Fats Domino - This Is Fats (1957)

R&B / Rock
Label: Imperial

1. The Rooster Song (2:08)
  2. My Happiness (2:20)
  3. As Time Goes By (1:47)
  4. Hey la Bas (2:27)
  5. Love Me (2:03)
  6. Don't You Hear Me Calling You (2:10)
  7. It's You I Love (2:05)
  8. Valley of Tears (1:56)
  9. Where Did You Stay (2:05)
  10. Baby Please (2:00)
  11. Thinking of You (2:06)
  12. You Know I Miss You (2:15)
avatar van Arrie
Klinkt lekker!

raffael77
zeker lekker

avatar van MichelDumoulin
Blauwdruk voor de rock-'n-roll. Fats Domino was de man die r&b en de rock bij elkaar bracht.
Fats Domino is van hele grote invloed geweest voor de gehele popmuziek!

avatar van George
Nou , ik kan nog wel enkele namen opnoemen die van grote invloed zijn geweest bij die samensmelting. Maar laten wij daarover bij de ongekroonde koning van New - Orleans niet langer bij stilstaan.
I.s.m Bartholomew heeft deze grootheid ons vele standards geschonken. Zijn donkere en vriendelijke 1 octaaf stem is zijn handelsmerk en onweerstaanbaar voor de liefhebber. En die zijn er gelukkig nog heel veel op de wereld. Ook op MM ?

EVANSHEWSON
Wat MichelDumoulin en George hier beweren, kan ik enkel beamen; Hulde voor deze original! Prima vroege plaat, trouwens.

*****

avatar van douwens
I found my freedom, on Blueberry hill! Wat een heerlijk tijdloos nummer is dat toch!

avatar van Arrie
The Fat Man, oftewel, Fats Domino, was een erg grote naam in de rock & roll die de tweede helft van de jaren 50 opkwam. In de Verenigde Staten een van de populairste artiesten van die tijd, hij scoorde de ene hit na de andere. Hij gaf er ook z'n eigen draai aan, met zijn pianospel en zijn mooie stem. Ook schreef hij bijna alles zelf!

Blueberry Hill is natuurlijk een klassieker! Gewoon een heel erg mooi popliedje. Overigens is dat dan wel een cover. Maar er staat nog meer leuks op dit album. Over het algemeen is het allemaal gewoon heel erg lekker voor op z'n tijd. Er is een goede variatie tussen rustige en wat meer up-tempo nummers en het album duurt nog geen half uur, en die twee dingen maken het album ook erg sterk. Daardoor is het soms gewoon erg leuk om even tussendoor op te zetten en gaat het niet snel vervelen.

Heden ten dage klinkt het allemaal misschien niet zo heel bijzonder meer zoals het toen geklonken moest hebben. De popmuziek en de rock & roll-muziek stonden allebei nog in hun kinderschoenen, dus dit klonk allemaal waarschijnlijk nog heel vernieuwend. Maar ondanks dat blijft het wel een erg leuk album. En lekker natuurlijk. Ik zet hem nog eens op.

avatar van thelion
Alles dat zich ook maar enigzins Rock n Roll noemt is schat plichtig aan Fats Domino.

Op 21 jarige leeftijd (1949) schreef hij het nummer The Fat Man en dat nummer kan men zien als het eertse Rock n Roll nummer, een nummer dat de loop van de populaire muziek behoorlijk veranderd heeft. In de jaren 50 was hij na Elvis Presley de best scorende in de hitlijsten in de VS
Met zijn ruim 65 miljoen verkochte platen in de jaren 50 kan je rustig zeggen dat Fats Domino de man was die R&B en de afgelijde vorm Rock n Roll bij het grote publiek heeft geintroduceert en populair heeft gemaakt al zullen somigen hier anders over denken.

This Is Fats is zijn 3e Album en tevens zijn beste. Hij is op zijn hoogtepunt van zijn carriere en dit album is een krachtige getuigennis hiervan. Zijn meesterlijke Boogiewoogietoppers als Blue Monday en Honey Chile en de treurige meesterwerkjes als So Long en Poor Poor Me geven het hoge nivo van dit album aan.
Het openings nummer Blueberry Hill is een standaard in de moderne muziek en tevens zijn grootste hit.

Dit album laat een man horen die tot in zijn botten Rock n Roll is en wist waar hij meebezig was.
Vaak geëvenaard, maar (wat mij betreft) nooit overtroffen.

5* voor deze blauwdruk van de Rock n Roll

avatar van bart1989
Dit moet een gezellige man geweest zijn!
Blueberry Hill en Honey Chile vind ik echt toppers! Het album schommelt zo rond de 3,60 voor mij dus ik geef dan maar een 3,5.
Op naar Duke Ellington!

avatar van vantagepoint
Een kort album dat toen vrij gangbaar was, maar wel met de goede nummers zoals Blueberry Hill. Honey Chile vind ik ook wel een vrij goed nummer. What's The Reason i'm not pleasin you maakt me dan ook weer nieuwsgierig naar wat Fats nog in zijn mars heeft voor het andere deel van het album.

De andere nummers bevallen me ook uitstekend, enkel de teksten zijn ook wel op het niveau van beginjaren '50. Het gewone klassieke verhaaltje over de liefde. Daarom 4*

avatar van Metalhead99
Een erg kort album, maar dat mag zeker de pret niet drukken. De mooie combinatie tussen R&B en Rock 'N' Roll luistert erg lekker weg. Er zit geen enkel zwak nummer bij, de nummers passen uitstekend bij elkaar en sluiten mooi bij elkaar aan.

avatar van AdrieMeijer
douwens schreef:

Echt lekker rijmen doet het niet, hè?
Wat dacht je van "I found my thrill on Blueberry Hill" ?

avatar van wilbur
grappig dat het een tijdloze vergissing is, al sinds 1958!

avatar van Vinokourov
Hee, dit album is al 55 jaren oud, maar een liedje herkende ik meteen: Blueberry Hill natuurlijk . Die Fats Domino lijkt me een vrolijke snuiter en dat straalt de hele plaat ook uit. Het album staat vol brave rock 'n roll-nummertjes die allemaal erg aan de korte kant zijn. Maar dat deert totaal niet, het is een prima swingende plaat geworden, die lekker wegluistert.

avatar van thelion
@ Vinokourov ga je alle 1001 albums uit het boek 1001 Albums De Meest Spraakmakende Albums Allertijden beluisteren en beoordelen.....????? je bent al bij nr. 5

avatar van Vinokourov
thelion schreef:

Denk het wel ja ! Ben nog niet helemaal overtuigd dat ik deze queeste voltooi, maar vooralsnog amuseer ik me prima. Mijn huidige muziekcollectie heb ik helemaal grijs gedraaid en was eens op zoek naar iets anders. Met Spotify heb je die albums overigens zo te pakken, erg handig .

avatar van Drs. DAJA
Fats Domino is zonder twijfel een van de belangrijkste muzikanten geweest voor de rhythm & blues en de rock 'n' roll. Het zijn allemaal dansbare liedjes en zelfs voor die tijd relatief braaf maar dat neemt niet weg dat This Is Fats een catchy geheel is.

Dit is volgens mij de tracklist van het album This Is Fats Domino, niet van This Is Fats.

avatar van J.J. Wever
SaintOfKillers schreef:

Inmiddels is de tracklist aangepast en is This Is Fats Domino! toegevoegd.

Fats Domino - This Is Fats Domino! (1956)

avatar van spinout
De tracklist klopt nu niet. Die moet beginnen met Blueberry Hill en eindigen met Trust in me.

avatar van J.J. Wever
spinout schreef:

Dat is de tracklist van This Is Fats Domino!

Fats Domino - This Is Fats Domino! (1956)