Eberhard Weber - The Colours of Chloë (1974)

West-Duitsland
Jazz / Rock
Label: ECM

1. More Colours (6:41)
  2. The Colours of Chloë (7:51)
  3. An Evening with Vincent van Ritz (5:50)
  4. No Motion Picture (19:37)
Een bijzondere setting: Weber op bas, aangevuld met muzikanten op piano/synthesizer, drums, percussie, flügelhoorn en cellos van het Südfunk Symphony Orchestra Stuttgart.
Hierdoor ontstaat een mix tussen jazz en wat licht klassieke klanken.

Dit veroorzaakt een aangenaam contrast zonder dat het geforceerd overkomt. Een klassieker binnen de ECM catalogus.

avatar van Mssr Renard
Ik vind dit toevallig net even wat minder mooi dan die andere platen van Weber en co. uit deze tijd.

Maar dat neemt niet weg dat dit niet alsnog erg hoog scoort (ik heb die andere platen gewoon een 5*) gegeven.

ECM zit altijd een beetje aan de softere kant van de contemporaine jazz, maar in plaats van soft noem ik het liever mellow. Dicht tegen neoklassiek aan. Luistermuziek vooral.

avatar van Barney Rubble
Een sfeervol jazzfusion-album. De combinatie van bedachtzame jazz, met bedrukte orkestklanken werkt prima. No Motion Picture doet mij voorts zelfs ietwat denken aan Out-Bloody-Rageous van Soft Machine. Bepaald niet verkeerd! Al met al zeker een vermakelijke plaat.

avatar van ZAP!
Prachtige hoes.

avatar van Mssr Renard
Al die hoezen uit deze periode van Eberhard Weber zijn van dezelfde artiest (de vrouw van Eberhard, Maria):

Maja Weber | Discography | Discogs

Ik heb veel op lp met extra kunstwerkjes in de hoes. Erg fraai.

avatar van AOVV
Fraaie plaat van de professionele snarenplukker Eberhard Weber. Zijn naam deed, in mijn duikvlucht door de 1974-lijstjes, een belletje rinkelen; enig onderzoek leert me dan ook dat hij meespeelt op het album The Call van Mal Waldron, uit 1971.

Hier is Weber zelf bandleider, met behoorlijk wat focus op, jawel, de bas. Uitschieter is de lange afsluiter No Motion Picture, ondanks zijn titel bepaald een plaatje. Doet inderdaad wat denken aan Soft Machine, zoals Barney Rubble schrijft.

Een album dat zich nergens echt weet te onderscheiden voor mij, maar vooral erg fijn wegluistert.

3,5 sterren