zang en de dreinende muziek niet zo'n goede combinatie vindt en dat is met name zo in het nummer Tear you up. Het nummer ervoor, No man's land vind ik juist weer erg mooi. Goed opgebouwd en dan aan het einde even wat massiever.
En dat heb ik vaker met PT cd's. Het enige album van hun waarbij merkjes niet nodig zijn is Variations on a dream, want daarop zijn alle nummers mooi. Inderdaad, ik ben toch meer liefhebber van de wat dromerige PT nummers. Dus al met al toch 4 punten voor deze CD.

Goeie plaat, veel mooie nummers. Geen slechte nummers staan erop, hooguit een paar wat minder imponerende nummers.

Heb heel veel zin in dit concert komende zaterdag in de Pul in Uden. Behoorlijk onderschatte band.

avatar van oceanvolta
Sta nu te wachten op de band in de Patronaat in Haarlem. Het eerste concert voor de Your Wilderness tour. Laatste dagen vde laatste vier albums veel gedraaid en het is toch een alleraardigst album. Voor mij wel een stuk minder dan Magnolia wat mijn favoriete PT album is. Na her concert ook maar een stem uitbrengen.

Overigens heb ik begrepen dat ene Gavin H. drumt vanavond.

avatar van notsub
Your Wilderness klinkt weer overtuigend. Het lijkt een beetje veel voort te kabbelen, maar regelmatig wordt er alsnog even gas gegeven en ronken de gitaar stevig, al is het maar om een nummer op volle kracht af te ronden. De CD klinkt erg aangenaam en voelt oprecht aan. Het materiaal lijkt wellicht net te rechtlijnig te zijn; de fijne transparante uitvoeringen trekken dat weer recht en zo is dit een goede CD geworden.

avatar van Sake
Bij de eerste paar luisterbeurten vond ik het allemaal toch wat te rustig, vooral omdat ik iets in het verlengde van de toch stevigere en behapbare voorganger verwachte. Enkele nachtelijke luistersessies hebben we nu toch wel overtuigd van de kracht van dit album. Ben bijna geneigd er 4,5* van te maken, puur door de toevoeging van de clarinet in Fend For Yourself; die verrast me toch elke keer weer.

avatar van Leptop
Ik heb deze eerder 3,5* gegeven en heb nu de cd binnen en deze speelt voor de 3e keer voluit de woonkamer in. Dit wordt een groeier, zeker weten.

avatar van Rogyros
Ik heb het nummer The Final Thing on My Mind leren kennen via Muziek >> Muziekgames >> Prog Ladder 2017. Dat beviel behoorlijk. Prachtige song.

De afgelopen dagen heb ik daarom het hele album maar eens geluisterd. En wat meerderen hier zeggen kan ik goed volgen. Het lijkt een beetje voort te kabbelen, maar er gebeurt wel voldoende om het geheel te laten boeien. Ik vind het een geslaagd album. Na wat meerdere luisterbeurten begin ik hem steeds meer te waarderen.

Ik neig naar vier sterren voor nu.

Album wordt wekelijks door mij gedraaid. Ik verhoog naar 4,5.
Ook gisteravond weer genoten van het optreden in Zoetermeer.

avatar van Rogyros
Ik merk dat ik dit album ook maar blijf draaien. Erg prettig album. Heel erg prettig. Fijne zang, mooi gebruik van de instrumentatie. Het rustige, afgewisseld met de stukken waar wat meer pit in zit, de melodielijnen en de sfeer die het album ademt, maken dit voor mij een veel gedraaide cd. Ik neig inmiddels naar 4,5 ster.

Een mooie ontdekking! De komende periode moet ik toch maar eens wat meer van deze ananasdief beluisteren (wat een absurde naam eigenlijk... )

avatar van Alicia
Zou ik zeker doen, Rogyros. Ook ik heb The Pineapple Thief nog maar pas - sinds vorig jaar - in de gaten, maar ik heb de diefjes inmiddels bijna allemaal te pakken. Ik ben alleen nog op zoek naar het eerste album.

avatar van legian
Alicia De re-issue van Abducting the Unicorn moet binnen niet al te lange tijd uitkomen. Tenminste als ik Bruce mag geloven (Twitter), hij is er namelijk al een paar jaar mee bezig .

avatar van Alicia
Dat zou helemaal mooi zijn, legian. Mocht ik het eerste album voor een zacht prijsje alsnog tegenkomen, voordat Bruce wakker wordt... ja...dan.... . Waarom zou zoiets nu zo lang moeten duren? Waarschijnlijk liggen de rechten dan niet bij de artiest of de huidige platenmaatschappij. In zo'n geval kan het inderdaad soms járen duren!

Edit: Nee, misschien toch niet... alle andere albums zijn verkrijgbaar, ook de albums van de vorige uitgever... enfin. We zien het wel!

legian schreef:

AtU blijft een mooi album, ik heb het album al jaren in bezit en koester het evenals Persona non grata, ook al zo'n prachtalbum

avatar van legian
Ik wachtte voornamelijk op de Re-issue, maar door het lange wachten ben ik hem eigenlijk alweer vergeten . Het is dat jullie er hier weer over beginnen. Heb hem in al die jaren echter nooit kunnen vinden trouwens. Maar goed we gaan zo wel weer off-topic.

Alicia schreef:

ik dacht eigenlijk dat hij zelf de rechten bezat of dat ze bij Kscope liggen. Heb me daar verder echter nooit in verdiept, zolang de albums maar beschikbaar waren