Little Richard - Here's Little Richard (1957)

Label: Specialty

1. Tutti Frutti (2:26)
  2. True, Fine Mama (2:42)
  3. Can't Believe You Wanna Leave (2:26)
  4. Ready Teddy (2:09)
  5. Baby (2:05)
  6. Slippin' and Slidin' (2:43)
  7. Long Tall Sally (2:10)
  8. Miss Ann (2:18)
  9. Oh Why? (2:09)
  10. Rip It Up (2:24)
  11. Jenny Jenny (2:06)
  12. She's Got It (2:25)
  13. Baby [Demo] * (4:22)
  14. All Night Long * (2:50)
  15. Interview with Specialty Records Founder Art Rupe * (9:13)
avatar van korenbloem
Dit is echt F***ing rock and roll

Onbegrijpelijk dat deze mijlpaal in de muziek geschiendenis ,maar 6 stemmen heeft. Een album wat zeker meer aandacht mag hebben.

Echt ontzettend dynamisch!! Fantastische artiest, mijn favoriete rock-'n-roll.

Sexual Healing schreef:
Echt ontzettend dynamisch!! Fantastische artiest, mijn favoriete rock-'n-roll.

Wat ben ik blij als ouwe rot , dat er belangstelling en hoe ( !) voor deze gigant uit de rock and roll blijft bestaan. Rip it up , baby !

Harald
George schreef:

Jenny Jenny is ook een leuke.

fantastisch ook zijn live plaat "Greatest hits recorded live" volgens mij uit 1966

Harald schreef:

Jenny Jenny is ook een leuke.

Uit '67 , maar dat is een onbelangrijk detail. Fantastisch , Harald ?
Formidabel is die plaat ! Recorded live at ' The Club Okeh' , Hollywood.

Harald
George schreef:

Uit '67 , maar dat is een onbelangrijk detail. Fantastisch , Harald ?
Formidabel is die plaat ! Recorded live at ' The Club Okeh' , Hollywood.

tijdelose plaat

Harald schreef:

tijdelose plaat

EVANSHEWSON
Zo te zien staan de meeste van zijn standards erop, dus dat kan niet meer stuk. En dan die schreeuw, die brul in 's mans stem...
Wauw ; Awop-bobba-looba-awop-bam-boom (of iets van die strekking)!

Driewerf yes natuurlijk !

Als ook de klank optimaal is krijgt dit van mij :

4 sterren, toch ?

****

EVANSHEWSON schreef:
Wauw ; Awop-bobba-looba-awop-bam-boom (of iets van die strekking)!

Driewerf yes natuurlijk !

Als ook de klank optimaal is krijgt dit van mij :

4 sterren, toch ?

****

Raak niet in de war , EH , met de Richard platen. Harald en ik hebben het over 2 verschillende gehad.

fredpit
Ik heb vandaag dit album en zijn opvolger op originele lp, voor 6 euro gekocht op de deventer boekenmarkt....dat is natuurlijk een mooie prijs voor deze 2 klassiekers in perfecte staat,...me verry, very, very happy!!

Wat is dit toch waanzinnig goed...Meer punk als 94% van de z.g. punkbandjes. Meer rock als 97% van de z.g. rockbandjes. Meer energie als 92% van alle moderne rock...

...en slechts 10 mensen die dit beoordelen op 16000+ gebruikers. dat is ongeveer 0,024673 %

u behoort tot de happy few

tondeman
Fantastisch.

avatar van indana
Toch wel een album dat iedereen die maar iets om muziekgeschiedenis geeft in huis zou moeten hebben.
Alleen maar klassiekers op dit abum en allemaal hartverscheurend moi.
Bijna niet te geloven dat, terwijl peuters nu naar K3 luisteren, ik op dezefde leeftijd deze muziek te horen kreeg. Ik vond het toen geweldig en nu nog steeds en dat zal waarschijnlijk ook wel nooit meer over gaan.

Social_Mask
Van Little Richard had wel vaagjes van gehoord, maar vandaag voor het eerst echt bewust een nummer van hem gehoord: Lucille. Overigens in een topic hier op MuMe. Fantastisch nummer vond ik dat, dus direct iets van de beste man 'gehaald'. Vervolgens dit album 3 keer achter elkaar gedraaid. U begrijpt, ik vind dit bijzonder verslavend. Heerlijke onversneden en dynamische rock & roll. Wat een beleving en wat een intensiteit. Geweldig leuk album en een stuk frisser dan bijvoorbeeld Elvis Presley. En met Oh Why? (cuz u iz black) ben ik weer een wereldnummer rijker.

avatar van Metalhead99
AAAAAAAAHHHHH!!! Wat een klassiekers, wat een stem, geweldig! Binnenkort maar eens wat meer opzoeken van deze man.

avatar van bennerd
Heerlijk plaatje, fijne stem van Little Richard.

avatar van Arrie
Rock & Roll!!! Zo is het genre bedoelt. Het bestond nog maar een paar jaar, maar Little Richard legt de lat meteen ontzettend hoog. Het zou in z'n genre later ook niet meer geëvenaard worden (voor zover ik weer). Dit is vooral te danken aan de geweldige stem van Little Richard, er is nou eenmaal niemand met zo'n stem als die van hem.

Het album opent meteen al heerlijk en energiek: WOBBALABOOBAMABAPBAPBOOM! (ofzo..) Het is al meteen duidelijk dat Little Richard de muziek in z'n eentje met slechts z'n stem helemaal draagt. Als je iemand anders over deze muziek had laten zingen, had het lang niet zo krachtig geweest. De instrumentatie is uiteraard ook wel oké, vooral de piano hou ik erg van, fijne toevoeging. Het valt echter bijna weg door zijn stem, het valt helemaal niet zo op.

Little Richard is een echte man, hij zingt namelijk alleen over vrouwen. En niet over eentje... nee, Daisy, Sue, Jenny, noem maar op... een echte player dus. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit waar ie over zingt. Het past ook wel goed bij de rock & roll. Little Richard overtuigt sowieso wel, hij brengt de teksten ontzettend krachtig, of het nou up-tempo of een ballad is.

Wat ook positief is, is dat ie zo lekker kort is. Nog niet eens een half uurtje. Dat kan je jammer vinden, maar het is ook wel de kracht van het album. Het gaat nooit vervelen, altijd fijn om even een half uurtje te rocken en te rollen. Twaalf erg fijne nummers, met als hoogtepunten uiteraard Tutti Frutti, maar ook Ready Teddy, Slippin' and Slidin', Oh Why, en Jenny Jenny. De rest is natuurlijk ook gewoon erg goed.

Een mijlpaal in de muziekgeschiedenis! Elke muziekliefhebber zou dit gehoord moeten hebben!

avatar van AOVV
Mooie review, Arrie. Little Richard is een held!

avatar van Stijn_Slayer
Little Richard is ook mijn favoriete rock 'n' roller. Beatlesfans hebben nog wel eens de neiging om hem over het hoofd te zien, maar wie dit heeft gehoord kijkt toch met andere ogen tegen de vroege Beatles aan (en dus de verdere popmuziek van dat moment). Volgens mij heeft McCartney hem ook wel eens de vijfde Beatle genoemd, maar dat zou ik na moeten zoeken.

avatar van Reijersen
Stijn_Slayer schreef:

Volgens mij was dat eerder Billy Preston

avatar van bennerd
Ik heb me al vaak afgevraagd hoe een band met Chuck Berry op gitaar en Little Richard op zang toentertijd zou geklonken hebben.

avatar van Stijn_Slayer
Reijersen schreef:

Volgens mij was dat eerder Billy Preston

Ik zou zelf voor George Martin gaan, maar dat is weer een ander verhaal. Die lijst met vijfde Beatles is ondertussen behoorlijk lang, maar het is leuk dat Macca een grote bron van invloed erkent.

avatar van tim-r(-_-)
Social_Mask schreef:

Groot gelijk! Met alle respect voor Elvis, maar voor mij is Little Richard de echte King of Rock and Roll, hij straalt zo veel meer passie en energie uit.

avatar van AOVV
'Here's Little Richard' is één van de leukste plaatjes die ik ken. 12 geweldige songs, met een energieke en dynamische Little Richard die constant de show steelt. Beter wordt rock 'n roll niet.

avatar van gukker
Dit moet toch wel een van de beste rock 'n roll platen ooit zijn. Wat een geweldige stem heeft die gast! Doodzonde dat dit soort pure rock 'n roll tegenwoordig niet meer gemaakt wordt

sugartummy
social mask & tim-r, rock 'n' roll hoort niet fris te klinken, dat deden elvis & richard in de jaren 50 ook niet. arrie noemt richard een echte man met reden, maar de reden is vreemd, want richard is toch echt gay . de oehhhh hebben de beatles duidelijk gejat van richard. richard hoort in het rijtje elvis, berry, perkins, domino. weet iemand wie de muzikanten zijn die erop spelen?

avatar van Vinokourov
Whoooohhooohohooo, hier is Little Richard ! Jaja dit vind ik best tof klinken, al die korte rock 'n roll-nummertjes. De hele plaat zit continu vol energie en luistert heel gemakkelijk weg! Nummertjes met de funky honky tonk-piano krijgen pluspunten trouwens van mij. Wat een toffe sound is dat.

avatar van Drs. DAJA
En opeens waren eind jaren '50 al die andere rock 'n' roll artiesten ingetogen mietjes... wat een album. Zelden iemand met zo veel energie horen spelen en vervolgens houdt hij dat ook nog eens een heel album vol. Zijn lyrics zijn pushy, z'n performance heerlijk over-the-top en z'n pianospel staccato en supersnel. Here's Little Richard legt hem fantastisch vast en is een trein aan fantastische nummers.

avatar van spinout
Little Richard was laat met het uitbrengen van een rock 'n' roll LP. Elvis was vroeg in het jaar 1956 de eerste. Ere aan wie ere toekomt. Dat maakt deze van Richard niet minder krachtig. Zoals Richard zei:"Elvis opende de deur voor ons zwarten."

avatar van tim-r(-_-)
spinout schreef:
Ere aan wie ere toekomt.

Dus eigenlijk Elvis zijn gehuurde songwriters?

avatar van spinout
Nee, Elvis zelf.