Empyrium - Songs of Moors and Misty Fields (1997)

Duitsland
Label: Prophecy

1. Where Shadows Grow Longer (1:26)
  2. The Blue Mists of Night (6:23)
  3. Mourners (9:14)
  4. Ode to Melancholy (8:43)
  5. Lover’s Grief (9:06)
  6. The Ensemble of Silence (9:50)
avatar van Sir Spamalot
De groep Empyrium kende ik al een tijdje: uit nieuwsgierigheid naar de naam van één van onze MuMe-collega's heb ik toen Where at Night the Wood Grouse Plays gedraaid en dat was me heel goed bevallen: rustgevende sfeervolle akoestische muziek.
Dit is geen akoestisch album maar een elektrisch album (rare term) met de nodige akoestische instrumenten hier en daar. Ik vind het een album om te draaien wanneer de tijd rijp is: voor de één de winter, voor de ander de zomer, herfst of lente. Ik hoor natuurlijk geen ingewikkelde partijen en daar doen deze brave mensen het ook niet voor: de sfeer bepaalt de impact van dit album. Mooie afwisseling tussen gewone zang en schreeuw, maar ik heb een voorkeur voor de zeer melancholische gewone zang.
Bij mij schieten Mourners Ode to Melancholy de hoofdvogel af en ik denk soms aan een ander geweldig sfeervol album van de groep Agalloch: The Mantle. Twee albums waar ik stil van wordt.

avatar van Alicia
De muziek, inclusief de klassieke- en folkmuziek aandoende passages, is prachtig. Dit album, behalve de zang, bevalt mij dus wel. Helaas kan ik de zang en overige keelklanken niet los zien of... beter: los horen van de muziek en daarom geef ik:

5 sterren voor de muziek en 1 ster voor de vocalen.