Ben Christophers - My Beautiful Demon (1999)

Label: V2

1. My Beautiful Demon (5:09)

met Miriam Stockley

2. Give Me Everything (4:40)
  3. Before the Winter Parade (6:43)
  4. Stay (3:40)
  5. It's Been a Beautiful Day (3:47)
  6. Sunday (2:53)
  7. Healer (3:54)
  8. Remote Control (4:54)
  9. Always (1:51)
  10. Skyscraper (5:22)
  11. The Alien and the Earth Girl [Demo] * (5:07)
  12. My Beautiful Demon [Live] * (6:17)
  13. Stay [Acoustic] * (3:39)
  14. Sunday [2 Meter Session, Holland] * (3:38)
Dit is een van mijn favoriete 'mooie liedjes'-albums, samen met Unbelievable Truth, Elliott Smith, Jeff Buckley, etc. Het titelnummer (met de prachtige achtergrondzang) en Remote Control draai ik het liefst.

avatar van tomthumb
Sunday , is ook een erg mooie track. Ingespeeld op een hele verrotte gitaar .

avatar van IMPULS
Het titelnummer is top. Sfeerplaat van de hoogste orde. Breekbaar als wat. Soms wat al te sferisch met middelmatige compositie als basis.

Zeer talentvol singer-songwriter, breekbaar, melodieus, creatief en gevoelig tot op het bot
Favorieten: Before the winter parade en it's been a beautiful day

avatar van mic
mic
Eigenlijk geen enkel zwak nummer.
Mijn fav: Before the Winter Parade (einde!), Always and Give Me Everything

avatar van Nautilus
Geweldig album, heb het destijds gekocht na een Lola da Musica aflevering over 'm op tv te hebben gezien.

Het titelnummer, Before the Winter Parade, It's Been a Beautiful Day, Sunday en Always zijn echt puur goud. Verder kent de plaat ook geen zwakke momenten imo.

avatar van dj maus
herman schreef:
Het titelnummer (met de prachtige achtergrondzang)

door Le Mystere Des Voix Bulgares, van hun tweede lp op 4ad

Ook de VPRO-docu gezien destijds?

avatar van dj maus
weet ik niet zeker
ik heb Ben destijds in ieder geval wel in 013 gezien

Social_Mask
Dacht toch echt even Jeff Buckley te horen!

Het is dan overbodig om nog te zeggen dat ik zijn stem mooi vind, alleen het schort hem aan de wat minder goede composities - zo op het eerste gehoor. Het titelnummer is wel een pareltje hoor.

Social_Mask
Heb hem nu maar eens opgezet, en ik heb het gevoel dat ik dat wel vaker zal doen de komende dagen. Prachtige plaat, en zo heel erg zijn die composities nou ook alweer niet. Erg, erg mooi dit. Wel verdomd weinig stemmen.

Weet niet wat er mis is met de composities eigenlijk... Misschien niet altijd even conventioneel, maar dat maakt een album ook interessant voor de lange termijn.

Hallo, Herman.

Niet veel mis mee, alleen heb wel beters gehoord. Zeker als je het vergelijkt met Grace - sorry, dat gaat vanzelf, kan ik niks aan doen... Ach, misschien ben ik gewoon wat verwend de laatste tijd of misschien was die opmerking slechts bedoeld om mijn enthousiasme wat te bedwingen. Wie zal het zeggen?

Hallo Social Mask

Ik vrees dat als je Grace als maatstaf neemt, bijna alles te kort schiet. Ik vind de composities op Grace erg goed, maar die op MBD over het algemeen ook. Een enkel liedje op dit album uitgezonderd wellicht, maar ik kan me daar niet aan storen omdat er altijd genoeg te genieten blijft.

Sowieso is dit een wat minder theatraal gebrachte plaat, Ben zingt toch wat intiemer.

Social_Mask
Ach, het is iig prachtig.

Een geweldige sfeer - mystiek wil ik het niet noemen. Wel te vergelijken met een foto die ik ooit zag van een mistige straat waar geen mens op te zien was. Enerverend in al zijn rust. Dit komt mede door de zang van Jeff.. euh Ben Christophers. Waar de muziek zorgt voor de lege straat, zorgt hij voor de mist. Intiem, dat is dit zeker.

Het titelnummer springt er echt uit, zo ook Before the Winter Parade en Sunday. Eigenlijk stuk voor stuk prachtige nummers - met name aan het begin.

4,5*, voor minder doe ik het niet.

yorgos.dalman
Is dit niet gewoon het beste Britse album van de laatste 30 jaar?

avatar van Chameleon Day
Ik vond dit album eerst redelijk, maar bij herbeluistering vind ik die emo-zang wel erg storend.

Ulfat-e-Zulmat
Emo-zang. Zo kun je het ook bekijken.

avatar van zaaf
yorgos.dalman schreef:
Is dit niet gewoon het beste Britse album van de laatste 30 jaar?

maken die britten dan geen albums die beter scoren dan 3,5 in jouw oren?

avatar van keijzm73
Zometeen 'Viewfinder' nog en dan heb ik vandaag/ vannacht alles weer geluisterd van Ben Christophers. Overkomt me vaker in deze tijd van het jaar. Altijd lastig gevonden wat zijn beste album is. Deze; 'My Beautiful Demon' of toch de 'The Spaces in Between'? Ik neig naar laatstgenoemde. Die zou ik in ieder geval aanraden om als eerste te beluisteren.. Maar daarna wel direct door naar deze

dj maus schreef:
ik heb Ben destijds in ieder geval wel in 013 gezien

Kleine zaal, tijdens het Route 66 festival.. Geweldige herinneringen aan dat festival! Prachtig mooie optredens gezien. Waaronder 'Thomas Dybdahl' voor de eerste keer live. 'Bellx1' boven. En ik dacht ook 'Tom McRae'. En dat allemaal op één avond

Grappig, een jaar of wat geleden Ben ook in Paradiso gezien in het voorprogramma van The Frames en na afloop Bellx1 in de bovenzaal. Hij staat toch wel in mijn lijstje van artiesten die ik het vaakst live heb gezien (3 keer Paradiso, 1 keer instore ergens in de Jordaan in A'dam, 1 keer De Schuit, 1 keer Ekko, 1 keer Rotown en dan vergaat ik vast nog wel wat).

avatar van keijzm73
Herman. Ik denk dat we beide in de war zijn. The Frames - in volle bezetting - in Paradiso een jaar of wat geleden met Bellx1 in het voorprogramma dat had ik echt wel geweten. 'The Frames' staat bij mij bovenaan van meest geziene band.

Qua zaal heb je denk ik wel gelijk! Het was Paradiso. Maar dan wel in 2004 (even opgezocht). Bellx stond in het zaaltje boven (rechtsaf). Staat me iets van bij dat het feitelijk twee afzonderlijke shows waren, waar feitelijk apart voor betaald moest worden. Maar volgens mij werd er toen niet moeilijk gedaan over mensen die van de ene naar de andere zaal liepen. Het was ook achteraan sluiten omdat iedereen die voor Bellx1 was gekomen al een tijdje binnen stond.

Wel weet ik zeker dat 'Thoma Dybdahl' afsloot in 013 (Route 66), maar Bellx1 zal daar dan niet hebben gestaan.

avatar van Supersid
Meesterwerk! De laatste nummers zijn iets minder (maar nog steeds zeer puik), wat het geheel een half puntje kost. Ik sluit echter niet uit dat ik mij daar ooit kan overzetten en deze plaat de volle pot geef...

yorgos.dalman
De laatste nummers zijn iets minder..
'Always' is zo prachtig, zo sereen en verstild...

avatar van oceanvolta
Schitterend album! Er staat geen minder nummer op dit debuut. Een favoriet aanwijzen is ook een haast onmogelijk. De zang moet je wel liggen omdat zijn stemgeluid wat hoog is. Ik vind het in ieder geval prachtig. De nummers zijn vaak verstild en bevatten veel details die later pas opvallen.

avatar van keijzm73
Ik denk een waardevolle interne linktip;
Peter Adams - I Woke with Planets in My Face (2008)

avatar van Monsieur'
Before The Winter Parade, op een eenzame kerstavond een welkome melancholische zelfreflectie.