Angel Olsen - My Woman (2016)

3,64

Rock / Folk
Label: Jagjaguwar

1. Intern (2:46)
  2. Never Be Mine (3:41)
  3. Shut Up Kiss Me (3:22)
  4. Give It Up (2:56)
  5. Not Gonna Kill You (4:57)
  6. Heart Shaped Face (5:32)
  7. Sister (7:45)
  8. Those Were the Days (4:19)
  9. Woman (7:37)
  10. Pops (4:41)
27 BERICHTEN 5 MENINGEN
avatar van Masimo
geplaatst: 8 juni 2016, 22:02 uur [permalink]
De vers uitgebrachte 'trailer' (een single die voor het einde wordt afgebroken) laat een ander geluid van Angel Olsen horen. Er zijn in ieder geval een soort Twin Peaks-synths te horen, en is poppier dan het oude werk.

Angel Olsen - Intern (trailer) - (Official Audio) - YouTube

Nieuwe richting op dus, spannend!

geplaatst: 29 juni 2016, 17:01 uur [permalink]
Angel Olsen - Shut Up Kiss Me (Official Video) - YouTube

Nieuwe song. Meer gitaar en rockgericht deze dan Intern.

geplaatst: 27 juli 2016, 12:24 uur [permalink]
Irritant nummer dat Shut Up Kiss Me.

avatar van sj0n88

geplaatst: 27 juli 2016, 12:42 uur [permalink]
coldwarkids schreef:
Irritant nummer dat Shut Up Kiss Me.

Serieus? 😱 Ik vind het juist een ijzersterk no nonsense nummer. Lekker puntig en typisch Angel Olsen. Doet me veel meer dan Intern.

geplaatst: 27 juli 2016, 12:54 uur [permalink]
sj0n88 schreef:

Ja en heb hem vaak voorbij horen komen op Pinguinradio. Elke keer merk ik dat ik me eraan irriteer. Ik heb ook het idee dat dit op Courtney Barnett lijkt. Al vond ik dat ietsje leuker.

geplaatst: 27 juli 2016, 13:52 uur [permalink]
lekker nummer dat Shut Up Kiss Me

.. en ook Intern heeft wel wat. Al is het wel erg slow voor de opener van het album

avatar van sj0n88

geplaatst: 27 juli 2016, 14:41 uur [permalink]
coldwarkids schreef:

Ik heb het nummer nog maar 's opgezet en ik snap ergens wel dat dit nummer irritatie kan opwekken. Dat doet het bij mij echter niet. Blijft toch altijd grappig hoe smaken kunnen verschillen 🙂

Nog een dikke maand tot de release van dit album. Ben erg benieuwd. Vooral de eerste helft van haar vorige album was smullen geblazen. Inderdaad een beetje het hoekje van Courtney Barnett, en doet ook wel een beetje denken aan Sharon van Etten. Stoere dames.

geplaatst: 27 juli 2016, 20:50 uur [permalink]
sj0n88 schreef:

Haha idd grappig vwb de smaak voor muziek. Het is idd wel het hokje voor stoere dames!

avatar van Ataloona
geplaatst: 30 juli 2016, 16:40 uur [permalink]
Hier bereikt ze wel een heel ander publiek mee en het zal het wel leuk doen in de muziekblaadjes. Anderzijds zie ik nou ook weer niet echt in wat het grote verschil zou moeten zijn met de voorganger ''Burn Your Fire''. Toch grotendeels een herhaling van zetten op dit album. Het is dan ook geen onaardig album, maar toch wel bijzonder saai eigenlijk. Zo'n puntig nummer als ''Shut Up Kiss Me'' is wel leuk; behoorlijk á la Courtney Barrett (al lijkt mij dat namen als Edith Frost, Juliana Hatfield en Liz Phair beter als invloeden aan te wijzen zijn). Voor de rest moet ik dit nog wat meer luisteren denk ik, want de koerswijziging ingezet met haar vorige release irriteert me nu nog vooral.

Vooralsnog een vrij nietszeggend en dertien in een dozijn plaatje. De uitgespannen nummers zoals ''Woman'' doen inderdaad een beetje denken aan Twin Peaks - Julee Cruise - doch vind ik Olsen's stem daar niet echt geschikt voor. Mooi en schattig; niet bezwerend. Overigens zijn er ook nog wat countryinvloeden te horen. Nou ja, leuk. Teleurstelling.

geplaatst: 9 augustus 2016, 13:09 uur [permalink]
Behalve bij de simpele rocktracks (niets mis mee, maar ook niet boeiend) en 1x 80's electropop hoor ik vooral een flinke scheut Fleetwood Mac. Als je weet dat ze daar live graag liedjes van covert is deze "stijl switch" niet echt verrassend. Mja, laat ik nou niet zo van Fleetwood Mac houden...

avatar van philtuper

geplaatst: 30 augustus 2016, 21:39 uur [permalink]
Ik vond de vorige twee ook beter tot nu toe. Ben ook niet weg van Shut Up Kiss Me, hou dan toch meer van nummers als Angel Olsen - Creator, Destroyer - YouTube

avatar van Doc
Doc
geplaatst: 31 augustus 2016, 12:47 uur [permalink]
Afgezien van Shut Up Kiss Me ("ho, retard"?) en Not Gonna Kill You -wat me aan Garbage doet denken-, is het verder toch wel een fijne plaat geworden. Vooral het tweede gedeelte. Als het een beetje de zwoele kant op gaat wordt het toch wel echt gezellig.

avatar van music4life

geplaatst: 3 september 2016, 19:39 uur [permalink]
het briljante, gelaten, sfeertje dat ze neer weet te zetten in het eerste nummer zet helaas niet door

geplaatst: 4 september 2016, 12:39 uur [permalink]
geen verkeerd album. Wel een beetje 13 in een dozijn albun.

geplaatst: 4 september 2016, 15:28 uur [permalink]
Keek hier vrijdag naar uit maar was samen met 3 andere albums toch iets anders dan ik verwacht had op basis van de singles en/of ouder werk. In dit geval kan ik niet goed wennen aan haar stem in de diverse nummers zoals Never Be Mine.

geplaatst: 5 september 2016, 16:37 uur [permalink]
Moeilijk album om te beoordelen, het gaat alle kanten op. Ik werd vooral aangetrokken door Shut Up Kiss Me en kende niets van haar van daarvoor. Toen ik eens een ander album van Angel opzette stapte ik een andere wereld in, niet vergelijkbaar met dit album.

Intern is fijn en open, maar niet representatief nummer voor de rest van het album, welk nummer eigenlijk wel. Ze is duidelijk niet vies van het experimenteren met diverse genres en nog meer met het verkennen van de grenzen van haar stem. Het eerste gaat haar erg goed af, dat laatste veel minder zoals het begin van Never Be Mine.

Als ik het album als geheel moet vergelijk dan doet ik dat met de werk van (punk) rock-chick bands van de 70s die vaak goed gedreven door een rauwe energie de aandacht trokken maar die wat vaardigheden en schrijf- en zangtalenten eigenlijk wel tekort schoten. Vaak waren er maar één of twee nummers waar het op z'n plek viel en dat werden dan ook de hit-singles.

Dat rauwe komt terug op dit album, waarbij je steeds meer bewust wordt dat er hier een band staat en niet slechts een zangeres met een paar sessiemuzikanten. Door de grote variatie is het dus wel een achtbaan maar om het eclectisch te noemen gaat me dan weer te ver. Er worden wel grote sprongen gemaakt zoals van de energie van Not Gonna Kill You naar het lome Heart Shaped Face. Dat laatste nummer heeft net als Never Be Mine weer die zeurderige nasale stem die dicht tegen vals aanleunt op bepaalde momenten. Het klinkt dan wel doorleefder / bezielder dan andere nummers waardoor er bij mij een soort haat/liefde ontstaat met deze nummers. Net op het randje van het niet willen skippen.

Sister begint bijna als een slaapliedje met een wat hese iets wat nasale stem die veel wordt gebruikt op het album. Het wordt mooier naarmate het verder vordert, stuwt richting een hoogtepunt om dan terug te vallen en opnieuw te beginnen met stuwen. Dat wordt dan vastgehouden, valt weer terug. De spanning weet ze behoorlijk goed vast te houden in al die herhaalde stappen tot het plotseling richting een ontsporing gaat maar net op tijd inhoud. Spelen met het doseren van energie in dit nummer is erg goed gedaan. Na een intermezzo in het nummer gaat het alsnog richting een ontsporing op de elektrische gitaar, die dan ook ineens kort losbarst. Om dan terug te keren naar het wieglied van het begin. Beste nummer op het album, geen echte single, of misschien wel á la Paradise by the Dashboard LIght van Meat Loaf.

Those Were the Days wandelt dan toch weer voort als een slaapliedje en een mooie aansluiting op het vorige nummer. Kent ook een vergelijkbare opbouw maar korter, bijna een soort kortere versie van Sister. Fijn maar eigenlijk of blauwdruk voor Sister of een kleine herhaling daarvan. Woman schoffelt voort in het tempo van het vorige nummer en klinkt prima met die bas op de voorgrond en een iele gitaar die telkens erdoorheen prikt. Opzwepend in het middendeel en mooie vocalen. Om dan de energie weg te laten ebben richting de afsluiter Pops (transl.= vader).

Op een oude piano na geheel ontdaan van franje en dus weer een totaal andere kant /genre / stemming op dit album. Ook als het prima aansluit op de voorgaande nummers die richting bedtijd gaan. Alleen halverwege Pops wordt je dan wakkergeschud, waarna zij het dan eigenlijk als een nachtkaars uit laat gaan. Het zijn wat tegenstrijdige manieren in de opbouw van deze afsluiter. Als je hem dan weer opzet bij het begin krijg je dus die synths in het openingsnummer. Wereld van verschil in energie.

Een beetje een wereld van uitersten met Angel Olsen. De stem van Angel houdt de boel bij elkaar en ook die elektrische gitaar(ist) met z'n eigen geluid. Vaak kale instrumentatie en dan weer (punkerige) bombast zoals in het refrein van Shut Up Kiss Me.

Maar uiteindelijk ben ik het wel met de massa eens die dit een goed tot geweldig album vinden. Het koste uiteindelijk toch maar 4 luisterbeurten om tot die conclusie te komen. Of ik het meer dan 4* zal gaan geven zoals metacritic nu aangeeft weet ik niet. Zou ik het live gaan kijken, zeker maar dan hoop ik dat die nummers van andere albums beperkt blijven want die zie ik niet zo zitten.

avatar van erwinz
geplaatst: 6 september 2016, 15:23 uur [permalink]
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Angel Olsen - My Woman - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Angel Olsen debuteerde een paar jaar geleden met uiterst intieme en ingetogen folksongs, maar heeft sindsdien gekozen voor een steeds voller en gevarieerder geluid.

Het is een lijn die nadrukkelijk wordt doorgetrokken op haar nieuwe plaat My Woman.

Op haar vierde plaat kiest de in St. Louis, Missouri, maar inmiddels al geruime tijd vanuit Chicago, Illinois, opererende singer-songwriter in de openingstrack voor een zwaar ingezet elektronisch geluid, dat in de tweede track wordt vervangen door licht gruizige gitaren. Die gitaren hebben op de rest van de plaat de overhand en mogen bij vlagen stevig uitpakken.

Angel Olsen heeft er voor gekozen om het verrassend stevig rockende bandgeluid zo ongeveer live op de band te slingeren, wat een direct en heerlijk energiek geluid oplevert. My Woman valt echter niet alleen op door een afwisselend en verrassend vol en energiek geluid.

Op haar vierde plaat manifesteert Angel Olsen zich immers ook nadrukkelijk als songwriter en als zangeres. De songs zijn niet alleen bijzonder gevarieerd, maar ook verrassend tijdloos. My Woman citeert uit een aantal decennia popmuziek en verkent hierbij uithoeken als de psychedelische muziek uit de jaren 60 en 70 en de rauwe en compromisloze rock zoals die bijvoorbeeld door Hole en The Breeders werd gemaakt.

De plaat bevat echter ook een aantal songs die aansluiten bij de pop uit de jaren 70 (in minstens een van de tracks hoor ik duidelijk Fleetwood Mac) en dat zijn uitstapjes die ik niet van Angel Olsen had verwacht. Tenslotte vindt Angel Olsen met My Woman aansluiting bij hedendaagse singre-songwriters als Courtney Barnett.

Het pakt allemaal verrassend goed uit, waarbij het zeker helpt dat Angel Olsen veel beter is gaan zingen. My Woman bevat expressieve vocalen met een bijzonder eigen geluid. Het is een geluid dat mogelijk niet bij iedereen in de smaakt zal vallen, maar zelf hou ik wel van vocalen die door expressie en emotie af en toe wat onvast kunnen klinken.

Liefhebbers van de intieme folk die Angel Olsen een paar jaar geleden nog maakte zullen waarschijnlijk flink moeten wennen aan het nieuwe geluid van de Amerikaanse, maar voor liefhebbers van stekelige singer-songwriter muziek met een flinke rock-injectie valt er op My Woman heel veel te genieten. Zelf ben ik in ieder geval zeer gecharmeerd van de nieuwe plaat van Angel Olsen, die niet alleen zijn drie voorgangers makkelijk voor blijft, maar ook in het enorme aanbod van het moment vrij makkelijk overeind blijft. Erwin Zijleman

avatar van stoepkrijt
geplaatst: 17 september 2016, 17:09 uur [permalink]
Dit album valt duidelijk in twee helften uiteen: een helft met korte, krachtige popliedjes en een helft tragere, folky liedjes. De twee langste nummers (Sister en Woman) hebben allebei nog een fijne climax, maar afgezien daarvan is de tweede helft aan de saaie kant. De nummers zijn best mooi hoor, maar 30 minuten diezelfde sound achter elkaar is me teveel van het goede. Dan spreken de simpele, maar aanstekelijke popliedjes (Never Be Mine, Shut Up Kiss Me en Give It Up) me meer aan.

De liedjes op dit album zijn op zichzelf stuk voor stuk redelijk tot goed, maar als volledig album vind ik My Woman onevenwichtig en een (te) lange zit.

Dim
geplaatst: 10 oktober 2016, 15:37 uur [permalink]
Goed album; geen zwakke momenten, echter ook geen fantastische nummers. Komt wel op mijn shortlist voor 2016.

avatar van Shelter
geplaatst: 11 oktober 2016, 13:38 uur [permalink]
Interessante stem en liedjes die zo uit de jaren 60 lijken te komen, alhoewel ik dit statement niet kan bevestigen want geboren in 1980 lol.
Never Mine vind ik het beste nummer, volgens mij is het ooit gebruikt in een film of serie maar weet niet welke. Je moet het album niet te vaak luisteren, want dan wordt het wat eentonig.
Eens in de zoveel tijd is het echter prima, daarom 3,5*

avatar van WoNa
geplaatst: 1 november 2016, 09:30 uur [permalink]
Omdat Angel Olsen een beetje van mijn netvlies was verdwenen, na het heel prettige 'Burn Your Fire For No Witness', lag My Woman niet bovenaan mijn luisterprioriteiten. Dat was ten onechte, ben ik achter gekomen.

Op haar nieuwe plaat schiet Angel Olsen alle kanten op. Zij is aan het experimenteren geslagen met haar songs, die haar uit de lofi folk halen -of ze heeft nu wel een budget om mee te werken natuurlijk. Het onderschrijft mijn theorie dat de huidige praktijk in de muziekindustrie het ontwikkelen van schrijftalent volledig de nek omdraait. We horen op My Woman 10 liedjes die circa twee en een half jaar na de vorige plaat worden uitgebracht. Iedereen "geschokt" door de veranderingen. Terwijl we ook al twee Angel Olsen platen verder hadden kunnen zijn als zij in de jaren 60 en 70 platen had uitgebracht. Dat brengt druk, maar ook het continue aan schrijftalent moeten werken met zich mee.

De verandering bevalt mij prima, inclusief 'Shut Up, Kiss Me. Een prima, bijna punky nummer. Mij valt op dat Olsen in een aantal nummers de Lara Del Ray route neemt, iets alternatiever, maar onmiskenbaar. 'Intern' heeft dat bijvoorbeeld sterk in zich. Dat brengt haar automatisch bij vroege jaren 60 girlpop liedjes. Met de wijze van uitvoering sluit ze aan in de rij van de vele V.S. girl bands van dit moment, die punkpop mengen met het schrijven van mooie liedjes, zoals 'Not Gonna Kill You.

In de tweede helft van het album gaat het tempo en volume omlaag en komt een andere kant van Angel Olsen boven. Fleetwood Mac is al vaak genoemd. Ook deze ballades passen goed bij haar. Uiteindelijk gaat alles uit met een piano ballade, 'Pops'. Weer iets heel anders

Dus mijn advies. Experimenteer lekker door, maar laat het de resultaten aan ons horen in het voorjaar van 2017, het najaar van 2017 en zo door en niet pas in 2019. Dat komt de rest van haar carrière ongetwijfeld ten goed. My Woman is daar een prima begin van.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van Choconas
geplaatst: 4 december 2016, 00:00 uur [permalink]
Hoewel Angel Olsen op eerdere albums de gitaar ook zeker niet schuwde, is dit haar eerste echte gitaarplaat. Waar voorheen vooral de wat ingetogen folk doorklonk, is het nu vooral gitaarrock wat de klok slaat. Niet zelden moet ik daarbij denken aan bands uit de jaren zestig en zeventig, zoals Fleetwood Mac en Velvet Underground. Wat gebleven is, is Angel Olsens indrukwekkende, soms wat nasale stemgeluid, waarmee ze soms ongenadig hard uithaalt. My Woman heeft wel wat draaibeurten nodig gehad voordat ik het helemaal op waarde wist te schatten, maar ik vind het inmiddels een fantastisch album. De opbouw vind ik prachtig, met voldoende afwisseling tussen puntige liedjes en ballades. Voor mij springen de lange nummers Woman en vooral Sister er uit; hoe dat lied op een gegeven moment overgaat in wat klinkt als een Fleetwood Mac-klassieker en daarna nog met een spetterende gitaarsolo op de proppen komt! Maar ook het venijnige Not Gonna Kill You en de afsluitende pianoballade Pops mogen er beslist zijn. Slechte nummers staan er eigenlijk niet op. Met My Woman heeft Angel Olsen een schitterende, uitgebalanceerde gitaarplaat gemaakt, wat mij betreft haar beste album tot nog toe!

geplaatst: 6 december 2016, 08:21 uur [permalink]
Ik kende Angel niet maar wat een fantastisch album is dit. Zo goed zelfs dat ik ze gaan bekijken ben in de Botanique. Het beste nummer vind ik Woman, wat live fenomenaal was.
Zij strijdt met Gojira voor de eerste plaats in mijn eindejaarslijst.

geplaatst: 24 december 2016, 22:52 uur [permalink]
Het beste nummer is toch wel Not gonna kill you. Vanaf dat nummer vind ik de cd heel goed.

avatar van Rudi1984
geplaatst: 6 januari, 10:56 uur [permalink]
Voor wat het waard is, de nummer 1 van 2016 van First Aid Kit: Instagram

avatar van Choconas
geplaatst: 6 januari, 14:14 uur [permalink]
Het geeft in elk geval aan dat de dames van First Aid Kit een goede smaak hebben! De rest van hun lijstje getuigt daar ook van. Dit was overigens ook de nummer 1 van mijn eindejaarslijstje.

avatar van Near

geplaatst: 14 februari, 22:01 uur [permalink]
Wow, dat nummer Woman is fenomenaal - wat een stem heeft die Angel!
De rest van het album klinkt ook best goed op het eerste gehoor, hoewel het allemaal iets minder beklijvend is.