Osibisa - Osibisa (1971)

Ghana
Pop / Wereld
Label: Decca

1. The Dawn (7:03)
  2. Music for Gong Gong (5:29)
  3. Ayiko Bia (7:54)
  4. Akwaaba (4:19)
  5. Oranges (4:40)
  6. Phallus C (7:14)
  7. Think About the People (4:20)
Wat de vroege Santana voor Latin is, is Osibisa voor Afrika

avatar van Osiris Apis
Erg mooie hoezen heeft Osibisa. Mijn vader heeft de eerste 3 albums op LP.
Ik heb net deze geluisterd en ik vind het goed album. Soort mix van funk en afrikaanse muziek. Vergelijkbaar met Cymande.
Ik snap de vergelijking met Santana niet. In de muziek van Osibisa hoor je niet duidelijk een gitarist op de voorgrond.

avatar van matthijs
Zonder gitarist klinkt t hier en daar zeker als Santana: veel percussie, blazers, uptempo, funky. latin achtig. Iets vrolijker en lichtvoetiger wel (Santana heeft meer wat zware nummers).

avatar van reptile71
Geproduceerd door Tony Visconti. Toch wel een interessant gegeven.

avatar van Cellulord
Leuk & lekker swingend, maar o.h.a. misschien iets te poppy.

avatar van matthijs
Cellulord schreef:
Leuk & lekker swingend, maar o.h.a. misschien iets te poppy.

Ik ken meerdere albums en op allemaal zie je zowel poppy als niet-poppy nummers. Meestal niet zoveel ertussen. Alsof ze van de platenbaas wat radiovriendelijke songs moesten opnemen. De minder poppy nummers zijn spannender, vaak met weinig of geen tekst, nadruk op percussie, vaak ook langer, dat zijn toch de nummers die ik het liefste hoor. Van al hun albums kan ik zo een flinke compilatie/ playlist maken met alleen sterke nummers. Ga ik nog eens doen!

avatar van B.Robertson
Een leek als mij denkt er ook wel enig vergelijk met Santana-jams in te horen, en hoopt daar ook op. Deze plaat trok door de Roger Dean-hoes de aandacht en binnenin de gatefold sleeve staat tekst en uitleg over de band. Jazz Rock/Fusion/Progressive Rock volgens Progarchives; ik vind het poppy wel wat meevallen. Mooie aanwinst.

Stijn_Slayer
Vanwege de hoes gekocht, dacht dat dit wel in mijn straatje zou liggen. Alsof Feli Kuti met Santana meespeelt. Als ik zeg niet aan vliegende olifanten denken, waar denk je dan aan?

avatar van ZAP!
Stijn_Slayer schreef:
...Als ik zeg niet aan vliegende olifanten denken, waar denk je dan aan?
ZAP!