The Avonden - Nachtschade (2016)

Folk
Label: Subroutine

1. Klein Aapje (1:24)
  2. Ik Praat met de Dieren (1:14)
  3. Nachtschade (1:34)
  4. Bloedsinaasappelen (1:24)
  5. Ik Kan Niet Toveren (2:02)
  6. Gedroogde Vruchten (2:42)
  7. Bramenjam (1:52)
  8. Puur Kwaad (1:36)
  9. 20-delige Messenset (1:38)
  10. Wolven (1:36)
  11. Stilstaand Water (1:31)
  12. De Koeien in de Wei (1:00)
  13. Herfsttijloos (1:51)
  14. Appels (1:19)
  15. Kaapse Jasmijn (1:46)
  16. IJsbloemen (2:13)
  17. En Dan het Laten Gaan (0:55)
Ikhouvandansen
Marc van der Holst is een apart mannetje in de beste zin van het woord. De gedreven muzikant(hospital bombers, split milk)/striptekenaar(Spekkie Big) is niet iemand die van stil zitten houdt en graag zichzelf vernieuwd. Hierdoor hebben we nu het fijne Nederlandstalige debuut van zijn voormalige solo project met de prachtige band en album naam. Wat kan je erover zeggen? Tjah, warme Nederlandstalige indie folk met soms tussen wat knullige teksten prachtige zinnen. Marc zijn liefde voor bands/artiesten als Bonnie Prince Billy, Songs: ohia, de meer country kant van yo la tango, smog en sparklehorse schijnt er meteen doorheen maar je kan muzikale voorbeelden een slechtere platen laten inspireren dan het fijne kleinood dat Nachtschade is.

avatar van Renoir
Is het nou The Avonden of De Avonden? Op de hoes staat The...

Renoir schreef:
Is het nou The Avonden of De Avonden? Op de hoes staat The...

The, ik had het ook zo toegevoegd maar het zal wel veranderd zijn. Het is een ironische verwijzing naar de eerste nogal letterlijke vertaalde Engelse drukken van Reve's klassieker.

avatar van Renoir
Zo had ik het ook begrepen, Ikhouvandansen. Ik heb een correctie ingediend.

Renoir schreef:
Zo had ik het ook begrepen, Ikhouvandansen. Ik heb een correctie ingediend.

Ik ook, dus hij word denk snel veranderd.

Ikhouvandansen schreef:

Ik ook, dus hij word denk snel veranderd.

Ik krijg net bericht dat mijn correctie niet is geaccepteerd door brajoapau, maar toch staat er nu The Avonden. Vreemd...

avatar van brajoapau
Renoir schreef:

De correctie was tweemaal ingediend, vandaar dat ik één correctie niet geaccepteerd heb.

brajoapau schreef:

Aha!
'Het is gezien,' mompelde hij, 'het is niet onopgemerkt gebleven.'

avatar van WoNa
Dit weekend een mooi optreden gezien van The Avonden. Ik had geen idee wat te verwachten van te voren, maar dit is heel goed bevallen. 'Nachtschade' staat op het netvlies en gaat zeker beluisterd worden.

avatar van WoNa
Wat een plaat. De geest van The Velvet Underground waart over de hele plaat heen. Strip de John Cale gekte weg en laat Lou Reed met de minder radicale kant spelen en veel van de muziek van The Avonden heeft zijn kader.

Daar overheen legt zanger Marc van der Holst zijn teksten. Alles terugbrengend tot de naakte essentie. Hij moet de broer van 'Zeeuws Meisje' zijn, want er staat geen woord teveel op Nachtschade. Dat levert songs op die vrijwel zonder uitzondering niet boven de twee minuten uitkomen. Toch is het genoeg. De boodschap is overgebracht. Die is doorgaans niet de vrolijkste, maar zet niet zelden aan tot nadenken, ware het niet dat het volgende nummer alweer begint.

Tijdens het optreden in het voorprogramma van I Am Oak in het Patronaat was ik al uitermate geboeid door wat er zich voor mij ontvouwde. Die fascinatie is niet minder geworden met de plaat. Heel bijzonder is de kwalificatie die mij dan te binnen schiet.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van meneer
Hmmm, eens opgezet maar ik vind het behoorlijk saai. Leg ik bv het nieuwe, licht vergelijkbare, album van Peter Slager naast dit album dan is SLIK spannender, veelzijdiger en zeker meer Folk.

Luister hier naar Slik, het soloalbum van Peter Slager - pzc.nl

Vreemd dat het album van Slager nog niet op MuMe staat.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Er verscheen dit jaar al genoeg goede muziek van eigen bodem (VanWyck, Rosemary & Garlic, Johan, Lewsberg en Scram C Baby) en op de valreep is daar nu ook een ijzersterk Nederlandstalig popalbum, dat ik de afgelopen dagen helemaal heb grijsgedraaid: Wat een cirkel is van The Avonden.

The Avonden begon als soloproject van zanger Marc van der Holst (ook tekenaar van Spekkie Big en schrijver van proza voor o.a. De Volkskrant), waarbij hij gedichten van Gerard Reve bewerkte. Het eerste bandalbum Nachtschade (2016) kreeg weliswaar vier ballen van Menno Pot in De Volkskrant (“muziek die klinkt alsof The Velvet Underground zachtjes aan doet, voor de buren”), maar bleef verder toch wat onopgemerkt - wat optredens in het clubcircuit daargelaten.

Hun nieuwe plaat, die pas opgenomen kon worden na een crowdfundingactie op Voordekunst, verdient een veel groter publiek. Liefhebbers van Spinvis, Meindert Talma en Boudewijn de Groot (daar doet de dictie van Van der Holst mij aan denken) opgelet, want Wat een cirkel is staat vol pakkende, soms melancholische gitaarpop met spitsvondige, vaak droogkomische teksten.

Neem de pakkende opener Laat de kerken branden, waarin Van der Holst, die in meerdere andere bands speelde, uitgelaten zingt:

Dit godvergeten kutdorp / Er gebeurt hier nooit iets / Ik word hier gek / Ik haat het hier / Ik haat iedereen hier / Ik haat mezelf ook / Ik wou dat ik dood was / Ik draai platen achterstevoren / moet je horen/ hee, moet je horen

Waar gaat deze tekst over? Gelukkig lezen we het antwoord in een uitgebreid interview op 3voor12: Katwijk, waar een grote “zwartekousengemeenschap” is, maar ook een levendige metalscene en waar Slayer in 1985 een optreden gaf. De tekst verwijst naar een geheime boodschap op een achterstevoren afgespeelde plaat van de Noorse black metalband Darkthrone: ‘In the name of God, let the churches burn’. In de eerste secondes van het nummer van The Avonden valt die boodschap te horen.

Van der Holst toont zich op veel meer nummers een originele tekstschrijver, die verhaalt over zijn middelbare schooltijd in de jaren negentig (6 lange jaren, het vrolijke Je bent maar 1x17 ) en een korte periode dat hij op de crisisopvang zat. Zo geeft hij op De Tweede deur gaat pas open (als de eerste deur gesloten is) de routebeschrijving naar de GGZ in Voorhout vanuit Noordwijk.

Als je dit jaar maar een Nederlandstalige plaat koopt (of luistert), laat het dan Wat een cirkel zijn.

avatar van reptile71
dafit schreef:

Volgens mij hoort dit hele bericht te staan bij 'Wat een cirkel is'.
O wacht... daar staat het ook...

avatar van dafit
reptile71 schreef:

Volgens mij hoort dit hele bericht te staan bij 'Wat een cirkel is'.
O wacht... daar staat het ook...

Oeps, wat stom! Kan helaas niet meer verwijderen. Enfin, luister vooral naar The Avonden!

avatar van reptile71
dafit schreef:
Enfin, luister vooral naar The Avonden!
Zeker, zie mijn review bij Wat een cirkel is.