Richard Thompson - Watching the Dark (1993)

Rock / Folk
Label: Hannibal

1. A Man in Need (3:33)
  2. Can't Win (9:13)
  3. Waltzing's for Dreamers (4:07)
  4. Crash the Party (5:36)
  5. I Still Dream (5:09)
  6. Bird in God's Garden - Lost and Found (5:43)
  7. Now Be Thankful (2:26)
  8. A Sailor's Life (11:26)
  9. Genesis Hall (3:39)
  10. The Knife-Edge (5:32)
  11. Walking on a Wire (5:28)
  12. Small Town Romance (3:43)
  13. Shepherd's March - Maggie Cameron (5:00)
  14. Wall of Death (3:44)
  15. For Shame of Doing Wrong (4:30)
  16. Back Street Slide (4:27)
  17. Strange Affair (3:10)
  18. The Wrong Heartbeat (3:11)
  19. Borrowed Time (5:37)
  20. From Galway to Graceland (4:47)
  21. Tear Stained Letter (6:53)
  22. Keep Your Distance (4:12)
  23. Bogie's Bonnie Belle (3:52)
  24. Poor Wee Jockey Clarke (2:31)
  25. Jet Plane in a Rocking Chair (2:49)
  26. Dimming of the Day (3:53)
  27. Old Man Inside a Young Man (4:28)
  28. Never Again (3:10)
  29. Hokey Pokey (The Ice Cream Song) (3:22)
  30. A Heart Needs a Home (4:00)
  31. Beat the Retreat (5:51)
  32. Al Bowlly's in Heaven (5:12)
  33. Walking Through a Wasted Land (4:02)
  34. When the Spell Is Broken (6:56)
  35. Devonside (3:55)
  36. Little Blue Number (2:55)
  37. I Ain't Going to Drag My Feet No More (5:12)
  38. Withered and Died (3:27)
  39. Nobody's Wedding (3:15)
  40. The Poor Ditching Boy (3:03)
  41. The Great Valerio (5:25)
  42. Twisted (2:00)
  43. Calvary Cross (7:11)
  44. Jennie (4:02)
  45. Hand of Kindness (6:04)
  46. Two Left Feet (3:54)
  47. Shoot Out the Lights (5:32)
avatar van Zachary Glass
Waarschijnlijk is dit muziek voor middelmatige mensen - er gebeurt namelijk niets echt spectaculair

Maar dit is echt mijn grote muzikale held aan 't worden (ja - ik gebruik het woord "held"). Ik ben nog steeds op zoek naar een slecht nummer van deze man - ben zo'n vier jaar geleden begonnen aan m'n Richard Thompson-odyssee met "Unhalfbricking" van z'n toenmalige groep Fairport Convention.

Ik vind z'n riffs werkelijk geniaal - nooit opdringerig, altijd ten dienste van de song. Ik vind dat een uiterst mooie attitude in de muziek - die leuke riff die je trouwens hoort in "Sister Madly" van Crowded House - da's Thompson. Zijn songs zijn tegelijk grappig én donker tegelijkertijd - faut-le-faire!

Heb me deze nog niet aangeschaft - aangezien het nogal een dure zaak is, maar hij staat op het lijstje voor aankopen dit jaar

avatar van Zachary Glass
Na veel vijven en zessen heb ik hem dus eindelijk in m'n bezit. En ja - we zijn erg gelukkig samen (Dank u om daar naar te vragen )

Ja - wanneer het hoofd vol ratten zit en je toch het bed uitmoet - helpt een song van Thompson om de dag aan te vangen.

En ja - wanneer de longen blank staan van opgekropte emotie, klauw je als een stamelende dronkelap naar een song van Thompson

Soms heb je een muzikant nodig, die durft zeggen: "Het leven is zoals we het gedroomd hadden; in ons meest bange nachten". Kwestie van ons niet te vergapen aan de clowns die schreeuwend aan de kant staan met hun nieuwste releases ...

Thompson dus ... behalve "Shoot Out the Lights" als zestienjarige, vond ik er niet echt veel aan. Maar naarmate de tijd verstrijkt, gaan de nummers zich steeds meer en meer gaan nestelen in m'n linker hersenhelft ... groeien ze zich vast in m'n dagdagelijks leven.

En vervolgens ga je beter luisteren ... A man in need bijvoorbeeld: You've got to ride in one direction/until you find/the right connection . Zo'n prachtige poptekst, geserveerd samen met die directe riffs van Thompson.

Bakken prachtige songs volgezogen van "de dingen des levens": For shame of doing wrong , Keep Your Distance , Old man inside a Young Man en het magnifieke getitelde A Heart Needs a Home .

Thompson lijkt zich niet bezig te houden met wat er zich op de dansvloer dan ook mag bevinden, eerder wat er in het hoofd omspeelt van die eenzame ziel daar op die stoel onder het licht van de stroboscopen. Ziet u 'em? Juist - die daar

Wanneer de personages zich wél op de dansvloer begeven - blijken ze er niet veel terecht van te brengen, wat Thompson dan ook perfect weergeeft in het o-zo grappige Two left Feet

Nog één nummer er uitlichten en dan de stekker eruit voor vandaag

Al Bowly's In Heaven : jesusallemachtig, wat een song! Melancholie à volonté! Man keert terug uit de Grote Oorlog, valt in de smaak van de vrouw des dorps ... maar voor hij het beseft heeft de tijd hem ingehaald I traded my uniform, for a pair of crutches ... now Al Bowly's in heaven, and I'm in limbo now

Alleen spijtig dat She twists that knife again er niet op staat. En dat ze Meet on the legde geen plaatsje gunden op deze prachtige schijven ... En .... En ...

Hippoliet - waar is de plakband? Dat ik mijn handen vastkleef en op de manier mezelf het zwijgen kan opleggen in dit bericht ...

avatar van fish
Je hebt jezelf overtroffen.

Wat hoor ik daar??? Een krakend, piepend geluid alsof er wat roest zit?

Ah ja, mijn ogen die zich openen....ik ga maar gauw eens naar deze man luisteren. Na zo'n bericht moet ik wel.

beaster1256
briljant overzicht van wat deze man kan , teksten ,en gitaarspel zijn van een zeer hoog niveau , alleen zijn stem valt wat tegen

avatar van Shangri-la
Ik deel jullie enthousiasme voor deze man, wat een geweldig gitarist en gedreven muzikant is dit toch! Ik volg hem al jaren en inderdaad, een slechte plaat heeft hij nog niet gemaakt.

Verplichte kost, voor iedereen die van muziek houdt.

avatar van indana
Godallemachtig, wat een schitterend album is dit toch. Al een jaar of 15 speel ik dit album met enige regelmaat af en het heeft nog niets aan kracht ingeboet. Natuurlijk, de reguliere albums zijn ook zeer de moeite waard maar deze tracklist is wel met heel veel zorg uitgezocht en geeft een uiterst evenwichtig beeld van wat de heer Thompson tot 1993 had uitgevroten in de muziek.
Het zou trouwens wel mooi zijn indien er van de periode 1994 -2009 een gelijkwaardig overzicht als dit zou komen. Ook dat album zou moeiteloos te vullen zijn met goede/mooie tracks.

Rihard Thompson mensen, voor Indana en alleman

indana schreef:

U wordt op uw wenken bediend. Haast u naar de platenboer en schaf u, zonder enige twijfel, Walking on a Wire 1968-2009 aan. Vier cd's met niets dan hoogtepunten uit het rijk gevulde oeuvre van een van de meest onderschatte artiesten uit de muziekwereld.

avatar van indana
Dank Peerke voor het attent reageren. Ik zou dat album ook zonder enige twijfel hebben aangeschaft ware het niet dat ik inmiddels alle reguliere albums in mijn bezit heb. (buiten dat vind het leuke van watching the dark nu juist dat de uitvoeringen op dit album veelal net even mooier, anders, intenser zo je wilt, zijn als op de reguliere albums.)

avatar van Shangri-la
Ik weet niet wat er met de tracklist gebeurd is maar er klopt helemaal niets meer van.

avatar van Shangri-la
Ik heb hem intussen aangepast.

avatar van Tonio
Met deze verzamelaar leerde ik Richard Thomson kennen. Later ben ik zijn oude werk gaan ontdekken en ben alle albums na deze blijven volgen.

En ja, ik ben fan van Richard. Sterker: met het voorbijgaan van de jaren wordt dit alleen maar sterker. En dat terwijl ik bij veel artiesten/bands vele jaren minder enthousiast ben dan ik destijds was.

Natuurlijk ben ik zijn fantastische gitaarwerk gaan waarderen. Acoustisch of elektrisch behoort hij tot de absolute top. Waarom hij nooit in het standaard rijtje topgitaristen genoemd wordt? Dat komt gewoon omdat bij hem het gitaarwerk altijd ten dienste staat van de song.

En daar ligt de werkelijke kracht van Richard Thompson: de kwaliteit van de songs!

Maar nu terug naar dit album: hoewel ik inmiddels vrij goed bekend ben met zijn hele catalogus (en die is bepaald niet misselijk), blijf ik toch nog regelmatig terugkeren naar dit album. Misschien is het gewend zijn aan de volgorde van de songs? Of is het zo'n geval van de eerste liefde?