Ayreon - The Theater Equation (2016)

Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Day One: Vigil (1:43)
  2. Day Two: Isolation (8:12)
  3. Day Three: Pain (4:50)
  4. Day Four: Mystery (6:05)
  5. Day Five: Voices (6:52)
  6. Reprise Pain 1 (0:34)
  7. Day Six: Childhood (5:10)
  8. Day Seven: Hope (2:22)
  9. Day Eight: School (4:27)
  10. Reprise Childhood (1:08)
  11. Day Nine: Playground (2:06)
  12. Day Ten: Memories (3:52)
  13. Reprise Pain 2 (1:39)
  14. Day Eleven: Love (4:07)
  15. Day Twelve: Trauma (9:39)
  16. Day Thirteen: Sign (5:06)
  17. Day Fourteen: Pride (4:46)
  18. Reprise Vigil (1:09)
  19. Day Fifteen: Betrayal (5:09)
  20. Reprise School (1:24)
  21. Day Sixteen: Loser (4:15)
  22. Day Seventeen: Accident? (5:16)
  23. Reprise Pain 3 (0:53)
  24. Day Eighteen: Realization (3:05)
  25. Reprise Trauma (2:14)
  26. Day Nineteen: Disclosure (3:49)
  27. Day Twenty: Confrontation (7:27)
  28. Dream Sequencer System Offline (1:15)
Hoedijk
Het artbook is onderweg. Ben benieuwd, de uitvoering in Rotterdam was in ieder geval fantastisch.

avatar van BlauweVla
Ayreon: theatrale muziek, grote groepen zangers en zangeressen, dramatische grootse verhalen. Maar op het podium als theaterstuk? Mwah het kan mij niet boeien.

avatar van jasper1991
Ik denk dat zoiets misschien alleen voor de ware fans is voorbehouden. Ik vond het een schitterende uitvoering en wil er nog veel van genieten. Binnenkort ontvang ik de dvd ook.

avatar van The_CrY
Ik was er niet bij toen het uitgevoerd werd met de all-star cast, maar de teasers op youtube beloven heel wat. Misschien dat ik deze toch ga aanschaffen als de portemonnee het toestaat.

Hoedijk
Binnen. Vanavond eens voor gaan zitten ...

avatar van cageman
De audio aan het luisteren via spotify blu ray met cd's komt vandaag binnen, audio klinkt goed, netjes geproduceerd was erbij op de zondag ben benieuwd naar de beelden

Hoedijk
Gisterenavond de bluray bekeken in Dolby 5.1. En de bevestiging gekregen dat ik inderdaad een prima concert heb gezien. Het valt niet mee om van zo'n concept album een theatervoorstelling te maken, maar het is zeker gelukt. Het opnamegeluid is prima, al is het camerawerk nog voor (verdere) verbetering vatbaar.

avatar van Wous
Zojuist even lekker rustig in m'n eentje bekeken. Een verdomd goede uitvoering moet ik zeggen. Het lijkt me best lastig om zoiets live neer te zetten. Met de extra reprises tussendoor is het verhaal ook goed te volgen voor mensen die het orgineel niet kennen of helemaal bevatten.

De "Ohoed" en "Devy" fan in mij vinden het toch jammer dat ze Akerfeldt en Townsend niet hebben kunnen strikken, maar het is ook bijna onmogelijk om zoveel artiesten bij elkaar te verzamelen aangezien ieder hun eigen tourschema's heeft. Toch doen Anneke van Giersbergen en Mike Mills het best goed als vervanger. Vooral laatste had nogal wat commentaar op zich gekregen, wat ik niet helemaal snap. Het is natuurlijk een ander geluid dan Townsend (die op de orginele studio opname schuilt achter zijn gebruikelijke wall of sound met zoveel lagen), maar dat hij een goede sound kan neerzetten heeft hij al bewezen in "The Theory of Everything" als "Father".

Ook Wudstik heeft toch best een lekker stemgeluid live, viel me zeker niet tegen. Daarnaast is de muzikaliteit van de gehele instrumentale sectie groots aanwezig. Vooral Jeroen Goossens beheerst zijn instrumenten erg goed.

Labrie valt me ook niet tegen in deze productie. Ik was afgelopen februari in Carre tijdens "The Astonishing Live" (wat qua album eigenlijk naar mijn inzien ook een paar gastzangers nodig had, wat een onvolgbare brei is dat live zeg), en daar had hij toch echt moeite met de hoogte wat afdoet aan de kwaliteit. Heb het altijd een goed inzicht gevonden van Arjen dat hij Labrie meer lagere warme partijen heeft gegeven in The Human Equation, ik heb het idee dat Labrie in de range veel meer tot zijn recht komt als op de paar laatste DT platen.

Al met al een erg sterke performance van alle partijen, en het laat zijn dat wellicht met veel moeite dit soort ambitieuze studioplaten toch mogelijk zijn om - weliswaar een aantal keer exclusief - live uit te voeren.

avatar van Nicole_1989
Nooit gedacht dat ik eeen Ayreon rockopera ooit nog live zou mogen aanschouwen, maar jawel hoor, op 19 september 2015 was ik aanwezig tijdens de performance van deze rockoperashow. Altijd al mijn favoriete Ayreon-album, vanwege de emotionele rollercoaster die op het album te beluisteren is. Met kippenvel en bij tijd en wijlen tranen in mijn ogen (een nummer als 'Day Thirteen: Sign' doet het hem toch altijd weer!) heb ik het album grijs gedraaid.
Ik ging dan ook best met hoge verwachtingen erheen en was eerlijk gezegd best wat gespannen; zou het aan mijn verwachtingen voldoen?
Nou en dat deed het, zeg! Wat een fenomenaal optreden was het! Ook tijdens het optreden bijna continu kippenvel en wederom bij bepaalde nummers tranen in mijn ogen.

De gehele cast was ontzettend goed bij stem en het was geweldig om te horen dat 12 jaar later de stemmen nog steeds zo klinken als op het album. Anneke Giersbergen als Fear was een erg goede zet, aangezien zij erg breekbaar en fragiel kan zingen. Mike Mills als Rage en Father was een erg goede dubbelrol en voelde erg natuurlijk aan.
Leuk om ook een Doctor en Nurse te hebben, dit maakte het verhaal compleet en realistisch.

En dan de band; die was ook geweldig. Briljant hoe Jeroen Goossens vliegensvlug tussen al zijn blaasinstrumenten wisselt op een nummer als Day 18: Realization.
Het Epic Rock Choir was ook erg goed en een erg mooi achtergrondkoor en goede opvulling van de reprises. Sowieso vond ik de reprises een mooie uitvinding; prachtig om bepaalde thema's nogmaals terug te horen op gepaste momenten in het verhaal!
En natuurlijk geweldig om the master himself Arjen aan het einde nog tevoorschijn zien komen uit the Dream Sequencer. Mooi einde!

Vandaag heb ik mijn Deluxe Artbook binnen gekregen en meteen vanavond de show nogmaals bekeken. Wederom kippenvel en tranen in de ogen. Een prachtige herbeleving, ik kreeg weer het gevoel dat ik ervoer toen ik in de zaal zat!
De soundproductie is erg goed gedaan, teksten die tijdens het live optreden niet even goed verstaanbaar waren, kon ik nu prima verstaan. Overigens wil ik hem graag nog eens kijken met de Nederlandse ondertiteling, ik ben ontzettend benieuwd hoe zo'n prachtige songtekst wordt vertaald in het Nederlands (dat wordt misschien nog wel lachen ).

Toch heb ik wel wat op te merken over de dvd-opname. Ten eerste is het camerawerk niet altijd even scherp en wordt er soms behoorlijk snel tussen camera-hoeken geflitst (om de niet-scherpe beelden te omzeilen?). En ik vind het best jammer dat tijdens de instrumentale stukken er veel shots van de band zijn, terwijl op het podium dan van alles gebeurt qua toneelspel, om het verhaal vorm te geven. Begrijp me niet verkeerd; ik kijk ook graag naar het werk van de muzikanten en ik vond dat ze het fantastisch deden! Maar ik had wel het idee dat ik bepaalde scènes heb gemist die ik live wel heb gezien, die een goede aanvulling waren op het verhaal. Ik bedoel; nu is de kans om het verhaal echt in beeld weer te geven, dan moet de kans toch worden aangegrepen om al die scènes in beeld te brengen? Een scène zoals tijdens nummer Day Fourteen: Pride, waarin Wife langskomt bij Me op zijn werk, maar hij haar afwimpelt en zij vervolgens met Best Friend gaat lunchen. Dit komt amper in beeld. Jammer!
Verder was tijdens Act II de rookmachine wat te hoog ingesteld, want sommige beelden waren te rokerig met bepaalde lichtinvallen, wat ten koste ging aan het kunnen zien van de gezichtsuitdrukkingen.

Maar hé, ik wil absoluut niet overkomen alsof ik iets te zaniken heb. Want mijn hemel, wat ben ik blij met deze theatershow! Hij krijgt dan ook de volle mep van me, met het live aanschouwen van de show nog steeds vers in mijn achterhoofd! Dit ga ik nog vaak bekijken, denk ik

avatar van BoyOnHeavenHill
Ik heb hier alleen de Blu-ray van gezien, en kan dus niet beoordelen hoe de CD's klinken, dus ga ik ook geen waardering in sterren geven, maar op het eerste gehoor was de kwaliteit van de uitvoering in ieder geval zeer hoog. Klasse, ik wou dat ik erbij was geweest. Geweldige extraatjes op de Blu-ray ook, erg leuk dat de meeste zangers en muzikanten even aan het woord kwamen tijdens de behind-the-scenes-docu, dat geeft ook nog eens een mooi idee van wat er allemaal bij komt kijken als je zoiets groots op wilt zetten, hulde voor Lucassen en zijn entourage dat ze dit allemaal voor elkaar hebben gekregen. En het blijft natuurlijk toch een geweldig stuk muziek.

avatar van Nicole_1989
Leuk om te delen: ik heb Arjen Lucassen geïnterviewd naar aanleiding van de Ayreon Universe release. Hierbij spreekt hij ook over The Theater Equation. Het interview is hier te lezen: Ayreon interview .

avatar van BoyOnHeavenHill
Nicole_1989, interessante info, leuke man, geweldig interview, dankbare ondergetekende! (*****)

BoyOnHeavenHill schreef:

Leuk om te horen! Graag gedaan

avatar van Clownvis
Inmiddels ook eindelijk aangeschaft. Vind THE en TEC de beste studio CD van Ayreon (ben niet de enige die dat vind overigens) en deze uitvoering valt hier ook onder. De uitvoering wijkt genoeg af van de studio versie om interessant te zijn. De bijgevoegde DVD maakt het plaatje compleet. Ook 5 sterren.