Longwave - The Strangest Things (2003)

Label: RCA

1. Wake Me When It's Over (4:05)
  2. Everywhere You Turn (3:39)
  3. Pool Song (2:59)
  4. I Know It's Coming Someday (4:15)
  5. Meet Me at the Bottom (4:25)
  6. Can't Feel a Thing (1:29)
  7. Tidal Wave (3:27)
  8. Ghosts Around You (4:13)
  9. All Sewn Up (3:42)
  10. Exit (3:51)
  11. Strangest Things (3:13)
  12. Day Sleeper (3:25)
avatar van Blue88
Verwonderlijk dat hier geen reacties staan nog. Een heerlijk melodieus album, met een lekkere baslijn... Vooral het beginnummer is erg fraai. *4

avatar van reptile71
Starsailor maakte me attent op het laatste album, 'Secrets Are Sinister', van deze band. Ik ben naar hun vorige werk gaan zoeken en bleef op een of andere manier even hangen in dit album vandaag.

Met 'Wake Me When It’s Over' heeft dit album een mooie opener met een zalig shoegazer soundje. Een zoveelste indie/shoegazer bandje?
Volgende nummer opnieuw pakkend, invloeden gaan verder, horen we daar wat sporen van de oude U2?
'Poolsong' vind ik een wat minder nummer, wat gewoontjes en behoorlijk poppy.
Maar dan... nu wordt het smullen, want 'I Know It's Coming Someday' vind ik echt klasse. Melodieus erg mooi en vooral prachtig gitaarspel om heerlijk bij weg te dromen.
'In Meet Me at the Bottom' wordt de stem wat vervormd, er zit een bepaalde spanning in het nummer omdat het niet helemaal duidelijk is waar het heen gaat om uiteindelijk tot de ontdekking te komen dat de gitarist behoorlijk goed uit de voeten kan met allerlei effecten. Gewoon een relaxt nummer.
'Can't Feel a Thing' is een soort kort tussennummertje, waarin ook wat wordt geëxperimenteerd met effecten.
'Tidal Wave' doet me werkelijk af vragen waarom dit niet bekend is bij een groter publiek want dit ligt toch vrij gemakkelijk in het gehoor als mijn oren zich niet vergissen. Dit bandje is niet vies van een wat meer poppy sound af en toe.
'Ghosts Around You', zalig vet basgeluid en lekker gitaarspel, 2 gitaren zijn ook mooi links en rechts gescheiden gemixt. Zanger heeft geen bijzondere stem, maar luistert wel erg fijn weg.
'All Sewn Up' laat zien dat er ook Radiohead invloeden aanwezig zijn en dan vooral qua gitaarspel, dat me wat doet denken aan 'Just' van 'The Bends'.
Ook op 'Exit' wordt het duidelijk dat Longwave best een groter publiek zou kunnen bereiken, qua melodielijn moet ik wat denken aan Coldplay. Nummer is vet dichtgesmeerd met gitaren, maar klinkt best lekker.
'Strangest Things' mag dan de titelsong zijn maar kan me niet zo pakken.
Met de instrumental 'Day Sleeper' wordt het album half shoegazer half spacerock afgesloten.

Al met al vind ik dit een heel behoorlijk album en ik vind het zeker geen zoveelste indie/shoegazer bandje. Wat Blue88 zegt, inderdaad wel vreemd dat hier verder geen reacties staan. Dit zou volgens mij toch zeker bij een wat groter publiek in de smaak kunnen vallen. Beetje Radiohead, beetje Coldplay, beetje shoegazer, indie rock, behoorlijk sterk gitaarspel en een aantal vrij makkelijk in het gehoor liggende nummers.
Ik ga hier in elk geval nog vaker naar luisteren en ook hun album 'Secrets Are Sinister' nog eens goed beluisteren.