Weval - Weval (2016)

Electronic
Label: Kompakt

1. Intro (2:20)
  2. The Battle (4:12)
  3. I Don't Need It (5:46)
  4. Square People (4:48)
  5. Madness (2:09)
  6. Ways to Go (3:27)
  7. You’re Mine (5:08)
  8. Days (3:47)
  9. Just in Case (4:38)
  10. You Made It, Pt. I (3:24)
  11. You Made It, Pt. II (6:14)
  12. Years to Build (5:16)
avatar van midnight boom
Wat een maand voor de Nederlandse EDM. Jameszoo bracht zijn lang verwachte debuutplaat Fool uit op Flying Lotus' Brainfeeder-label, en het Amsterdamse Weval komt met hun eveneens langverwachte debuutplaat op het techno-walhalla Kompakt. De naam Weval gonst al enkele jaren rond, nadat hun eerste muziek (inter)nationaal hoge ogen gooide. Vanaf die begindagen had het Keulse Kompakt direct vertrouwen in het kunnen van Harm Coolen en Merijn Scholte Albers, wat al leidde tot twee prima EP's. Nu is daar Weval, waarmee het duo bewijst dat Kompakt het goed gezien had. Deze plaat steekt eerder werk met gemak naar de troon. Weval is een warme en druilerige technoplaat geworden, die het goed gaat doen op zwoele zomeravonden. De sfeer is ruimtelijk en dankzij de vele shakers, verknipte vocalen en funky bassen valt er continu iets te beleven. Toch houdt Weval de eigen sound te allen tijden mystiek en fantasierijk. De Kompakt-atmosfeer is geregeld terug te horen op Weval, zoals bijvoorbeeld in het fraai opgebouwde 'Square People'. Ter vergelijking kun je denken aan de liedjestechno van Bob Moses en het ongrijpbare van Boards Of Canada, maar verder klinkt Weval vooral ontzettend als zichzelf. Goed geproduceerd, spannend én ontspannend tegelijk. Alles bij elkaar mag dat een knappe prestatie heten. Met deze plaat is de belofte ingelost en zal de liefhebber ongetwijfeld bereikt worden.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van -SprayIt-
Leuk stukje en cd staat in bestelling. Volg de heren al vanaf het begin en meermaals live gezien. Wel een puntje, eerste ep kwam uit op Atomnation, dus Kompakt was er niet vanaf het begin bij, geloof ik. Vind de sound echt minder geworden sinds ze bij Kompakt zitten, trouwens.

avatar van VanDeGriend
Lp al een weekje in huis. Na een wat moeizame aanloop op kant 1 verder een lekkere plaat hoor.

avatar van Mjuman
-SprayIt- schreef:

Tweede ep is op Kompakt en daar is nix mis mee. Met alle sublabels meegeteld heeft Kompakt een breed aanbod, afgezien van het feit dat ze ook voor een aantal sublabels - w.o. Ostgut - als distributeur optreden. De winkel van Kompakt in Keulen (met zeer schappelijke prijzen, lp's veelal rond de 17,- - cd zit er vaak nog bij) is dan ook een echt Luilekkerland.

Dit album zal ik eens gaan checken. Het optreden in Ekko onlangs - o.a. in het kader van de presentatie van dit album - was helaas uitverkocht. Dit album moet ik nog checken.

avatar van Manuel
I Don't Need It is echt geweldig!

avatar van waxs
Super toffe plaat, best wel beetje trots dat deze heren uit Nederland komen. Verdienen meer erkenning voor hun werk.

avatar van Melodic Fool
Merijn Scholte Albers?! De enige echte gast van "MasterMovies", haha ziek!

En de muziek bevalt echt goed. Ze worden zelfs gereviewd op Pitchfork

avatar van Ludo
poeh echt overal galm op.. en ook érg veel vocalen. gelukkig zijn de sounds op zich cool, ze kruipen gaandeweg wel onder de huid

had graag gezien dat het album eindigde met dat 'and then you die'. dat zou wel stoer zijn geweest. het outrootje nu.. mwah. dat had dan voor de grap misschien het intro van de plaat kunnen zijn (voor wie die redenering nog volgt)

avatar van sj0n88
Na twee zeer sterke EP's is deze volledige LP voor mij bijna een droom die uitkomt. Wat een verslavende plaat is dit geworden zeg. Twaalf nummers lang genieten van die heerlijke herkenbare Weval-sound. I Don't Need It en The Battle vond ik al ijzersterke tracks. Samen met Intro, Just In Case en het tweeluik You Made It vormen ze de hoogtepunten van dit prachtige album.

Weval kruipt onder je huid en gaat daar nooit meer weg. Hier mogen wij als Nederlanders echt wel trots op zijn. Eind december mag ik ze in Paradiso live gaan aanschouwen.

avatar van wendyvortex
Ik zal wel een oud wijf zijn, maar krijgt nou niemand het idee dat het gaatje niet helemaal in het midden van de plaat zit?

avatar van MDekens
Ja je bent een oud wijf. Prima plaat en om hier nou 1* voor te geven wendyvortex, vind ik zeer kinderachtig. Misschien maakt mij dat dan weer een oud wijf .

Vooorgaande EP's waren erg goed, met Easier, Grow Up en One als favorieten.

Dit album ligt goed in de lijn en is wellicht zelfs nog sterker dan het vorige werk, na een paar luisterbeurten ga ik de nieuwe nummers steeds meer waarderen. You Made It pt 2 als grote uitblinker!

4*, ik kijk al uit naar 29 december!

avatar van heartofsoul
Dit album heb ik in de platenwinkel beluisterd afgelopen week. Het klinkt weliswaar als een klok, maar ik heb wel eens spannender muziek gehoord met het etiket "electronic". Voor mij heeft het album te weinig diepgang.

avatar van LittleBox
De show op Lowlands 2016 was erg indrukwekkend. Daarna staat dit album bijna permanent op. Schitterende, spannende plaat, heerlijke vibe. Je hebt wel een goede muziekinstallatie nodig om alle lagen goed te horen.

avatar van andnino
Klinkt tot nu toe als een leuk plaatje. Doet me erg denken aan Caribou, maar het weet me nog niet zo te raken als Our Love. Ik mis nog het stukje voor een stemverhoging, voorlopig blijft hij hangen op 3,5*.

avatar van E-Clect-Eddy
Als ik dit zo weer eens beluister vermoed ik dat de heren ook wel fan zijn van Radiohoofd.

Dim
Fijne plaat, geen dieptepunten, al komt You Made It wat langzaam op gang en zit het venijn (in de positieve zin van het woord) bij sommige nummers in de staart, waardoor enige teleurstelling niet is te onderdrukken wanneer ze dan bijna afgelopen blijken te zijn. You're Mine is wat mij betreft de beste.

avatar van harencoor
Een sterk dance/electronica plaatje.

Laten we blij zijn met deze formatie. Ik vind ze er een Royksopp/Air-achtige visie op nahouden en binnen het genre hebben we deze types harder nodig dan andermansplaatjesdraaiers.

Heb ook maar meteen 2 kaartjes geboekt voor hun optreden in thuisstad Groningen aankomende februari.

Plaat krijgt een van 3,75 afgeronde 4 van me, met name ook vanwege de genomen moeite om een eigen geluid te creeeren.

avatar van PiedzieT
Weer zo'n een typisch album die enkele luisterbeurten vergt en iedere keer beter wordt. Heel leuke dromerige elektronische muziek die toch nog gevarieerd genoeg is en die ideaal past bij het werken/studeren. Favorieten van mij zijn 'Square people' ,'You're mine" en "Days" maar er zijn er eigenlijk nog een heleboel andere.