Grizzly Bear - Yellow House (2006)

Folk / Electronic
Label: Warp

1. Easier (3:43)
  2. Lullabye (5:14)
  3. Knife (5:14)
  4. Central and Remote (4:54)
  5. Little Brother (6:24)
  6. Plans (4:16)
  7. Marla (4:56)
  8. On a Neck, on a Spit (5:46)
  9. Reprise (3:19)
  10. Colorado (6:14)
avatar van IMPULS
Jaaaa...Yellow House. Zo'n album die je ondergaat. En dan als totaal, want de atmosfeer waarbinnen de composities zich afspelen is één geheel.
Geen enkel zwak moment, weergaloze melodieën, verstild en dan weer erupties, en alles ertussen.
Koptelefoon op en laat je meegaan. 4 jaar na dato nog altijd een genot naar te luisteren. Verveelt nooit. Het beste wat de 21e eeuw totnogtoe te bieden heeft.

avatar van The Scientist
Hmm... ik vind het lastig hier veel over neer te pennen... Op zich wel een leuk album, maar vind het nergens echt aansprekend... het mist net het magische tintje dat bands als Animal Collective in mijn ogen wel heeft...

Het zijn leuke nummers, redelijk poppy, maar waaraan wel wat aandacht is besteed, en ik heb een beetje het gevoel dat die aandacht af en toe beetje teveel werd, alsof het album daardoor van zijn speelse karakter werd ontdaan.. en het veel te serieus blijft klinken.. Het doet het bij mij goed als achtergrondmuziek, waarbij ik achteraf het gevoel heb dat ik me prima vermaakt heb, maar tijdens het luisteren grijpt het me nooit echt..

Ik ben vaak een beetje huiverig om aan dit soort platen te beginnen, ineens zie je ze overal, het type complexere indiepop-album... en waar het me soms wel volledig weet te treffen (zoals de nieuwe van The National, die ik geweldig vind), laat het me vaker een beetje koud, zoals deze dus, of dingen van Spoon of Yeasayer...

Fans van deze plaat kan ik zeker Dark was the Night aanraden... meer van dit soort muziek, van vaak in mijn ogen iets hogere kwaliteit, en daarnaast ook nog een aantal nummers die meer uit vaatjes van andere genres tappen, maar er zitten een paar geweldige nummers tussen..

WiTRuS
Veckatimest heeft een paar nrs, Two weeks, Ready Able, While you wait for the others, die met kop een schouders uitsteken boven de rest van het album. Maar ik vind dat de rest van van de nrs op Veckatimest niet onder doen voor de nrs op Yellow House.

Ook ik merk dat ik vaker naar Yellow House grijp. Yellow House is ook idd meer 1 geheel, en dat merk je oa ook als je hem op vinyl koopt. Op de inlay staan alle lyrics als 1 geheel afgedrukt, het vormt zeg maar een soort verhaaltje...

De sfeer op dit album is gewoon fantastisch...

Ik luister heel veel muziek, ik probeer veel uit, en vind ook heel veel goed... Maar als ik dan na een tijdje Yellow House of Veckatimest opzet dan voelt dat echt als thuiskomen ofzo... en dat heb ik echt nog nooit gehad...

Banjo024
Aan het einde van Plans denk ik weer, wat kunnen de heren van Grizzly Bear toch een bijzondere geluidscollage is elkaar bouwen. Stiekem toch een van m'n favoriete bandjes. Knife is ook zo'n nummer wat zich heerlijk in je hersens nestelt. Fijn om te lezen dat ze in 2012 met iets nieuws komen...

avatar van robbizzel
wat een juweel dit, eigenlijk geen woorden voor, geweldige muzikanten.

avatar van stef212
Ja, echt wel een belachelijk goede plaat. Sferische meesterwerkjes zijn het eigenlijk stuk voor stuk.

IMPULS schreef:

Ben ik stiekem wel met je eens. Ik heb hem nog niet in mijn top 10 staan maar ik ben momenteel bezig aan een herziene uitgave van mijn toplijst. Yellow House nummers luister ik eigenlijk zelden los. Ze horen echt als een geheel beluisterd te worden.

avatar van staralfur
Ik snap niet dat ik dit album in eerste instantie op 4* had staan. Het is gewoon een meesterwerk, ik word graag meegesleurd door Yellow House!

avatar van Raspoetin
Een meesterwerk.

Dat ik deze nu pas luister... Moet hem wel nog wat meer doorgronden...na Central & Remote ben ik hem tot Colorado even kwijt. Komt nog wel.

avatar van IMPULS
Je hebt van die albums die voor jouzelf zo geweldig klaar, superbe, fenomenaal zijn.
Een album waar alles goed aan is. Geen zwakke seconde.
Een album waar het geheel sterker is dan de som der delen.

Dit album dus.
De wereld verdient dit album en masse te horen. Jaarlijks, op een vast moment, op elk muziek medium.

In mijn collectie de nr. 1.

Yellow house. De titel, de hoes, de muziek..Mystiek met een grote M.

avatar van Niek
Ja hoor; Grizzly Bear blijft het doen. Na Shields, Painted Ruins en Veckatimest (volgorde van kennismaking voor mij) blijkt ook deze Yellow House een klasbak van jewelste. Hoe bedenk je dit soort muziek? Ik kan het niet anders omschrijven dan geluidscollages waar je naar kunt blijven kijken/luisteren. Easier en Knife springen er op dit moment uit voor mij, maar ervaring leert dat dit bij Grizzly Bear een volgende luisterbeurt alweer verleden tijd kan zijn. Maakt ook niet uit; alsof je het in je hoofd zou halen om een Grizzly Bear-plaat niet altijd in zijn geheel te beluisteren..

Het is geen 3 minuten radio pop en hierbij bedoel ik dat je deze plaat een aantal maal moet luisteren( net als andere GB platen ). Geweldige band. Het woord " geluidscollage" valt hier soms en dat is echt wel een goede omschrijving ven deze plaat.
Hoop stiekem dat ze na "Painted Ruins " nog eens met nieuw materiaal komt.