I Have a Tribe - Beneath a Yellow Moon (2016)

Ierland
Label: Grönland

1. Passage (4:56)
  2. La Neige (3:37)
  3. After We Meet (3:49)
  4. Cold Fact (4:08)
  5. Battle Hardened Pacifist (4:00)
  6. Casablanca (9:16)
  7. Buddy Holly (4:00)
  8. Kamala (3:02)
  9. Tango (3:21)
  10. Scandinavia (4:14)
  11. Cuckoo (7:01)
I Have a Tribe is de uit Dublin afkomstige Patrick O’Laoghaire. Na twee EP's is het nu tijd voor een debuutalbum, en wat voor eentje!

Eerlijke pop/folk die in hun intieme setting met groot gemak het muzikale hart weten te raken.

Het hele album ademt een akoestisch geluid waar piano een grote rol speelt en waar de zang van O’Laoghaire ook wel opvalt. Het is geen virtuoos zanger, maar zijn geluid weet wel snel te raken.
Al op opener Passage is dit terug te horen. Gitaar, piano, warme zang.....het is allemaal niet nieuw maar de man weet wel hoe hij zijn muziek een fraai randje kan meegeven waardoor je al heel snel geboeid gaat zitten luisteren.

Zelf zegt hij dat zijn album deels is geïnspireerd door zijn tweejarige nichtje en hoe die aan de piano zit. Spontaniteit is het toverwoord.
Buiten spontaniteit is dit gewoon bloedmooi. Neem een nummer als After We Meet. Veel is er niet nodig om al je aandacht te grijpen. Aandacht zoals Antony het bijvoorbeeld ook kan (niet dat hij daar ook maar enigszins op lijkt, in dat geval denk ik eerder aan Damien Rice). Battle Hardened Pacifist is ook zo'n nummer. Schitterend!

Hij toerde eerder met Anna Calvi, Sophie Hunger en Villagers. Zeker die laatste is wel te vinden in hetzelfde vijvertje als I Have a Tribe.

Beneath a Yellow Moon is ontroerend, krachtig, elegant en puur.

avatar van muziekobsessie
Super tip van Eric! Lijkt op the villagers maar dan beter. Mooiere melodieën. Leuke teksten.

avatar van bommel
Prachtig debuut-album.
Heeft inderdaad iets weg van Villagers, maar dan met meer lagen en melodieuzer.
Iemand om te volgen !

avatar van bommel
Lijkt me niet iets voor op het terras
Maar ga toch ws kijken.
Jullie ook , aERodynamIC en muziekobsessie ??

avatar van jellecomicgek72
Bizar mooi album, doet inderdaad denken aan Villagers (beetje zelfde sfeer) Bizar dat hier niet meer aandacht voor is op MuMe...

bommel schreef:
Lijkt me niet iets voor op het terras
Maar ga toch ws kijken.
Jullie ook , aERodynamIC en muziekobsessie ??

Ik ga hem in Rotterdam zien (ik neem aan muziekobsessie ook).

bommel schreef:

Hoe was het eigenlijk?

avatar van Fathead
Inderdaad een heel mooi plaatje!

avatar van popstranger
Een aanrader van een plaat! Zit idd in hetzelfde straatje als Villagers maar is zelfs iets beter dan die band. Vanaf Casablanca rijden ze tot het laatste nummer een foutloos parcours met allemaal goede songs. Geen enkel slecht nummer op dit album trouwens.